Citat:
Ursprungligen postat av
inteeviktigt
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?
Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?
Jag tror, baserat på mina egna gissningar, att Stockholm är helt jävla genomsyrat av viruset. Alltså inte att tiotusentals är smittade utan hundratusentals. Jag tror även att det från Stockholm har spridit sig över precis hela landet som ligger 1-2 veckor efter.
De smittade fortsätter idag att smitta andra men med avtagande spridningshastighet eftersom så många redan är smittade.
Räkna sen inkubationstid+sjukdomstid från nu så tror jag att antalet nya fall och vårdfall kommer att minska först sakta och sen snabbt.
Sen lägg på 1-2 veckor för resten av landet.
Efter det lär viruset finnas kvar men spridas långsamt. Ibland åker nån smittad till Sveg eller Jokkmokk där få är immuna och så blossar det upp där men mer hanterbart och inget man stänger samhället för.
Sen tror jag inte man öppnar upp jätte-evenemang förrän man får mer bekräftelse på att det verkligen är säkert.
Så om jag bara höftar lite så tror jag att peak död sker i slutet av april till en vecka in i maj, sen långsam sluttande kurva under maj och rejält avtagande maj/juni. I sommar kommer det mesta rulla igång med restriktioner. I höst slår Coronan upp i små kluster men under kontroll. Hockeylagen får inte fylla hallarna helt förrän till vintern och sen öppnas allt upp.
Det här är rena jävla gissningar.