2020-04-04, 13:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du får nobelpriset i ekonomi i år.
Jag hoppas coronavirus ger läxa dig så sätt du förstår människoliv viktigare än din komsumering.
Hur har fattigare länder råd att hjälpa sin befolkning .

Ekonomi handlar inte bara om pengar. Du är medveten om att ökad arbetslöshet kan öka risken för fysiska, psykiska sjukdomar och självmord i ett land. En hög arbetslöshet i ett land har potential att döda fler människor än corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Frankrike har nu två dagar i rad redovisat flera dödsfall än vanligt och därför haft mer än tusen dödsfall per dag.
Detta i samband med att man, som man tidigare kommunicerat, börjat räkna alla som dött hemma eller i ålderdomshemmen. Det var en samling av alla som hade dött hittills.

Vad jag vet görs inte detta i Sverige och man sa häromdan att man ska börja här också.
Man kan bara spekulera, men skulle inte förvåna mig att om man nu skulle räkna in dem så finns det redan 600-800 döda i Sverige.
Snart topp 5 i världen med död/capita. I samband med detta har nya frimärken med Tegnells ansikte börjat produceras.

Om man ser till död / 1M listans topp.

Räkna bort alla de som har mindre än 1M invånare
Räkna även bort de vars första dags dödsfall var före sverige

Vilken plats ligger vi på då ?
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.

Nej verkligen inte.

Dom åtgärder vi har nu är bra. Det är som att man jämför karantän mot att inte göra någonting, vi gör jävligt mycket redan. Epicentret för detta är Stockholm, övriga Sverige är inte nämnvärt drabbat, så vi får hålla oss till Stockholm. Där är det ingen mening att göra någon karantän idag, det är försent. Kostnaderna som en karantän för med sig är enorma. Däremot kan en karantän av alla över 75 år vara meningsfull, I STOCKHOLM.

Det är försent att undvika katastrof nu. Men inför man karantän så snart som möjligt kan man undvika en ännu större katastrof.
Att argumentera med 'det är försent' är ynkryggarnas argument.
Citera
2020-04-04, 13:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Italienska forskare tror att upp till 20 miljoner kan vara smittade i Italien. Kass studie då de bara räknat folk med symptom och ingen testning.

Dock tror ju jag att det är så. Överallt. Till och med i Finland.

Därför tror jag att FHMs strategi är värdelös om man strävar efter att noll personer ska dö, men inte mer värdelös än något annat lands på att utrota smittan.
På vilket sätt är den ”kass”?
Du tror ju själv på studien.

De har tagit hänsyn till möjligheten av vanlig flunsa, och uttalar sig med reservation och säger att det skulle kunna var 5-10 eller t o m 20 miljoner smittade. I vilket fall kan de med tillräcklig säkerhet slå fast att smittan är större än vad som framgått.
Det finns också siffror som visar på en överdödlighet jämför med tidigare år.

Att man inte kunnat testa sig fram beror helt enkelt på att resurser saknas.
Och dessutom har man inte ”räknat”, utan man har genomför intervjuer.
Ärthjärna!
Citat:
Forskarna har intervjuat 1000 slumpvis utvalda personer över hela landet i åldern 18 till 85 år mellan den 27 och 30 mars. Personerna fick uppge om de haft corona-symtom och vilka, och om de haft feber och hur hög.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/trump-skyller-ifran-sig-ar-obamas-fel/
Citera
Medlem
Citat:
Jag förhåller mig till FHM statistiska sida över hur det ser ut i Sverige. Det är uppenbart att vi kan leva mer eller minde som vanligt i övriga Sverige(utanför Stockholmsregionen), förutsatt at vi inte är riskpersoner eller jobbar/bor med riskpersoner.
Der blir nog mindre vanligt. Byns pizzeria går under när endast de mest troende sossarna fortfarande tror att man är skyddad om man bara tvättar händerna, och går och käkar. Sen blir ju även de sjuka. Butiker i shoppingcentren går i konkurs när folk äntligen förstår att man blir sjuk i folksamlingar. Samma med barer. De två sista i baren blir en sosse och en alkoholist, eller kanske två sossealkoholister som genom ett under har klarat sig, och har bestämt sig för att rädda Sverige genom att ta en öl, i taget.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det gör man väl inte i några andra länder heller (utom Frankrike) så Sverige kommer inte att varken gå upp eller ner på någon lista.

Spelar roll. Viktiga är att det dör redan hundratals människor per dag pga Corona och framförallt på grund av egoistiska svin som du.
Citera
2020-04-04, 13:12
Medlem
Citat:
08 ska isoleras. Möjligtvis karantän av alla över 70 år.

Resten av folket ska stanna i sina städer men öka på konsumtionen(leva mer som vanligt). Detta förutsatt att dom inte är riskpersoner eller (uttalat) umgås med riskpersoner.

Det är det bästa vi kan göra.

Sa hela varlden gor fel, forutom Sverige da, som ser ut att fa den kanske brantaste kurvan av alla lander i slutandan?
Sa testa mycket ar overdrivet? Folk under 70 ar och utan underliggande 'problem' ar det lugnt med?

Det later som Sverige gor ratt, Adidas. Jag hoppas det fungerar och att det inte blir varre an vad det ar idag. Fortsatt konsumera o umgas fritt med drosvis av folk!

fotnot. jag ar ironisk, om nagon lyckades missa det.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag tror att de som dör äldreomsorgen inte ingår i Statistiken i Sverige.

Ingen bryr sig om vad du tror. Fram med fakta eller var tyst.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Kraftig nedgang i antall innlagte med korona

306 koronasmittede innlagt på norske sykehus – en kraftig nedgang fra fredag, melder NTB.

Det er en nedgang fra 318 på samme tid fredag.

98 av de innlagte pasientene ligger i respirator, to flere enn på samme tid fredag.

Av de smittede er 234 innlagt i Helse sør-øst, 37 i Helse vest, 20 i Helse Midt-Norge og 15 i Helse nord.

72 av de innlagte i Helse sør-øst ligger i respirator, ifølge oversikten fra Helsedirektoratet.

61 personer er registrert døde som følge av koronasykdom.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=10139
Citera
2020-04-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?

Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?

En gissning..
Globalt? Troligen kommer smittan gå i vågor i åratal och till och från blossa upp i länder/regioner.
Sverige? Katastrofbeteendet lugnar sig i sommar och till senhösten börjar det mesta vara sig likt men smittan kommer fortsatt kräva liv och extra vårdplatser en bra bit in i nästa år.
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om ni får gissa, när tror ni det allt går till det normala och viruset slutar sprida sig?

Maj? Sommaren? Till jul? Nästa år?

Jag gissar att det håller i sig hela året.
Citera
Medlem
"Flere norske coronapasienter har hatt symptomer i hjernen.
Nevrologer ved Oslo universitetssykehus ber norske leger være oppmerksomme på at covid-19-pasienter kan ha nevrologiske symptomer som hodepine, nedsatt bevissthet og forvirring."

"Nevrolog og overlege Anne Hege Aamodt viser også til en studie fra Wuhan-provinsen i Kina. Omlag 1/3 av pasienter som ble innlagt på sykehus med covid-19 i denne studien, hadde nevrologiske symptomer."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3m6p7/flere-norske-coronapasienter-har-hatt-symptomer-i-hjernen

Det er opplyst om også andre symptomer i artikkelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in