2020-04-04, 11:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
SARS/Corona fanns redan i början av 2000-talet, men med hög dödlighet, alltså låg spridning. Det var ett vaccin på gång men teamet i USA fick slut på pengar (pga av låg spridning, så ingen ville betala forskningen). Intressant läsning. Det finns risk för att även denna sträng av SARS utvecklas till något läskigare med fri spridning (min slutsats av det som pågår):

https://www.nbcnews.com/health/health-care/scientists-were-close-coronavirus-vaccine-years-ago-then-money-dried-n1150091

Så jag tror tyvärr detta kommer ta tid. Vi kommer hacka oss nedåt tills smittokurvan stabiliseras och går ned. Åtgärder kan börja släppas mot försommaren, fortsatt struligt dock, och vaccin nästa år förhoppningsvis.
Det handlade inte om pengar i första hand utan man stötte på allvarliga problem. Dessa Coronavirus där tre av dem utvecklar allvarliga symptom som folk riskerar att dö av. Där är orsaken många gånger att immunförsvaret löper amok s.k. cytokin storm och ger sig på kroppens egna celler med multiorgan inflammation. Det är det stora problemet med vacciner mot Corona. Här en studie där man fick immunsvar av vaccinerna men där effekten också blev att försökdjuren utveckla allvarliga konsekvenser av vaccinet och dog helt enkelt. Så man gick aldrig över till människor av den anledningen:

Immunization with SARS Coronavirus Vaccines Leads to Pulmonary Immunopathology on Challenge with the SARS Virus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Så räkna inte med ett vaccin mot COVID-19 bara så där på länge. Däremot som jag sa i en annan tråd kommer vi höra en hel del "goda nyheter" från forskarna då det är miljarder i forskningspengar i rörelse just nu.
Citera
2020-04-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Tjena!
Är nybörjare på börsen men hade tänkt utnyttja detta unika läge.
Vad tror ni om SAS, Swedbank och Investor?
Swedbank har ju åkt på feta böter för penningtvätt och är nere på 107kr sedan några dagar tillbaka, motsvarande lägsta nivåerna för en 5-års period. Men de borde väl kunna återhämta sig inom rimlig tid?
SAS ligger också på lägstanivån. Här är väl frågan om de kan dippa ännu mer och om de överhuvudtaget klarar sig ur den här krisen.
Vad tror ni?
Som nybörjare är det ju lämpligt att börja med ett investmentbolag som Investor.
Citera
2020-04-04, 11:42
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
haha.. helt galet.

Jag tror faktiskt det blir lite dipp på början av nästa vecka.
Uppgång hela veckan, men vi är ju inte ens i mitten av krisen.
Regeringens stödpaket sägs inte räcka.
Och lägg till att det nog kommer att bli mer tråkiga besked under helgen.

jag ska se om det går att fynda på tisdag.
Marknaden är "hänsynslös" i det måttot att de räknar inte antalet sjuka eller döda.
De vet sedan länge att det kommer bli det scenariot.
Man ser mer till vad företagen tar till för att motverka mer skada.
Att permittera eller säga upp personal innebär att man försöker hejda följderna.
Vissa företag kommer gå under, medan andra klarar det hyffsat.
Själv har jag ca 60% av min portfölj i US aktier och några i Canada. 90% inom sjukvård. Här märks inte dippen generellt nämnvärt.
Citera
2020-04-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Du säger att du inte behöver pengarna på flera år. Sälj dom inte. Dom kommer att studsa tillbaka på 21% i sinom tid, inom 1, 2, eller 5 år vet vi inte. Tvärtom borde du öka andelen i dina fonder, eftersom det är "rea" nu.

Jag förstår, ok. Har köpt lite fler fonder förra veckan. Så ska nog inkassera några till denna vecka.
Tack för din tid och dina tips!
Citera
2020-04-04, 13:01
Medlem
Citat:
Tjena!
Swedbank har ju åkt på feta böter för penningtvätt och är nere på 107kr sedan några dagar tillbaka, motsvarande lägsta nivåerna för en 5-års period. Men de borde väl kunna återhämta sig inom rimlig tid?
SAS ligger också på lägstanivån. Här är väl frågan om de kan dippa ännu mer och om de överhuvudtaget klarar sig ur den här krisen.
Vad tror ni?
Swedbank har fortfarande sanktions brott mot USA liggandes över dem. FI böterna var ingen orolig för.

Flygbolag är alldeles för tidigt att bottenfiska i.
Citera
2020-04-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 52834767
har suttit kvar i alla mina aktier, de kommer så småningom att gå upp ingen temporärt

mvh

Den 28 februari år 2000 stod OMX på 1530. Idag 20 år senare står OMX på 1404.

På 20 år har alltså index sjunkit drygt 100 punkter.

För att inte nämna Ericsson..
Citera
2020-04-04, 13:49
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

S&P500 har get 4,5% årlig avkastning snittat på 20 år mars-mars. Inte superbra men bättre än inget.

Väljer man 20 år februari-februari blir det 6,5% vilket är ganska normal avkastning, innan århundradets snabbaste ras.

Men jag håller med, enskilda aktier eller smala index är inte alltid en höjdare.

Men eftersom alla flashbackare kan se in i framtiden så är jag inte bekymrad för någon.
Citera
2020-04-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Fyndköper nu. Gärna norskt då deras valuta fallit kraftigt. Hittat en liten bank med PE tal på under 2!Köper också oljerelaterat då oljepriset troligen kommer studsa upp snart. Har med relation Ryssland OPEC att göra, ligger i båda parters intresse lösa detta.

Tänk på att PE beror på vinster, som kan rasa. Såg vissa som tyckte 5 i PE på kryssningsbolag var lågt och förklarade köpläge, nu ner ännu mer för iaf CCL och deras vinster kommer vara obefintliga, även deras intäkter kommer försvinna. Anser du att banken är köpvärd så visst, köp, men använd inte nuvarande PE som mått för att den skulle vara köpvärd.

Oljepriset har studsat upp, men mycket hänger på om det blir något samarbete mellan USA, Saudi och Ryssland. Putin kommer inte vilja sänka Rysslands produktion med mer än 50% bara för att hjälpa amerikanska producenter från konkurs. De kommer vilja att de i USA också sänker sin produktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

Till stor del tack vare Ericsson, men inklusive utdelningar är det ju inte lika farligt iaf.
Citera
2020-04-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Marknaden är "hänsynslös" i det måttot att de räknar inte antalet sjuka eller döda.
De vet sedan länge att det kommer bli det scenariot.
Man ser mer till vad företagen tar till för att motverka mer skada.
Att permittera eller säga upp personal innebär att man försöker hejda följderna.
Vissa företag kommer gå under, medan andra klarar det hyffsat.
Själv har jag ca 60% av min portfölj i US aktier och några i Canada. 90% inom sjukvård. Här märks inte dippen generellt nämnvärt.

True true Vilka sjukvårdsbolag har du satsat i?
Jag tittar på SynAct pharma, Vicore pharma och oncopeptides. Visserligen högrisk allihoppa.
SÅ jämnar ut med lite Astra också.
Citera
2020-04-04, 14:57
Medlem
Skohornets avatar
Hur investerar ni i olja? Jag köpte lite svenskt och norsk (lupe och equinor). Skulle precis köpa lite amerikanskt häromdagen också men vart lite osugen när exxon/shell gick upp 15% innan jag hann logga in på banken.

Provade certifikat på silver (SILVER AVA) men fattade inte riktigt hur den fungerade. Fast priset gått upp något från att jag köpt så är den ändå back lite efter några dagar. Fattar inte riktigt hur den räknar? Trodde den följde priset rakt av.
Citera
2020-04-04, 15:34
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Hur investerar ni i olja? Jag köpte lite svenskt och norsk (lupe och equinor). Skulle precis köpa lite amerikanskt häromdagen också men vart lite osugen när exxon/shell gick upp 15% innan jag hann logga in på banken.

Provade certifikat på silver (SILVER AVA) men fattade inte riktigt hur den fungerade. Fast priset gått upp något från att jag köpt så är den ändå back lite efter några dagar. Fattar inte riktigt hur den räknar? Trodde den följde priset rakt av.
Som jag skrivit tidigare så finns det ETF:er man kan köpa som följer antingen oljepriset eller oljebolagen. USO följer oljepriset men kan ge avgifter när kontrakten byts och XOP som jag äger följer oljeföretagen. Det rekommenderas framför en massa företag som ingen vet när de kommer gå upp igen.
Citera
2020-04-04, 15:41
Medlem
1876randoms avatar
Citat:
Tjena!
Vad tror ni?
Stora stabila bolag i olika branscher som har likvida medel att överleva krisen. 10-12 aktier för att sprida risken, kanske några Amerikanska?

Flyg och hotell, nja. Känns för riskabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in