2020-04-04, 13:55
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
De ansökte om skilsmässa mars -18, och den gick igenom januari -19.
HD flyttade till eget boende mars -18, inte långt från Lenas hem, inom
synhåll vilket Lena inte var glad över.
(Rätta mig om datumen inte stämmer!)

Har någon av de senaste dagarna läst att hon kontaktat bostadsrättsföreningen
för att på så sätt kunna motsätta sig att HD flyttade dit. Fråga mig bara inte
om var jag läst det, minns tyvärr inte.

Ok men hade fd makarna fortsatt förhållande efter att dessa flyttat isär? Försöker sätta mig in i hur paret resonerat ang LW, och om det förekom svartsjuka trots att dessa nu är skilda och särbo.
Citera
2020-04-04, 13:56
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du enbart citerar, utan kommentarer, sätter rubriken om ofredanden, uppfattar man att du väljer de delar som ger en samlad bild av anmälningen.

L*ena ger en bild av att vara helt ärlig, inte bara om vad SD har gjort, utan hur hon själv agerar och känner.

Du väljer ut enbart det du tycker ligger henne till last.

Och det är så det är tror jag i många fall där det handlar om människor. Att vi är just bara människor. Och är du i den situation som L*ena var i, är du på ett osunt sätt bunden till din förövare. L*ena blev alltmer fast i relationen, hon säger att hon älskar SD och känner passion. Att hon har svårt att ta sig ur relationen fat hon både vill och vet att hon borde.

Varför tror du att de kvinnor som blir mördade idag (13-17 per år) inte lämnar sina relationer direkt när första kontrollerande tecknet kommer?

Av de citat du lägger in varje natt, och som du har svartmarkerat skulle jag svartmarkera på helt annat sätt.

Du väljer alla de saker som du hatar hos L*ena. Alla hennes fel.

Jag skulle välja de meningar som jag tror har med mordet att göra.
Om jag får gissa, skulle vi inte ha en enda mening fetad gemensamt.

Det är inte konstruktivt att hata så mycket. Det gör en blind. Hat föder också hat. Du påverkar människor, även om du inte tror det. Ditt hat föder nytt hat. Precis som kärlek föder kärlek. Kanske du borde testa någon gång?

Det som har med mordet att göra i den anmälan du citerade ur, är hennes egna ord också. När du väljer ut enbart det du retar dig på, då censurerar du grovt.

Det viktigaste skippade du, för att du koncentrerar dig på fel grej.

Men då får väl du lägga ut och
svartmarkera det du tycker är viktigt.

Citat:
” Det är inte konstruktivt att hata så mycket. Det gör en blind.”
Kärlek och önsketänkande gör en minst
lika blind.
Och du bestämmer inte över mina känslor.
Det är en trådsanning att jag skulle hata
LW. För att ni ska kunna avfärda det jag
skriver. Om jag hatade henne så skulle jag
inte varit här i tråden i två år för att
försöka förstå vad som hände och varför.
Och att jag dömer henne och tror att jag är
så mycket bättre än henne är inte heller
sant. Tvärtom så har vi mycket gemensamt
och om mitt liv tagit andra vägar så kunde
det lika gärna ha varit jag. Jag tror att det
är därför det berör mig så mycket.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-04 kl. 14:34.
Citera
2020-04-04, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har han kvar skorna som kan binda vid mordet för att hans barn och HD vet om dom

Skrev jag det?
Nä.
Citera
2020-04-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har sagts om åklagarens teori att den är så svårbegriplig att den handfull personer som förstår den aldrig får sitta i samma flygplan.
Du tycker verkligen att du är rolig med den där klassiska formuleringen va? Jag har sett dig skriva den en handfull gånger nu och då har jag garanterat missat lika många. Känns nästan som att du vill ta åt dig äran av den. Högst oklart att du fortfarande inte förstår teorin. Jag antar att du är för fylld med kvinnohat? Vilket isåfall blir ett högst ironiskt cirkelresonemang.
Citat:
Var sjutton läste jag det?
Någon som minns?

Han sa att han valde brottsplatsen istället för minnesplatsen, för att det var där hon fanns, eller något liknande. jag tror att det var för att han ville visa att det var möjligt att hennes DNA kunde ha kommit på hans skor på det sättet.

Får väl leta upp det där om ingen annan minns direkt varifrån det kommer.
Citat:
Jag minns att jag läst det, och inte alltför länge sedan heller. Undrar om det
inte var under någon av rättegångsdagarna, vid SD:s förhör, där han förklarade
blodet på skorna med att han varit flera gånger på mordplatsen/fyndplatsen.

Jag har inte läst så mycket i FUP:et av SD:s förhör, så därför tänker jag att det
var under en av rättegångsdagarna. Men jag kan ju ha fel.
Tror också det var från rättegången. Han ska ha varit där upp emot 10-12 gånger.

Jag hittade det! Det var inte i rättssalen.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

”FLI: Då är klockan 18:45 och då vill jag säga att jag sa 17:40 nu har Stefan rättat mig här så det är 18:45.. bra. du Stefan en fråga till. Det.. när jag tog upp och prata om skorna.. dom här new balance-skorna.. så sa du det kan ha kommit när jag gick på brottsplatsen.
MT: Var det fel uttryck igen?
FLI: Nej men, nej.. men hur då liksom hur ska det ha kommit där menar du?
MT: Ja det.. det var bara en spekulation och det kanske är onödigt att jag spekulerar..
FLI: Ah.
MT: Ja.. nej så jag.. jag har ju besökt brottsplatsen flera gånger.
FLI: Ja..ah.. det har ju varit avspärrat en tid också..
MT: Inte när jag har varit där.
FLI: Inte när du har varit där.. nej.. och var gick du där då?
MT: Vad menar du?
FLI: Vart på brottsplatsen där gick du? jag vet ju hur det ser ut där jag har ju också varit där. MT: Ja ja.. ja.. ah precis.. jag har ju varit där rätt många gånger..
FLI: Ja..
MT: Säketi tiotals..

FLI: Tiotal gånger?
MT: Ja eh.. jag vet jag har varit där många gånger.
FLI: Mm.. och var gick du då?
MT: Jag tror jag.. jag tror jag samtliga gånger har varit uppe bakom bullerplanket.. jag har
liksom inte kanske fokuserat vid den där trädstumpen..eh.. med lyktor förutom på årsdagen då var jag bara dit.. nej jag var säkert upp då också..
FLI: På årsdagen?
MT: Ja.. men.. platsen med ljus den är ju ingenting utan hennes sista plats den är ju där uppe. FLI: Vati då nånstans?
MT: Bakombullerplanket.”
Senast redigerad av Amanda.Schulman 2020-04-04 kl. 14:12.
Citera
2020-04-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ok men hade fd makarna fortsatt förhållande efter att dessa flyttat isär? Försöker sätta mig in i hur paret resonerat ang LW, och om det förekom svartsjuka trots att dessa nu är skilda och särbo.

Efter mordet var makarna Davidsson oerhört sammansvetsade och
tighta; geocachade för fullt på olika platser under sommaren, åkte även på
en resa tillsammans till Island. Allt dokumenterades och fotades med idel
glada miner.

Vet att det vid något tillfälle diskuterats att det kunde vara av rädsla som HD
umgicks så mycket med SD efter mordet, att hon visste eller misstänkte att
Stefan låg bakom mordet och att hon, så att säga, ville hålla sig på god fot
med honom.

Edit: Ser nu att din frågeställning förmodligen avser perioden när HD flyttat,
alltså mellan mars och maj -18. Kanske någon annan kan svara dig på hur
förhållandet mellan SD och HD var då, mitt minne sviker mig, bättre att någon
som vet säkert svarar!
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-04-04 kl. 14:13. Anledning: Tillägg
Citera
2020-04-04, 14:10
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Efter mordet var makarna Davidsson oerhört sammansvetsade och
tighta; geocachade för fullt på olika platser under sommaren, åkte även på
en resa tillsammans till Island. Allt dokumenterades och fotades med idel
glada miner.

Vet att det vid något tillfälle diskuterats att det kunde vara av rädsla som HD
umgicks så mycket med SD efter mordet, att hon visste eller misstänkte att
Stefan låg bakom mordet och att hon, så att säga, ville hålla sig på god fot
med honom.

Ok där ser man.
Citera
2020-04-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman
Du tycker verkligen att du är rolig med den där klassiska formuleringen va? Jag har sett dig skriva den en handfull gånger nu och då har jag garanterat missat lika många. Känns nästan som att du vill ta åt dig äran av den. Högst oklart att du fortfarande inte förstår teorin. Jag antar att du är för fylld med kvinnohat? Vilket isåfall blir ett högst ironiskt cirkelresonemang.

Tror också det var från rättegången. Han ska ha varit där upp emot 10-12 gånger.

Jag hittade det! Det var inte i rättssalen.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

”FLI: Då är klockan 18:45 och då vill jag säga att jag sa 17:40 nu har Stefan rättat mig här så det är 18:45.. bra. du Stefan en fråga till. Det.. när jag tog upp och prata om skorna.. dom här new balance-skorna.. så sa du det kan ha kommit när jag gick på brottsplatsen.
MT: Var det fel uttryck igen?
FLI: Nej men, nej.. men hur då liksom hur ska det ha kommit där menar du?
MT: Ja det.. det var bara en spekulation och det kanske är onödigt att jag spekulerar..
FLI: Ah.
MT: Ja.. nej så jag.. jag har ju besökt brottsplatsen flera gånger.
FLI: Ja..ah.. det har ju varit avspärrat en tid också..
MT: Inte när jag har varit där.
FLI: Inte när du har varit där.. nej.. och var gick du där då?
MT: Vad menar du?
FLI: Vart på brottsplatsen där gick du? jag vet ju hur det ser ut där jag har ju också varit där. MT: Ja ja.. ja.. ah precis.. jag har ju varit där rätt många gånger..
FLI: Ja..
MT: Säketi tiotals..

FLI: Tiotal gånger?
MT: Ja eh.. jag vet jag har varit där många gånger.
FLI: Mm.. och var gick du då?
MT: Jag tror jag.. jag tror jag samtliga gånger har varit uppe bakom bullerplanket.. jag har
liksom inte kanske fokuserat vid den där trädstumpen..eh.. med lyktor förutom på årsdagen då var jag bara dit.. nej jag var säkert upp då också..
FLI: På årsdagen?
MT: Ja.. men.. platsen med ljus den är ju ingenting utan hennes sista plats den är ju där uppe. FLI: Vati då nånstans?
MT: Bakombullerplanket.”

Åh, så bra, raskt jobbat, tack!
Citera
2020-04-04, 14:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Intressanta teorier..instämmer att hon slet med sitt trauma som hindrades av att hon, liksom dig, trodde berodde på Stefan. Fokuseringen på Stefan som orsaken till hennes problem omintetgjorde hennes möjligheter att på ett avgörande plan förstå var hennes blottade sårighet att bli lämnad berodde på.

Styrkande för det är att ett flertal initierade försökte få henne att lämna SD vilka hon visade ryggen av den anledningen.
Med Lenas problematik hade det varit ofruktbart att i terapisituation få henne att närma sig traumat utan att hon 24/7 slutat lägga skulden på den som aktiverat hennes sårighet. Lena satt hårt fast i sitt öppna sår..

Det skapades en ssynnerligen osund miljö kring henne iom, utsortetandet av dom som försökte få henne att lämna SD. Dom som var kvar lyssnande på hennes ändlösa rivande i sina sår förstod inte bättre än att dom gjorde henne björntjänster genom hålla med och uppmuntra henne om att Stefan var orsaken till hennes problem. Han blev hennes problem för att hon inte förstod sina.

Precis som den insiktslösa hatdrivna genusmaffian som piskar upp lynchstämning i tråden. Ingenting har dom att lära av av en mördad trebarnsmammas tragiska öde.

Kan hålla med om att det fanns en viss rörelse hon LW visavi SD men den var avhängig SDs allt hårdate gränser till henne och inte av insikt i sin egen problematik.

Att hon själv beskrev relationen till SD som knark kan jag hålla med om var en insikt i att hon satt fast . Men inte ens ett lyftande på foten till början av ett steg.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skilj på trauman och trauman! - Hennes trauman både förstärkte och sökte bortförklara MGM:s svek i form av för henne helt oförståelig degradering och utfrysning.Det kunde hon med intellektet så småningom förstå, men det var svårare med det känslomässiga sveket.Det var väl knappast någon som i olika tonarter inte rått henne att fly fältet - och hon in i det längsta sökt efter olika sätt att få tillbaka det hon en gång upplevt sig ha haft.Ja, hon var fånge i sin egen föreställningsvärld; hon kalkylerade t.o.m. med risken att bli dödad.Det här var något hon mot slutet började få upp ögonen för.

Självklart finns mycket att lära av fallet, inte minst eftersom LW efterlämnat så mycket material. Även MGM har bidragit med en hel del studiestoff:

180418: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=7212f5bf-2320-4a6d-9a91-51765d9bf5ca
181023: https://drive.google.com/file/d/1WTG8Y3p5VDEt0Ht1pWGgOUeBojERc00w/view
...för att inte nämna det obetalbara samtalet i Aktbil. 158, s. 20 - vilket också säger en hel del om HD och hennes 20-åriga präglingsprocess.
Så du anser inte att hennes sökande efter hjälp är något att ta fasta på?

Det fetade: I princip inte då det var avhängigt en yttre press som Lena kategoriskt vände ryggen när kuratorer/slälasörjare/terapeuter påkallade att steg no 1 var att hon måste lämna MGM..

Lena beskrev sina första 1-2 år innan hon kom till Sverige som utan mänsklig kontakt ständigt skrikande efter mat. Om hon blev dumpad på ett barnhem eller om hennes första hemska uppleverser i livet var hos sina biologiska föräldrar framgick inte. Det var detta ofattbara svek som dominerade Lenas relationer som kulminerade med Stefans beslut att stanna hos HD. Barnhem Korea tidigt 70 tal ger iaf mig kalla kårar.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-04 kl. 14:24.
Citera
2020-04-04, 14:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men då får väl du lägga ut och
svartmarkera det du tycker är viktigt.
Kärlek och önsketänkande gör en minst
lika blind.
Och du bestämmer inte över mina känslor.
Det är en trådsanning att jag skulle hata
LW. För att ni ska kunna avfärda det jag
skriver. Om jag hatade henne så skulle jag
inte varit här i tråden i två år för att
försöka förstå vad som hände och varför.
Och att jag dömer henne och tror att jag är
så mycket bättre än henne är inte heller
sant. Tvärtom så har vi mycket gemensamt
och om mitt liv tagit andra vägar så kunde
det lika gärna ha varit jag. Jag tror att det
är därför det berör mig så mycket.

LW kallade sig själv för stor människokännare, vilket kanske var riktigt — också med tanke på vad hon arbetade med. Men det kan också vara fråga om självbedrägeri, mindre eller större sådant, nytt eller gammalt.

I alla händelser är det inte mycket värt om man inte känner sig själv, och inte känner lagen. Och om man inte förmår agera i enlighet med detta.

Sen finns då också sånt som perioder av nedgång och försvagning.

Att vara människokännare är ingenting värt i och för sig. Det tyckte nog även SD att han var, och lyckades kanske bättre, en tid.

99 procent av världens självutnämnda människokännare går förmodligen omkring i väntan på att tiden ska hinna upp dem.

Detta är ett intryck man kan få av den här historien. Insikten har begränsad räckvidd...

Allt mänskligt är till lärdom.
Citera
2020-04-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det skulle vara intressant att få ta del av andra medlemmars tänkande och teorier om hur blodet kunde hamna under plösen hos den vänstra skon ... innan jag själv presenterar min tanke bakom det hela på hur det kan ha gått till.

Mvh / @JokerMannen

1) Stänk från offret kan ha hamnat på skon (bl a på plösen) och vid avspolning kan det ha runnit bakom plösen.
2) Dropp från mordvapnet kan ha hamnat på plösen och sedan som ovan vid avspolning.

Kan även vara att offret föll mot skon, fast kanske inte lika troligt.
Citera
2020-04-04, 14:32
Medlem
Citat:
Var sjutton läste jag det?
Någon som minns?

Han sa att han valde brottsplatsen istället för minnesplatsen, för att det var där hon fanns, eller något liknande. jag tror att det var för att han ville visa att det var möjligt att hennes DNA kunde ha kommit på hans skor på det sättet.

Får väl leta upp det där om ingen annan minns direkt varifrån det kommer.

Någon som vet?
Citera
2020-04-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
LW:

....
Gammal kursare och pojkvän som blev så olycklig när jag avslutade. nu olyckligt skild. han önskar nog att vi skulle träffas. men det orkar jag inte. livrädd för konsekvenserna. bor i uppsala
...

Jo jag såg det och fick även svar av Glorran men hon visste ju så varför frågade hon. Min åsikt står fast; hen har haft L,s trosor som ett perverterat intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in