2020-04-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror inte det räcker. Norge drar ut på det hela mer än oss. Ett test nu är ju värdelöst om det visar negativt och norsken senare återgår till samhället.
I norge går grafen ner i Sverige går grafen upp.
Även mindre på sjukhus i Norge
Citat:
Antal coronapatienter på sjukhus i #Norge är på nedgång. 306 inlagda nu, enligt färska tal från Helsedirektorate
https://twitter.com/JensMoller1/status/1246389224481447936
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett

Triage betyder inte att man låter folk dö. Äger rum på varje akutmottagning i landet varje dag, det är inget särskilt som dras fram i krig. Innebär enbart prioritering och initial bedömning av patienter, inget annat.

Njae du, visst gör man prioriteringar i vanliga livet också inom vården. Triage är en krigsterm som används om vem som ska få leva eller dö. I normala fall åker inte 70 åriga Bosse ur respiratorn för att ge plats till en 20 åring, eftersom det finns platser över. Så jo det är precis så det är - man väljer vem som ska dö! Hur kan du inte veta det?
Citera
Medlem
"Epidemien som skulle skjules"
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/50gBG1/europas-slagmark

"Ekspertråd holdes hemmelig mens regjeringen bestemmer nye smitteregler
Regjeringen skal snart avgjøre om Norge fortsatt skal holdes stengt etter påske. Flere ekspertgrupper gir sine råd, men de holdes hemmelig for nå."
https://www.vg.no/nyheter/i/wPGv3n/ekspertraad-holdes-hemmelig-mens-regjeringen-bestemmer-nye-smitteregler
Citera
2020-04-04, 13:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, men hur många människor bor i den miljonstaden och hur många dör där normalt. Om staden stått still ett tag uppstår ju en hög efterfrågan samtidigt. Herregud, lär dig tänka lite.
Behöver inte lära mig det - kan det redan.
Hur är det på den fronten för dig, snorvalp?
Krishanterar du?
Citera
Medlem
Nu mörkas triage bedömningen. Sjukhuspersonalen vill inte informera media. Tvättäkta diktaturbeteende. I Sverige!

Fy skäms!!!!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oq73/intensivvard-kan-behova-avslutas-for-stort-antal-patienter
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Stockholms kommuner får skyddsutrustning till äldreboenden och hemtjänst, skriver SVT Stockholm.

Socialstyrelsen kommer att leverera andningsskydd, engångsförkläden, skyddshandskar, operationsrockar, visir och skyddsglasögon som fördelas på verksamheter i länets olika kommuner.

2 t 4 dagar ska den räcka? Är detta ett jävla skämt??? Vart är alla pengar???

Det finns inte mera i lagren. Det är den bistra, nakna sanningen.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men det är psykiskt svaga människor som ändå hade kostat samhället mera pengar framöver.
För att dra en parallell till din cynism om att dom som dör nu ändå skulle dö om några år.
Citat:
Ska vi fortsätta skada barn för att skydda sårbara personer, eller inte?
Citat:
En annan av regeringens främsta rådgivare, professor Graham Medley, varnar för att nedstängningen både kommer att skada ekonomin och människors hälsa.
– Om vi fortsätter med nedstängningen köper det oss mer tid, vi kan tänka över detta ytterligare, men det löser ingenting, säger han till tidningen The Times.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-04/brittisk-coronakritik-malat-in-oss-i-horn
Citera
2020-04-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Sa hela varlden gor fel, forutom Sverige da, som ser ut att fa den kanske brantaste kurvan av alla lander i slutandan?
Sa testa mycket ar overdrivet? Folk under 70 ar och utan underliggande 'problem' ar det lugnt med?

Det later som Sverige gor ratt, Adidas. Jag hoppas det fungerar och att det inte blir varre an vad det ar idag. Fortsatt konsumera o umgas fritt med drosvis av folk!

fotnot. jag ar ironisk, om nagon lyckades missa det.

Jag tror inte hela världen gör fel, verkligen inte. Däremot så är vi i Sverige i en viss situation idag och utefter den situationen gör vi det mesta rätt. Sedan kan man önska vissa specifika åtgärder, exempelvis karantän av äldre i Stockholm. Det skulle kunnat införts för flera veckor sedan. Men överlag gör vi rätt, i det stora hela, absolut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är en svår etisk fråga, men det är inget moraliskt överlägset i din position.

Det är inte svårt alls. Det inser 95% av de styrande världen över.

Självklart är det moraliskt riktigt att ta strid för de som byggt upp Sverige samt alla stackare som oavsett ålder lider av diverse sjukdomar.

Det finns ingen som i framtiden vill betala in till ett system där ens släktingar när som helst kan offras, därför får du en ekonomisk nackdel i längden med din väg också. Den psykologiska aspekten att ledare har känslor och bryr sig om sin befolkning spelar stor roll om man vill bygga ett starkt samhälle. Samt att man kan känna sig trygg och lita på dem när det blåser som hårdast.

Du får facit snart.

Lite galen måste man nog vara när man anser att man har rätt mot övriga världen.

Läs det jag länkade till - det kan du omöjligen ha hunnit göra.

Nu avslutar jag eftersom du uppenbarligen har bestämt dig för att en kraschad sjukvård är OK. Samt jag får inte betalt för att skriva här. Något som jag misstänker att du får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?

Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?

Jag tror, baserat på mina egna gissningar, att Stockholm är helt jävla genomsyrat av viruset. Alltså inte att tiotusentals är smittade utan hundratusentals. Jag tror även att det från Stockholm har spridit sig över precis hela landet som ligger 1-2 veckor efter.

De smittade fortsätter idag att smitta andra men med avtagande spridningshastighet eftersom så många redan är smittade.

Räkna sen inkubationstid+sjukdomstid från nu så tror jag att antalet nya fall och vårdfall kommer att minska först sakta och sen snabbt.

Sen lägg på 1-2 veckor för resten av landet.

Efter det lär viruset finnas kvar men spridas långsamt. Ibland åker nån smittad till Sveg eller Jokkmokk där få är immuna och så blossar det upp där men mer hanterbart och inget man stänger samhället för.

Sen tror jag inte man öppnar upp jätte-evenemang förrän man får mer bekräftelse på att det verkligen är säkert.

Så om jag bara höftar lite så tror jag att peak död sker i slutet av april till en vecka in i maj, sen långsam sluttande kurva under maj och rejält avtagande maj/juni. I sommar kommer det mesta rulla igång med restriktioner. I höst slår Coronan upp i små kluster men under kontroll. Hockeylagen får inte fylla hallarna helt förrän till vintern och sen öppnas allt upp.

Det här är rena jävla gissningar.
Citera
2020-04-04, 13:23
Bannlyst
Man förstår att det är illa ställt när Pernilla Wahlgren samlar in pengar på Instagram för att köpa regnrockar till personalen på SÖS.
Vilket jävla U-land Sverige har blivit, varför reagerar inte folk på detta?
Citera
2020-04-04, 13:23
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Har du legat i ide? Knallkork!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
60.000 dödsfall säger du, närmare 650.000 dör av vanlig säsongsinfluensa årligen och ingen höjer ett ögonbryn än mindre förklarar nödvändigheten av att fängsla människor i deras hem och krascha vår ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in