2020-04-04, 16:02
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Och ändå har dom mycket hårdare restriktioner är Sverige. UK ligger långt över Sverige i antalet döda/miljon invånare. Deras kurva är också mycket brantare, räknat från dag 0 (1 dödsfall per miljon invånare).

Hur får de som dumförklarar Sveriges strategi detta att gå ihop?

Ni kan få gissa lite, så kan jag komma med förklaringen sen. Först är det bäst att ni hetsar av er lite och piskar upp varandra så ni får det ur systemet.

Kom gärna med en förklaring.
Citera
2020-04-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, det är väl ingen nyhet? Med så stort antal sjuka så kommer det finns undantag. Faktum kvarstår dock, unga utan bakomliggande sjukdomar dör normalt inte. Av 13,241 döda i Italien är endast 6 st under 30 år.

Jag menar, mörkertalet kan vara 3 miljoner smittade Australiensare och då är det knappast konstigt att man ser en hel del svåra fall bland sjuka för det lär vara de som är ute och rör sig mest medan äldre håller sig undan.

Det marks i nyhetsflodet har i Australien att regeringarna (federal och states) forsoker basunera ut att det minsann inte bara ar de gamla 'skropliga' och de med 'underliggande sjukdomar' som kan och kommer drabbas av corona. Vilket jag personligen tycker ar bra av flera orsaker. Dels att sanningen kommer fram och dels att det atminstone far nagra fler att tanka sig for.
Vad morkertalet ar i Australien eller for den delen nagon annanstans , vet saklart ingen.
Vad jag vet, ar att det testas och testas frenetiskt har i landet. Mest test per capita i varlden sager premiarministern.
Sen ar det helt klart sa att de yngre ar de som 'skiter mest i formaningar och regler'. Som alltid. Men skrackhistorier om unga, fullt friska Australiensare som far sig en slang av coronan kommer saklart paverka en del av dessa.

Sen ar det ocksa runt 10.000 sek i boter (Varierar fran delstat till delstat) om du bryter mot de regler som finns.
Ja, jag vet att det ar svart att forsta sig pa det i Sverige i dessa dagar, men i Australien finns det regler. Kraftiga boter eller t.om fangelse vantar om du bryter mot det.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Om man orkar dra fram lankarna o jamfora landerna, kan man se stora skillnader i allt. Den svenska 'plana kurvan' som chinos-byxan Tegnell pratar om, framstar som allt annat an just det i en jamforelse.
Huruvida vilket land som ar narmast ett totalt haveri nar det galler antalet dodsfall per capita eller brist pa sjukvard i storstaderna, far man fundera pa och forsoka gissa sig fram till.
Jag tror inte pa nagot satt att Australien inte kommer att fa se en markant okning i fall lite senare, men mark val att kurvan har redan planat ut, fran en vecka sen och lite tillbaks, sa indikationerna ar i alla fall 'goda'.

Medans Sverige tar helg-ledigt och chinos-byxan o Svetsar-Steffo forsoker koppla av efter en 'hetsig vecka' , sa ar det fortfarande dagliga live-sandningar i Australien pa federal och states-niva, fran antingen ministrar och/eller halso-experterna'.

Om vi tittar mer krasst pa storstaderna , sa ar det helt klart ett klart mindre flode av manniskor nu ute. Hundpromenader, folk som motionerar, nagon som gar och koper en kaffe, eller mataffaren som star pa tur.
Det ar nya tider i Australien for tillfallet. Ar det roligt? Inte direkt, nej. Men otroligt manga har ar nog glada over att det gors, trots alla negativa ekonomiska konsekvenser. Ekonomin kan du alltid fixa senare, det ar svarare att fixa nagon som blivit svart smittad av en corona-bakterie.
Citera
2020-04-04, 16:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Och ändå har dom mycket hårdare restriktioner är Sverige. UK ligger långt över Sverige i antalet döda/miljon invånare. Deras kurva är också mycket brantare, räknat från dag 0 (1 dödsfall per miljon invånare).

Ni kan få gissa lite, så kan jag komma med förklaringen sen. Först är det bäst att ni hetsar av er lite och piskar upp varandra så ni får det ur systemet.

Lyssna på forskare och läkare så får karantänen ungefär full effekt cirka 4 veckor efter införande. Googla, jag letar också så länge.
Man ska ta höjd för det värsta scenariot, det är lättare att ändra det, än att ändra alla familjer som får sina nära och kära döende och eventuellt bortsorterade pga platsbrist.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
UK har 41903 smittade och Frankrike 82165 men dom har snart lika många döda då UK ökar mycket varje dag
Frankrike drar just nu ifrån när de börjat rapportera döda också utanför sjukhusen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ähh sluta nu, på allvar. Det går liksom inte längre..

Det är snarare något annat som inte går. Det har pratats i snart 2 månaders tid om att "om en till två veckor kommer sjukvården kollapsa". Än har det inte inträffat.

Sjukvården i Stockholm är ovanligt högt belastad för att vara influensasäsong, men marginalen jämför med många tidigare säsonger är mycket mindre än det framställs. Göteborg rustar för en storm som aldrig kommer att komma.
Citera
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har flera bekanta som ska resa över halva landet nu i Påsk.

Någon ska besöka någon äldre. Någon ska till sina barn som studerar, en annan ska till sin stuga i fjällen...

Svensken verkar obekymrad.

Vilka idioter. Hur tänker dom?
Citera
2020-04-04, 16:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och det är det som är det mest uppseendeväckande. Att gamla människor dör, medan de hela tiden speglat sig i glansen att vara omtänksamma och empatiska när de sagt hela tiden.

- Vi måste vara rädda om de äldre och sköra (skööra).

Idag ligger massor med äldre människor och dör. Jag ställer FoHM ansvarig pga att de hela tiden försökte lugna folk med sina dagliga (!!!) beräkningar och "ögonblicksbilder", som skulle få smittan att inte komma in på äldreboende.
Jag började gråta igår när jag stod och diskade när jag tänkte på hur många äldre människor med massor av livserfarenhet och visdom, ligger och kvävs i covid19. Det är så sorgligt.

Karaktärisera en människa efter deras - handlingar - inte deras - ord - !

Kolla gärna Agenda från 15/3 där Anders Tegnell argumenterar emot Johans Rocklöws argument att intensivvårdsplatserna skulle ta slut enligt hans beräkning. Kolla gärna innan de tar bort detta!
Ja de är verkligen hemskt.
De har tjatats om att skydda de äldre äldre. Samtidigt placerar man smittade i samma äldreboenden som friska (hörde att de gjordes i Stockholm och Göteborg för ett par dagar sen).
De får en egen våning där de ska vårdas men delar entre, hissar mm.
Helg galet. Hur noga är man med att skydda de friska då!?
Ökningen av de som dör är svårt att greppa. De känns liksom inte på riktigt och de är ju väldigt illa om Tegnell & co bara ser det som siffror... vilket det verkar som. De är ju människor, oavsett ålder. Många verkar också tro att de är senila och förvirrade vårdpaket det handlar om också vilket gör en förbannad.

Ska kolla Agenda nu direkt. Tack för tipset (även om ja inte vet hur mycket mer ilska som är bra att lägga på sig).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Region Uppsala måste neka Stockholm hjälp.

Uppsala klarar inte att hjälpa Stockholm
Region Uppsala kommer inte kunna avlasta region Stockholm i arbetet med covid-19.
- Vi har helt enkelt själva för mycket att stå i för att kunna hjälpa till, säger Mikael Köhler vid Region Uppsala.
Det var på fredagen som Region Stockholm bad om hjälp från kollegerna i Uppsala, framför allt när det gäller bemanningen av intensivvårdplatser. Men svaret är alltså negativt.
- Som det ser ut i nuläget så har vi inte möjlighet att göra det, men vi kommer att fatta ett nytt beslut under måndagen. Kanske ser situationen annorlunda ut då, det beror lite på hur många nya patienter vi får under helgen, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör vid Region Uppsala.
Han understryker att det var tungt att ge beskedet till Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.
- Att fatta det beslutet var bland det jobbigaste jag har gjort, jag känner Björn personligen så det var verkligen inte roligt.
Region Uppsala uppger att man även där har haft svårt att bemanna sina sjukvårdsplatser under den pågående pandemin.
- Antalet fall i region Uppsala stiger snabbt, med tanke på regionens storlek har vi ett ganska högt antal smittade per invånare, säger Mikael Köhler och fortsätter:
- Syrgasåtgången på Akademiska är 100 procent högre än normalfallet den här tiden på året, det ger en fingervisning om trycket.
För att vårda de fall av covid-19 som nu kommer in har man i Region Uppsala utökat kapaciteten med 24 nya IVA-platser. Ytterligare åtta tillkommer under nästa vecka,
- Vi vill självklart hjälpa till, men det är inte möjligt just nu. Vi kan själva behöva hjälp snart, säger Köhler.

Källa svt.se
https://regionvastmanland.se/uppdateringar-fran-region-vastmanland-om-covid-19/covid-19-laget-i-lanet/

Västmanland kan hjälpa till, fråga om vi vill det då vi behöver våra platser för västmanlänningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har samma uppfattning. Det enda man eventuellt kan vara frågande inför, är om det finns plats på intensiven. Då borde man rimligtvis vara oroad, men många lever precis som vanligt. Litar på FoHM och tänker att det händer inte mig!

Så är det. En vän till mig ville att jag skulle resa inom landet och hälsa på hen över den här helgen. Jag sa att jag inte tänker resa överhuvudtaget eftersom det rekommenderas att inte göra det. Enligt henne gäller det bara för besök hos äldre släktingar, annars är det fritt fram tyckte hon.
Citera
Medlem
Citat:

En förklaring kan vara att vi inte är mitt i stormen än? Det tar ett par veckor att dö av corona.. fast vad vet jag.
Citera
2020-04-04, 16:05
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Det är snarare något annat som inte går. Det har pratats i snart 2 månaders tid om att "om en till två veckor kommer sjukvården kollapsa". Än har det inte inträffat.

Sjukvården i Stockholm är ovanligt högt belastad för att vara influensasäsong, men marginalen jämför med många tidigare säsonger är mycket mindre än det framställs. Göteborg rustar för en storm som aldrig kommer att komma.

Och när den kommer, kan vi komma tillbaka då och ha samma diskussion? Det pågår, rakt framför våra ögon, data kommer in i rasande fart. Och samtidigt är det fortfarande en vanlig influensa, när kommer det inte vara det liksom? Vilka gränser skall passeras? Den har kommit över allt annars, med få undantag och ändå fortsätter vi envisas, vad är det här?
Citera
2020-04-04, 16:05
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sortera på serious/critical så ser du Sverige mycket riktigt ligger på tionde plats i världen med antal fall på IVA
Fjortonde i antal döda, antalet för närvarande på IVA vet vi inte.

Vi ser också att Danmark håller på att gå om med stormsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in