2020-04-04, 14:27
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, jag håller med. Jag förklarade bara vad som var tanken med karantän. Att det sedan är dömt att misslyckas börjar nu bli helt uppenbart för de flesta.
Tror de styrande politikerna i Danmark snart lämnar över rodret till sina experter, deras chansning gick inte hem.

Men nu har experterna en tiofaldigt värre situation.
Citera
2020-04-04, 14:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Innan vi jublar för mycket över dagens siffror kan det vara på sin plats att påminna om helgeffekten.

Fredag 27/3 rapporterades 27 döda
Lördag 28/3 rapporterades 11 döda

Så har det sett ut i ett antal veckor nu även vad gäller nya fall. Så dagens 40 döda är nog inte jättebra ändå.

Under veckan som gick, måndag-fredag så var min prognos från tidigare att vi skulle ha 212 döda. Summan blev dessvärre 235.

Enlig denna kurva så skulle lördagen idag se 70 döda. Med helgeffekt så det nog tyvärr där vi ligger.

Kanske är så enkelt att det inte skrivs några dödsattester utan för sjukhusen under helgerna. Dör man någon annan stans än, på ett av läkare alltid bemannat sjukhus, så kommer det inte upp i statistiken förrän måndag. Min hypotes att det förhåller sig så, möjligen med regionala variationer.
Citera
2020-04-04, 14:29
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har inte detaljerna och är inte läkare.
Varför svarade du ens om du inte vet?
I work in the healthcare field. Here’s the problem, we are testing people for any strain of a Coronavirus. Not specifically for COVID-19. There are no reliable tests for a specific COVID-19 virus. There are no reliable agencies or media outlets for reporting numbers of actual COVID-19 virus cases.
<klipp>
The ‘gold standard’ in testing for COVID-19 is laboratory isolated/purified coronavirus particles free from any contaminants and particles that look like viruses but are not, that have been proven to be the cause of the syndrome known as COVID-19 and obtained by using proper viral isolation methods and controls (not the PCR that is currently being used or Serology /antibody tests which do not detect virus as such). PCR basically takes a sample of your cells and amplifies any DNA to look for ‘viral sequences’, i.e. bits of non-human DNA that seem to match parts of a known viral genome.

The problem is the test is known not to work.

It uses ‘amplification’ which means taking a very very tiny amount of DNA and growing it exponentially until it can be analyzed. Obviously any minute contaminations in the sample will also be amplified leading to potentially gross errors of discovery.
https://www.globalresearch.ca/manufactured-pandemic-testing-people-any-strain-coronavirus-not-specifically-covid-19/5707781

Till råga på det visar det sig att PCR-kit är kontaminerade med coronavirus:
Den brittiska regeringen vill öka antalet britter som testas för coronaviruset från 11 000 dagligen till 25 000, ett projekt som nu försenas efter att det framkommit att nyckelkomponenter för testerna har kontaminerats med coronavirus.
https://nyadagbladet.se/utrikes/brittiska-coronatester-kontaminerade-med-virus/

Alltså seriöst..
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Mer oberäkneligt än dödligt? Haha du är ett troll.

Så när du inte förstår då ser du reflexmässigt alla argument som trolleri. Ja det är ju också ett sätt att vara i sin egen lilla värld, din lallar värld.

---

Om viruset nu är överallt så är det ju relativt få som får allvarliga komplikationer. Det är således inte lika dödligt farligt som rubriken anger, nämligen att det skulle vara ett dödsvirus. Rabies däremot är en till 100 procent dödlig sjukdom, som inte kan botas trots modern intensivvård. Det är ett dödsvirus i ordets rätt bemärkelse.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och jag blir fullständigt GALEN på Tegnell som t.o.m. läxade upp WHO, när de sa att asymptomatiska kunde smitta!!! Även där borde man ha gått på försiktighetsprincipen, när det gällde människor med stor risk att vara smittade.

Och då tänker jag t.ex. på dom som kom hem från italienska och lite senare österrikiska alperna (samt människor som de hunnit ha kontakt med). Tegnell sa att de vuxna skulle gå till jobbet och barnen till skolan, och inte stanna hemma förrän de eventuellt fick symptom.

Det var helt tokigt - när man inte VET något än om en ny sjukdom, så är det bättre att err on the side of caution... Men Tegnell resonerar hela tiden tvärtom: så länge som något inte är bevisat farligt, så är det OK - eller till och med förordat.
Hursomhelst börjar Sveriges flock resonemang slå igenom i UK nu så att det till och med kommenteras i svenska tidningar
Citat:
En annan av regeringens främsta rådgivare, professor Graham Medley, varnar för att nedstängningen både kommer att skada ekonomin och människors hälsa.
– Om vi fortsätter med nedstängningen köper det oss mer tid, vi kan tänka över detta ytterligare, men det löser ingenting, säger han till tidningen The Times.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-04/brittisk-coronakritik-malat-in-oss-i-horn
Citera
2020-04-04, 14:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mycket pekar på att långfredagen kan bli den dag då vi får vårt 1000:e dödsfall i corona
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Er det sikkert at det er feil?
Där du länkar står också 10 döda
Läser du fel kanske?
Citera
Medlem
FHM rapporterar ju in vartefter så jag ser inte problemet, viktigare med rätt än först. För förra lördagen och söndagen har man rapporterat in 28 och 29 dödsfall, att jämföra med 31 på fredagen och 30 på måndagen.

Tisdagen och torsdagen denna vecka är värst hittills, 36 döda. Torsdagens siffra lär öka. Sen mitten av förra veckan har det legat konstant över 25 per dag, men det har inte skjutit i höjden.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
De som dör nu är de som blev smittade för 3v sen din dumma jävel.

Upp till 8v sedan till och med. För en del kan det ta så pass lång tid som 8 veckor från första symptom till död. En längre tids "halvkrasslighet" har noterats hps många. Efter en tid som halvdåliga förvärras läget och lunginflamation kan slå till som tar livet av dem. Eller att det egna immunförsvaret bryter nr inre organ som ex. njurar och lever cytokin storm kallas det vist.
https://www.breakthroughs.com/foundations-science/inside-cytokine-storm-when-your-immune-system-too-strong
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Likt manga andra har jag ocksa varit inne pa det. Men det starker nog den svenska sjalen att siffrorna under helgen alltid ar lagre an dagarna fore, och dagarna fore alltid kan forklaras med 'vi kanske ser en liten okning nu' och tisdagens siffror alltid ar 'lite hoga, men det har ar bara efterslap fran helgen'.

Pa det sattet ar det liksom alltid full kontroll. Chinos-Tegnell har alltid ratt, svetsar-Steffo behover inte ta in nagra atgarder alls for att bromsa smittspridningen, for det ar ju aldrig nagon markant okning.
Sen att man 'friserar' siffrorna och kanske an varre 'morkar' dem , ar ju en annan sak som inte ska behova paverka den allmanna svenska hallningen.

Drick 2 stora glas mjolk per dag, at 6-8 brodskivor per dag, tvatta handerna och forsok undvika att hosta pa de aldre.
Det är så absurt det du påvisar i det första stycket, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.
En blåsning som är så genialisk i all sin enkelhet.

Du glömde få med ”Ikväll får 107 svenska gonorré” i slutstycket. Reklamslogan från 70-talet och känd från Sällskapsresan I. Har gjorts om till ”Ikväll får 107 svenskar Covid-19”.
Citera
2020-04-04, 14:31
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ju precis vad du skrivit i 5 inlägg till mig nu då jag hävdat att du inte kan räkna på det så och då börjar du prata om fakta och länkar till CORONA dödsfall rapporterade per region.

Du förstår inte statistik, om en meteorit slog ner i Stockholm nu och utplånade inom en radie av 10km så skulle du sitta och räkna sannolikheten att död i en likvärdig meteoritnedslag till ca 10%.

Inte ens det mest optimistiska sätt att räkna på nu som är CFR som inte tar inkubationstid och sjukdomsförlopp i åtanke är så naivt sätt att räkna.

Citat:
Vilka estimat? Dödlighet är ju betydligt över dessa estimat i nästan samtliga länder som fått ett utbrott, trots att det finns indikationer på höga mörkertal även på dödssiffror- överdödlighet är redan 20% högre i Lombardiet även om man drar bort bekräftat Corona smittade.

Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Så du tar det mest drabbade området i världen, med den högsta medelåldern och anser att det skall vara allmängiltigt?

Officiella siffrorna på döda i Covid-19 i Lombardiet är idag 8311 personer döda på 10.000.000 invånare, så just nu ligger dödligheten i Lombardiet på 0,08%

Citat:
Men just nu är dödligheten i Lombardiet 0,08%, så jag förstår inte ditt resonemang om vare sig överdödlighet eller att dödligheten skulle ligga högre än ens det lägsta estimatet?

Det kan bli så ju mer tid som går och tydliga data utkristalliserar sig, men det finns inga starka data som stöder det ännu i varje fall.

Citat:
Det vi vet nu är dödligheten i hela populationen, om du har någon bättre verifierad referens så skicka den så kan vi se hur dina faktiska siffror ser ut.

Men du vill förmodligen spå i sump och göra massa antaganden, men det gör det till rena gissningar.

Citat:
Populationen i Lombardiet är 10 miljoner, det är fakta.
8311 var registrerade som döda i Corona i Lombardiet igår, det är fakta.
8311/10000000=0,0083 är det just nu registrerade dödligheten i populationen, det är fakta.

Det är de enda fakta jag känner till och har nämnt, dags för dig att visa andra fakta om du tycker mina är fel.

Men du föredrar nog att killgissa fram information som låter bra, idag känns en IFR på 2,4% rimlig, imorgon 3,3% om det passar narrativet bättre. Men jag föredrar hårda fakta istället för gissningar, så jag ger inget för sådana gissningar.

Citat:
Och därför har jag aldrig skrivit att det är sjukdomens dödlighet, tvärtom har jag för mindre än en timma sedan förklarat i denna tråden att det inte går att mäta virusets dödlighet så. Men att man kan mäta hur många som dött av viruset i en population, vilket är det jag angett.

Inte undra på att du är så agiterad om du lägger till saker jag inte påstått och irriterar dig på de sakerna.

Citat:
Det är ju precis vad du skrivit i 5 inlägg till mig nu då jag hävdat att du inte kan räkna på det så och då börjar du prata om fakta och länkar till CORONA dödsfall rapporterade per region.

Du förstår inte statistik, om en meteorit slog ner i Stockholm nu och utplånade inom en radie av 10km så skulle du sitta och räkna sannolikheten att död i en likvärdig meteoritnedslag till ca 10%.

Inte ens det mest optimistiska sätt att räkna på nu som är CFR som inte tar inkubationstid och sjukdomsförlopp i åtanke är så naivt sätt att räkna.

Du svarar ett inlägg jag skrivit och hävdar överdödligheten ligger på 20% redan, som ditt enda "fakta" som du förstås drog ur röven.

Då svarar jag med fakta, riktiga sådana, att det inte går att ha en konstaterad överdödlighet i populationen så länge totala dödsfallen inte överstiger procentsatsen ännu. Alltså inom populationen då, men någonstans bland mina inlägg har du fått för dig att jag börjar prata om virusets dödlighet.

Du får nog peka ut var det händer, för jag hittar det verkligen inte i vår konversation.
Citera
2020-04-04, 14:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Fakta är att dör du utanför vården tex äldre boende så testas du inte efter du dött. Så då ingår du inte i statistiken. Finns rapporter från flera källor om detta.

Fram med siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in