2020-04-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Då känns det mera 1958 då.

Ser man däremot på alla över 1M invånare för dag 23 räknat från första dödsfalls dagen så är det Belgien - Spanien - Sverige - Italien

Oroande att Belgien har så höga dödstal redan men vi är snart ikapp
Citera
2020-04-04, 13:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Har inte bagatelliserat något eller ens diskuterat prioriteringens eventuella konsekvenser i det här läget. Kritiserar din felaktiga anvädning av medicinska termer bara. Men nu blev det ju lite jobbigt att erkänna att du hade fel så då återvänder du till dina mardrömsscenarior istället. Väntat...

Jag kan inte se att jag använt termen fel, hur menar du att jag använt den fel?
Citera
2020-04-04, 13:46
Medlem
Öppna upp samhället igen för fan!
Citera
2020-04-04, 13:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Vi kanske pratar om olika saker.

Jag pratar om smittspridning av Coronaviruset.

Nån får det av nån -och smittar sen nån -som smittar några stycken -som smittar ...

Edit: tror det kallas "smittkedja" och det är den man ska bryta för att minska smittspridningen

Ja pratar bland annat om Hilda som ligger i sin säng på äldrevården. Hon är ingen länk i din kedja, utan den som blir smittad av andra. De av oss vanliga svenssons springer inte om kring som i ett tattarkollektiv och snackar med alla de andra tattarna. Vi håller oss undan så mycket som det bara går.

Vi kanske inte lyckas undvika den som kommer emot oss och hostar som satan. När vi går in genom dörren i mataffären. Dörrhandtaget i porten knapparna i hissen sådan saker tar vi givet vis inte i, utan handskar vantar papper. Vi vet att hemvårdarna varit där och kladdat när de varit hos vår granne.

Vi delar aldrig hiss med dem så tar vi trappen men i bland lyckas de tränga in oss i ett hörn så vi kommer otrevligt nära men det är vi inte skyldiga till.

Är du så dum att du tror vi vill riskera att ligga i en respirator med 75% chans att dö på kuppen.
Citera
2020-04-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Vet inte hur du tänker nu, men Kina sitter nog med trumf på hand eftersom man har kontroll över utbrottet. Till skillnad från resten av världen.

Hur vet du det? Kinesiska regimen talar alltid sanning?
Citera
2020-04-04, 13:48
Avslutad
Undrar om SL kommer ge tillbaka pengarna för månadsbiljetter?
Citera
Medlem
No6s avatar
Jag skiter fullständigt i om jag åker på Corona, men tanken av att någon av mina nära och kära åker på det och speciellt dödlig sådan skrämmer fan livet ur mig. Dö era jävla risplockare. Första gången det upptäcktes borde total karantän skett i Kina. Inte ens svenskar där på semester borde tillåtits lämna landet. Man borde inte öppnat gränserna förrän problemet var löst.

Fyfan för alla hypokondriker just nu, haha. Jag led av det för ca 10 år sedan. Berodde på långvarig stress. Kunde fan inte ta i ett handtag utan att tvätta händerna 20 gånger.
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Öppna upp samhället igen för fan!
Det är ju öppet din dumma jävel?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jaha. Vad heter myndigheten som trackar var alla befinner sig konstant? Vilka jobbar där? Ligger den i area 51?
Eh..?
Har aldrig pratat om nån myndighet som ”trackar” allt, har bara försökt förklara för sig att vi i väst redan är övervakade.
- CCTV finns i flera västeuropeiska länder (och för min del kan man införa det här också).
- Kontanthanteringen här är på väg att fasas ut, och alla transaktioner med betalkort, swish etc kan spåras.
- Kontanthanteringen är omgärdad av diverse lagstiftning.
- De sociala medierna registrerar dina levnadsmönster och ”säljer” dem vidare till näringsidkare.
- Dina rörelser kan kartläggas via de signaler din mobil avger.
- Du kan få ut uppgifter om en persons ekonomiska status, eventuell brottshistorik, bostad mm
Citera
2020-04-04, 13:49
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är cirka 650 personer i Stockholm som kommer att testas. Personerna väljs ut slumpvis och de kontaktas på förhand och får frågan om de vill vara med. Sen får de testkit levererade till dörren och får testa sig själva i hemmet. Exakt hur det slumpvisa urvalet ser ut framgår inte av Folkhälsomyndighetens information om testerna. Det går inte att anmäla sig till testpanelen.

I den här undersökningen kommer man ju att missa alla hemlösa eller folk som är skrivna på andra orter i landet men som ändå bor i Stockholm.
Citera
2020-04-04, 13:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Undrar om SL kommer ge tillbaka pengarna för månadsbiljetter?
Du kan väl åka när det är lågtrafik? Då är det ju dessutom mindre risk att bli smittad.
Citera
2020-04-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Många länder har agerat helt fel. Speciellt Frankrike, England, Danmark, Belgien, Holland, Italien, Spanien, USA, Iran.

Ska man införa en karantän och det ska bli signifikant effektiv, alltså väga upp mot dess nackdelar i förhållande till exempelvis Sveriges mildare restriktioner, så måste den införas när man får sina första bekräftade fall. Det är så exempelvis Rumänien och Bolivia har gjort. Trots det har Rumänien nästan 100 döda, och då ligger dom långt efter Sverige i fas.

Vad exempelvis Frankrike, Italien har gjort är att dom infört karantän när smittspridningen är total. Det är därför den inte gör någon större nytta. Det är försent, på tok försent. Och då måste man fråga sig: Är det värt att införa en alldeles för sen karantän med tanke på vilka enorma negativa effekter det får på samhället? Eller ska man göra som Sverige istället?

Jag tror att det hade varit effektivare och mindre skadligt för landet på sikt om exempelvis Danmark eller Belgien bara hade infört en karantän av äldre + uppmanat samtliga som jobbar inom vården att hålla sig hemma när dom inte arbetar. Deras (sena karantäner) är extremt ineffektiva och samtidigt extremt kostsamma. Det sliter sönder folks hälsa, både fysiskt och psykiskt. Dessutom förstör det ekonomin och därmed välfärden = sjukvård, äldrevård osv.

Got it. Sa enligt dig, ska Sverige fortsatta tvatta handerna, forsoka undvika platser med for mycket manniskor for riskgrupperna och sen sa tror vi att sjukvarden kommer hinna med fint nar kurvan nar sin peak om nagra veckor? (Kan for all del na sin peak om 14 dagar eller 27 dagar , ingen som vet.) Att antalet som ar i behov av vard fran corona som inte kommer fa nagon behandling kan komma overstiga 2-3 manaders period i Stockholm minst (kvalificerad gissning baserat pa nummer fran andra lander) ar bara nagot som man far leva med?

Ok, I got it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in