2020-04-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu minns jag inte alla förklaringar han har haft, men jag tror att han nämnde att det kunde vara så att han hade haft dom på sig när de hade sex. Sedna har han ju sagt att han har varit på brottsplatsen (ja, var det inte så många gånger som typ tio(?) han sa?. Han har också nämnt att L*ena kunde ha lånat dom när hon har gått ut.

Problemet är väl bara att L*enas DNA finns på insidan av plösen.

Vid rättegången verkade inte teknikern vilja hävda att det var L*enas blod, utan att det var L*enas DNA och det kunde komma från kroppsvätska som saliv, slem osv (fritt från minnet nu).

Dock visade fläckarna positivt för blod vid två olika testanalyser. Man kunde ana något mörkt (visuellt) genom plösens yttertyg. När man plockade isär plösen, kunde man med blotta ögat se mörkare fläckar som liknade blod. Dock såg de ut som att de lösts upp av vatten. Teknikern drog slutsatsen att skon inte tvättats i maskin, men kunde ha tvättats manuellt.

Jag förmodar att teknikerns försiktighet med att säga att det var L*enas blod kommer sig av att även SDs DNA har identifierats på skon och det kan alltså vara så att det som luminolet och någon annan reagens för blod (minns inte namnet) gav positivt utslag på, skulle kunna var från SDs blod.

Det är ju ändå viktigt indicium att L*enas DNA finns på fläckar på skon och då på insidan av en plös, vilket inte så lätt händer om man har skon på sig.

Och skon finns dokumenterad på bild några timmar före mordet och återfanns i svärföräldrarnas stuga. Han trodde väl att ingen skulle tänka på att kolla där!

+1 till utredarna som tänker längre än näsan räcker.
Bra jobb de gör!

Har missat att han sagt att han varit flera gånger på brottsplatsen, men inte
nära i tid för mordet?
I samband med geocaching då?
Citera
2020-04-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Läste just de utmärkta förhören med Sillen i AB 150 s 546ff igen. Verkar som en skärpt och bra kille som uppträder hederligt i förhören. Gillas. Fanns en liten otydlighet om hans messande med HD den 14-16 maj som HD raderat på sin sida (!). Han var lite osäker på om han raderat också och sa att det i så fall varit av solidaritet med HD om hon bett honom. Någon som sett något av den konversationen någonstans i FUP?

Hur som helst, det jag tänkte skriva var att jag under den läsningen spontant tänkte att SD var en risktagare. Dessutom framstod HD som nedtryckt och kontrollerad av en manipulativ SD.

Edit: Dessutom framkom en osäker uppgift om han fått reda på att LW försvunnit redan tidigt på morgonen den 15e. Allt detta är dock en smula oklart. Tror det nämnts förut.

Har du länk?
Citera
2020-04-04, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är inte helt säker på den saken. Jag tänker på t ex Ted Bundy som under alla år hade en flickvän eller i allafall kvinna i sin närhet som han inte tog kål på. Han erkände väl när han väl åkt fast att han suttit och tittat på henne på natten och tänkt tanken men att han inte gjort det. Jag tror om SD nu är kapabel till känslor att han trots allt bryr sig om HD. Och ville leva med henne. Sedan om det är kärlek eller något annat det vet inte jag.

Jo, du kan har rätt.
Svårt att veta.

Jag vet att det finns flera serialkillers som håller av någon. T ex Green River mördaren verkade tycka om sin fru mycket och Israel Keys jobbade mycket på att förhandla med poliserna för att hans brott inte skulle offentliggöras efter hans död. Det för att skona dottern.

Men om SD skulle ha möjlighet att vinna på det tror jag ändå inte att han skulle tveka.
Nu finns nog inga sådana tänkbara scenarion, men OM det fanns.
Citera
2020-04-04, 13:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
När du enbart citerar, utan kommentarer, sätter rubriken om ofredanden, uppfattar man att du väljer de delar som ger en samlad bild av anmälningen.

L*ena ger en bild av att vara helt ärlig, inte bara om vad SD har gjort, utan hur hon själv agerar och känner.

Du väljer ut enbart det du tycker ligger henne till last.

Och det är så det är tror jag i många fall där det handlar om människor. Att vi är just bara människor. Och är du i den situation som L*ena var i, är du på ett osunt sätt bunden till din förövare. L*ena blev alltmer fast i relationen, hon säger att hon älskar SD och känner passion. Att hon har svårt att ta sig ur relationen fat hon både vill och vet att hon borde.

Varför tror du att de kvinnor som blir mördade idag (13-17 per år) inte lämnar sina relationer direkt när första kontrollerande tecknet kommer?

Av de citat du lägger in varje natt, och som du har svartmarkerat skulle jag svartmarkera på helt annat sätt.

Du väljer alla de saker som du hatar hos L*ena. Alla hennes fel.

Jag skulle välja de meningar som jag tror har med mordet att göra.
Om jag får gissa, skulle vi inte ha en enda mening fetad gemensamt.

Det är inte konstruktivt att hata så mycket. Det gör en blind. Hat föder också hat. Du påverkar människor, även om du inte tror det. Ditt hat föder nytt hat. Precis som kärlek föder kärlek. Kanske du borde testa någon gång?

Det som har med mordet att göra i den anmälan du citerade ur, är hennes egna ord också. När du väljer ut enbart det du retar dig på, då censurerar du grovt.

Det viktigaste skippade du, för att du koncentrerar dig på fel grej.

Du skriver så fint och genomtänkt som svar. Jag tror inte jag hade kunnat uttrycka mig så klokt och snällt. Jag har fått sätta mig på fingrarna många gånger kan jag säga.

Något jag lärt mig ur livet när jag jobbat med mig själv och mitt mörker och sedan även andra och deras mörker är att en måste ta ett steg bakåt och titta utifrån. Våga titta på alla sidorna utan att döma värdera eller tolka. Först då kan du lära dig något av det och ta steget vidare. Vi vinner inget på att svartmåla offret och det är bara osmakligt och obehagligt (jag tyckte att serien överklassmördaren var obehaglig när det gällde victim shaming men denna tråden börjar bli värre). Det hemska är att när en försöker ta den ställningen att öppet titta på det så kallas en genushäxa, batikhäxa, det blandas in obegripliga genusperspektiv på situationen. Om en vänder på allt och säger att LW var en man och SD en kvinna så hade det varit lika fel men jag är inte säker på att LW hade dömts lika hårt då.
Citera
2020-04-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson

Kriminalteknikerns slutsats i rättssalen var att de tvättats efter att ha varit mycket nerblodade, speciellt runt plösen.

Det skulle vara intressant att få ta del av andra medlemmars tänkande och teorier om hur blodet kunde hamna under plösen hos den vänstra skon ... innan jag själv presenterar min tanke bakom det hela på hur det kan ha gått till.

Mvh / @JokerMannen
Citera
2020-04-04, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har missat att han sagt att han varit flera gånger på brottsplatsen, men inte
nära i tid för mordet?
I samband med geocaching då?

Var sjutton läste jag det?
Någon som minns?

Han sa att han valde brottsplatsen istället för minnesplatsen, för att det var där hon fanns, eller något liknande. jag tror att det var för att han ville visa att det var möjligt att hennes DNA kunde ha kommit på hans skor på det sättet.

Får väl leta upp det där om ingen annan minns direkt varifrån det kommer.
Citera
2020-04-04, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej någon vinst kan man inte göra i Sveriges rättssystem, kohandel och angiveri ger dig ingen strafflindring.
Jag tänkte mer på att om han blir dömd till livstids fängelse, att han av ren illvilja anger sin exfru om hon eventuellt har med mordet att göra.
Jag får dessa vibbar av karln efter jag läst en del av hans förhör, att han har en "angivaraura" runt sig och av ren jävulskap lägger sin föredetta bara för att slippa göra straffet ensam.

Vem i hela friden tror du skulle vilja ta hand om deras ungar då?
Citera
2020-04-04, 13:24
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem i hela friden tror du skulle vilja ta hand om deras ungar då?

Dom blir väl placerade av Soc skulle jag gissa på?
Citera
2020-04-04, 13:26
Medlem
Citat:
Var sjutton läste jag det?
Någon som minns?

Han sa att han valde brottsplatsen istället för minnesplatsen, för att det var där hon fanns, eller något liknande. jag tror att det var för att han ville visa att det var möjligt att hennes DNA kunde ha kommit på hans skor på det sättet.

Får väl leta upp det där om ingen annan minns direkt varifrån det kommer.

Jag minns att jag läst det, och inte alltför länge sedan heller. Undrar om det
inte var under någon av rättegångsdagarna, vid SD:s förhör, där han förklarade
blodet på skorna med att han varit flera gånger på mordplatsen/fyndplatsen.

Jag har inte läst så mycket i FUP:et av SD:s förhör, så därför tänker jag att det
var under en av rättegångsdagarna. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2020-04-04, 13:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag har tvärt emot andras uppfattningar tänkt att han nog har en intelligens under genomsnittet men att han kompenserar detta med sin intensitet, framåtanda och förmåga att klara sig med minimalt med sömn. Men jag är i minoritet, tror jag, och du har ju sett honom i verkliga livet. Det kan ju tänkas att det är hans grandiositet som får honom att framstå som dum. Han verkar ju vara en stjärna på att lösa mystar och för det krävs ju en hel del hjärna. Om han nu inte löser dem med hjälp av andra.
Mitt intryck av honom är detsamma. Klart under medelmåtta som kompenserar sig med framfusighet. Ljushuvudet LWs intelligens har också misstolkats av samma anledning.

Hade han varit intelligent hade han inte övermodigt inlåtit sig i krångliga lögner på frågor han bara behövt sagt att han inte visste. Båda agerade låg IQ stryrda av primitiva känslor.
Citera
2020-04-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej någon vinst kan man inte göra i Sveriges rättssystem, kohandel och angiveri ger dig ingen strafflindring.
Jag tänkte mer på att om han blir dömd till livstids fängelse, att han av ren illvilja anger sin exfru om hon eventuellt har med mordet att göra.
Jag får dessa vibbar av karln efter jag läst en del av hans förhör, att han har en "angivaraura" runt sig och av ren jävulskap lägger sin föredetta bara för att slippa göra straffet ensam.

HD och hennes föräldrar är väl de enda som kan tänkas hälsa på honom i fängelset. Att ange någon av dem skulle isolera honom från världen (bortsett från alla tokiga fångkramerskor som börjar skriva brev förstås) och inte minst barnen. Så jag ser ingen vinst för honom. Det skulle vara om han, efter en tid, saknar strålkastarljuset. Men vid det laget har han säkert konsekvenserna om han ”golar” helt klart för sig. Så nej, han håller käft.
Citera
2020-04-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
När det gäller att lägga pussel är HD stjärnan och han är mer nördad på matematik. Ingen av dem har empatisk förmåga. Av det jag uppfattat.

Nja, HD skriver själv i någon chat att det där med mystar inte är hennes grej men att hon ska göra ett försök..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in