Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic
Det är ju precis vad du skrivit i 5 inlägg till mig nu då jag hävdat att du inte kan räkna på det så och då börjar du prata om fakta och länkar till CORONA dödsfall rapporterade per region.
Du förstår inte statistik, om en meteorit slog ner i Stockholm nu och utplånade inom en radie av 10km så skulle du sitta och räkna sannolikheten att död i en likvärdig meteoritnedslag till ca 10%.
Inte ens det mest optimistiska sätt att räkna på nu som är CFR som inte tar inkubationstid och sjukdomsförlopp i åtanke är så naivt sätt att räkna.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic
Vilka estimat? Dödlighet är ju betydligt över dessa estimat i nästan samtliga länder som fått ett utbrott, trots att det finns indikationer på höga mörkertal även på dödssiffror- överdödlighet är redan 20% högre i Lombardiet även om man drar bort bekräftat Corona smittade.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Så du tar det mest drabbade området i världen, med den högsta medelåldern och anser att det skall vara allmängiltigt?
Officiella siffrorna på döda i Covid-19 i Lombardiet är idag 8311 personer döda på 10.000.000 invånare, så just nu ligger dödligheten i Lombardiet på 0,08%
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Men just nu är dödligheten i Lombardiet 0,08%, så jag förstår inte ditt resonemang om vare sig överdödlighet eller att dödligheten skulle ligga högre än ens det lägsta estimatet?
Det kan bli så ju mer tid som går och tydliga data utkristalliserar sig, men det finns inga starka data som stöder det ännu i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Det vi vet nu är dödligheten i hela populationen, om du har någon bättre verifierad referens så skicka den så kan vi se hur dina faktiska siffror ser ut.
Men du vill förmodligen spå i sump och göra massa antaganden, men det gör det till rena gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Populationen i Lombardiet är 10 miljoner, det är fakta.
8311 var registrerade som döda i Corona i Lombardiet igår, det är fakta.
8311/10000000=0,0083 är det just nu registrerade dödligheten i populationen, det är fakta.
Det är de enda fakta jag känner till och har nämnt, dags för dig att visa andra fakta om du tycker mina är fel.
Men du föredrar nog att killgissa fram information som låter bra, idag känns en IFR på 2,4% rimlig, imorgon 3,3% om det passar narrativet bättre. Men jag föredrar hårda fakta istället för gissningar, så jag ger inget för sådana gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorceus
Och därför har jag aldrig skrivit att det är sjukdomens dödlighet, tvärtom har jag för mindre än en timma sedan förklarat i denna tråden att det inte går att mäta virusets dödlighet så. Men att man kan mäta hur många som dött av viruset i en population, vilket är det jag angett.
Inte undra på att du är så agiterad om du lägger till saker jag inte påstått och irriterar dig på de sakerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic
Det är ju precis vad du skrivit i 5 inlägg till mig nu då jag hävdat att du inte kan räkna på det så och då börjar du prata om fakta och länkar till CORONA dödsfall rapporterade per region.
Du förstår inte statistik, om en meteorit slog ner i Stockholm nu och utplånade inom en radie av 10km så skulle du sitta och räkna sannolikheten att död i en likvärdig meteoritnedslag till ca 10%.
Inte ens det mest optimistiska sätt att räkna på nu som är CFR som inte tar inkubationstid och sjukdomsförlopp i åtanke är så naivt sätt att räkna.
Du svarar ett inlägg jag skrivit och hävdar överdödligheten ligger på 20% redan, som ditt enda "fakta" som du förstås drog ur röven.
Då svarar jag med fakta, riktiga sådana, att det inte går att ha en konstaterad överdödlighet i populationen så länge totala dödsfallen inte överstiger procentsatsen ännu. Alltså inom populationen då, men någonstans bland mina inlägg har du fått för dig att jag börjar prata om virusets dödlighet.
Du får nog peka ut var det händer, för jag hittar det verkligen inte i vår konversation.