2020-04-04, 14:31
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Med tanke på att vi i Sverige skiljer på att dö ”av eller med” covid-19 så tror jag att statistiken är extremt friserad i Sverige.

Då bortser jag från hela den kategorin som dör på äldreboenden utan att bli testade. Man har ju funnit det i tex Italien, att jämför med tidigare åt har det dött flera tusen till som saknar dödsorsak.

Personligen tror jag att denna kommer sparka skiten ur ”svininfluensan” som tog 500.000 liv globalt.

Det är ju faktiskt tvärtom. Helt tvärtom.

I Sverige registreras alla döda som varit smittade med Corona. Inte bara de som man med säkerhet kan säga dött av covid.

Om du hade haft tid att följa presskonferenserna under veckan så hade du hört FHM m fl berätta att man nu löpande också går igenom registren för att också fånga de som finns registrerade som smittade men som inte dött på sjukhusen.

Sedan har Covid inte en chans mot TBC som fortfarande idag tar 1 500 000 - 3 000 000 liv varje år (så minst 5 000/dag) och stod för var 6:e dödsfall i Sverige för dryga 100 år sedan.
Citera
2020-04-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Rapporterat antal ca 120, faktiskt antal ca 190 tror jag.

Tror du är väldigt nära där faktiskt, dels tror jag att vi på måndag får första dag med över 100 och med helgeffekten "bara" runt 120 rapporterat nästa lördag
Citera
2020-04-04, 14:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är ett faktum som är känt i hela världen att Mette gjorde som hon trodde var bäst istället för sina experter.
Vet inte vad hon har för bakgrund eller utbildning men nu börjar det visa sig att hon hade fel.
Vems ansvar att så många fick dö i onödan?
Mette bär ansvaret.

Vem är ansvarig i Sverige?
Citera
2020-04-04, 14:33
Medlem
Citat:
Där du länkar står också 10 döda
Läser du fel kanske?
Jeg vet ikke hva som er feil. Jeg oppdaterte siden, og det står fremdeles dette:
Citat:
Døde

NYE I DAG: 1
TOTALT: 61
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så när du inte förstår då ser du reflexmässigt alla argument som trolleri. Ja det är ju också ett sätt att vara i sin egen lilla värld, din lallar värld.

---

Om viruset nu är överallt så är det ju relativt få som får allvarliga komplikationer. Det är således inte lika dödligt farligt som rubriken anger, nämligen att det skulle vara ett dödsvirus. Rabies däremot är en till 100 procent dödlig sjukdom, som inte kan botas trots modern intensivvård. Det är ett dödsvirus i ordets rätt bemärkelse.

Fast Rabies är å andra sidan inte nåt större eller ens ett mindre samhällsproblem i Sverige. Det kan nog däremot kalla covid 19..

Sett till vilka effekter den här jävla epidemin är på väg för både samhälle och sjukvård så finns det inget jämförbart under vår livstid.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Det är ett faktum som är känt i hela världen att Mette gjorde som hon trodde var bäst istället för sina experter.
Vet inte vad hon har för bakgrund eller utbildning men nu börjar det visa sig att hon hade fel.
Vems ansvar att så många fick dö i onödan?
Som vanligt slänger du ur dig tvärsäkra egenpåhittade påståenden.
Det om något är välkänt i hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, det som är det tröttsamma.

Hur skulle det sett ut om man inte gjorde en karantän. Man ser att det har effekt med tanke på Israel, Norge och Finland t ex. Medan här i Sverige så fuskar vi med siffrorna som fan för att det ska se bra ut. Folk som har underliggande sjukdomar blir rubricerade att de har dött genom dem och inte Corona. Vilket är helt sinnessjukt.
Sen gnäller FHM och andra att man inte riktigt kan lita på Kinas siffror (vilket iof är korrekt). Det farliga är att andra länder kan tro att Sverige gör rätt och hoppa på tåget till eländet.

Nu är det väl ganska många länder som räknar döda på detta vis tyvärr. Man misstänker att även Tyskland gör det. Frankrike och UK verkar vara mer öppna och demokratiska som det verkar.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ah, såklart, tackar, lördagen innan var det +4 och innan dess +1

lördagarnas dödstal ökar således
1
4
7
30

Enl. https://c19.se/

Någon som vill gissa nästa lördags antal redan nu ?

Kanske bättre att använda en dag mitt i veckan som referensdag då rapporteringen verkar vara lite si och så på helgerna.
Citera
2020-04-04, 14:34
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danskarna har 160 döda istället för kanske 200.

I det stora hela har det inte varit värt det. Det har skadat folket oerhört mycket den här karantänen. Både psykiskt och ekonomiskt.

Hur har Sveriges ekonomi påverkats positivt genom att vissa branscher har låtit sina arbetare gå till jobbet?

Hur mycket har karantänen i Danmark påverkat danska befolkningen negativt jämfört med Svenska sättet att hantera krisen? Är ingen i Sverige orolig för det svenska superkapitalistiska sättet att hantera krisen där man värderar BNP mer än människoliv? Ökar inte trafiken när folk åker till jobbet, och därmed dödstalen i trafiken? Försämras inte miljön av att folk i Sverige är ute och kör bil? Är det verkligen så att alla dödsfall registreras i Sverige?

De som dör hemma i Sverige, som inte fått möjligheten att testas (pga att de "Är ju bara gamla människor") registreras inte som döda i corona. Hur gör Danmark?

Jag kan hålla på i evigheter och skriva konsekvenser av olika sätt att hantera denna krisen. Är siffrorna verkligen säkra?

Kan man som du, basera och förkasta en enskild dags dags dödstal, och förkasta en hel teori?

Varför jämför du inte med Norge istället? De har ju betydligt bättre siffror än Sverige.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tror gör alla i den här tråden. 200 000 inlägg med folk som tror.

Jag tror att människan inte är så långt fram att vi kan stoppa detta virus. Jag tror inte heller människan har en jävla aning om att universum utvidgas.

Jag tror alltså att de teorier som framförs huruvida karantän är rätt eller fel säkert är väl underbyggda, men att forskarna inte är tillräckligt kunniga.

Jag tror varken Sverige eller något annat land kommer stoppa spridningen utan stor hjälp av någon form av immunitet.
Hur ska du ha det?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hursomhelst börjar Sveriges flock resonemang slå igenom i UK nu så att det till och med kommenteras i svenska tidningar
Exakt så är det!
Men man följde den felaktiga rapporten för det blir ganska svårt att få emot de beräknade ökade dödstalen och genomförde Lockdown helt i onödan.
Nu börjar det bli dags att fundera på strategi Tegnell istället.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hursomhelst börjar Sveriges flock resonemang slå igenom i UK nu så att det till och med kommenteras ibsvenska tidningar

Det där är bara Svensk propaganda, som skall matas in i dess befolkning att "Sverige gör rätt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in