2020-04-04, 13:04
Bannlyst
Frankrike har nu två dagar i rad redovisat flera dödsfall än vanligt och därför haft mer än tusen dödsfall per dag.
Detta i samband med att man, som man tidigare kommunicerat, börjat räkna alla som dött hemma eller i ålderdomshemmen. Det var en samling av alla som hade dött hittills.

Vad jag vet görs inte detta i Sverige och man sa häromdan att man ska börja här också.
Man kan bara spekulera, men skulle inte förvåna mig att om man nu skulle räkna in dem så finns det redan 600-800 döda i Sverige.
Snart topp 5 i världen med död/capita. I samband med detta har nya frimärken med Tegnells ansikte börjat produceras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är extrapolering 7 dagar fram av antal döda i en del land med antagande att döda per dygn följer en "klock-formad" kurva, eller alltså normalfördelningens täthetsfunktion. Alltså totalt antal döda är integralen under e^(ax²+bx+c) där exponenten gjorts som bästa anpassning till talen vi har. Denna typ av kurvor get mycket bättre förklaringsgrad än de man ofta ser som bara provar göra en klassisk vanlig exponentialkurva ae^x som ju dessutom inte ens konvergerar.

https://i.ibb.co/XtHtVBK/graf5.png

Jag valde att extrapolera Spanien, Italien och Frankrike längre för att visa vilken typ av kurva detta då blir. Lite tidigt att göra det i Frankrike. Kina verkade följa en sådan kurva väl, dock något "tung" åt höger. Alltså kommer skattningen på det slutgiltiga dödstalet underskatta något per definition om vi har detta beteende, så skattningen antar en bråkdel högre än det graferna konvergerar mot.

Detta är absolut inte någon prognos som så, utan mer vad talen indikerar just nu rent matematiskt.
Du är en av ganska få som ännu resonerar och talar förnuftigt. All cred i världen till dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge testar över 6 gånger mer än Sverige!

https://twitter.com/newventureman/status/1246360481826250753

Jag tror inte det räcker. Norge drar ut på det hela mer än oss. Ett test nu är ju värdelöst om det visar negativt och norsken senare återgår till samhället.
Citera
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så det behöver inte alls bli så att 60% skall smittas. Alla andra länder satsar på att stoppa den galloperande ökningen av smittan. Därefter väntar provtagning och smittsprårning.

Övriga västländer satsar inte på det, utan flockimmunitet. Ökningen får bara vara inte galloperade, men den får inte vara för långsam heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att turista kan också bidra till ekonomin. Då konsumerar vi mer pengar och intäkter som staten/kommunerna/landstinget får kan gå till sjukvården. En ny studie har visat att 9 av 10 smittade inte uppvisar symptom. Så länge vi inte masstestas är det bättre att åka till fjällen och så vidare för att öka konsumtionen/skatteintäkterna. På så sätt kan sjukvården få de resurser som behövs för att ta hand om de sjuka.

Vidare mån anser jag att gamlingar bör isoleras tills vi inte har börjat masstesta människor. Friska, arbetsföra människor bör gå till jobbet och betala skatt. Människor bör masstestas, anser jag.

På så sätt kan vi minska coronavriusets negative effekt på samhället och samtidigt minska dödligheten.
Att turista och sprida smittan är det absolut värsta vi kan göra i nuläget, även FHM håller med om det.

I övrigt kan jag hålla med om att många områden skulle kunna hålla öppna och låta friska jobba.
Men det kräver att det är en global strategi så att motorerna i ekonomin kan drivas och inte lokala miniatyr affärsrörelser.
Det kräver oxå att man vet vilka som är friska vilket vi inte gör idag.
Jag hoppas denna strategi kan startas globalt om inte alltför lång tid.
Citera
Medlem
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?

Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?
Citera
2020-04-04, 13:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
För vilka pengar då? Tjänsteekonomin i Stockholm är i princip stillastående. Vanliga medborgare har inga pengar att konsumera för. Mat, mediciner och tvål är det som köps.

Hur mycket man kan konsumera varierar från person till person. Dock kan man, om man har råd, konsumera kläder, turista i Sverige och ås vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att turista kan också bidra till ekonomin. Då konsumerar vi mer pengar och intäkter som staten/kommunerna/landstinget får kan gå till sjukvården. En ny studie har visat att 9 av 10 smittade inte uppvisar symptom. Så länge vi inte masstestas är det bättre att åka till fjällen och så vidare för att öka konsumtionen/skatteintäkterna. På så sätt kan sjukvården få de resurser som behövs för att ta hand om de sjuka.

Vidare mån anser jag att gamlingar bör isoleras tills vi inte har börjat masstesta människor. Friska, arbetsföra människor bör gå till jobbet och betala skatt. Människor bör masstestas, anser jag.

På så sätt kan vi minska coronavriusets negative effekt på samhället och samtidigt minska dödligheten.
Du får nobelpriset i ekonomi i år.
Jag hoppas coronavirus ger läxa dig så sätt du förstår människoliv viktigare än din komsumering.
Hur har fattigare länder råd att hjälpa sin befolkning .
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

Inte av det här viruset.
Har du legat i ide? Knallkork!

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?

Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?
Våran landsfader sa flera månader. Så jul är nog ett bra datum.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men Sydkorea får inte heller något för pengarna. De har fortfarande en befolkning helt utan immunitet. De är inte ett föredöme förrän de kan presentera en väg ut ur t.ex. skolstängning.

Olika länder, olika åtgärder. Men om ens land har möjlighet så tycker jag att man ska välja åtgärder som man kan bibehålla året ut. Eftersom det kan bli aktuellt.
De har ju distansundervisning, så "en väg ut" kan inte vara prioriterat i SK just nu.
Poängen är dock att SK agerat proaktivt, och därför kan de hålla igång samhället till åtminstone viss del.
Tvingas man panikstänga som Italien har man förstås ett sämre läge.

Skillnaden på hur hårda åtgärder man tvingas ta till ligger i huruvida ett land agerar eller reagerar.
Åt vilket håll tror du Sverige är påväg:
Det Sydkoreanska exemplet eller det Italienska?

Eftersom Sveriges styre består av folk som ständigt reagerar kommer vi att tvingas panikstänga.

Är Italiens reaktion "stenhård" enligt dig, eller är Sydkoreas agerande hårdare än Italiens?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Antal konstaterade fall i Skåne: 332

Totalt antal provtagna i Skåne är 4 349*

Totalt antal covid-patienter som vårdas på sjukhus: 48, varav 13 i intensivvård

Totalt antal covid-positiva som avlidit på sjukhus: 14
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-4-april-2988849?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

25 nya smittade. 2 döda senaste dygnet.

Börjar ta lite fart i Skåne nu.

Dock inga smittade på Malmö Stads olika äldreboenden.

Citat:
Prover från andra regioner som hanterats i Region Skåne kommer från och med idag att exkluderas från Region Skånes statistik, vilket också förklarar skillnaden mellan gårdagens något högre siffra jämfört med dagens.

Kom en massa testmaskiner från Kina men ändå är vi tillbaka på ca 100 testade per dygn i Skåne som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in