2020-04-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag har precis tagit morgonkaffet och satt på datorn för att uppdatera mig om allt nytt som jag missat i nyhetsflödet när jag sovit.

Vad är det för dag som väntas idag? Är det en dag som alla andra, dvs en dag där AT återigen gör bort sig och amatörerna på Flashback återigen visar att de haft rätt hela tiden?
Räkna med en dag där de som bestämt sig för att vara hysteriska levlar upp ytterligare medan de som bestämt sig för att resonera och analysera så smått börjar föredra ett glas vin på balkongen med lite vacker musik.
Citera
2020-04-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Broderfolk my ass. De skulle slängt oss under bussen på samma sätt.

Tror nog du får leta jääävligt länge innan du hittar en intelligent människa som hade supporterat ett svensk krigsengagemang.

Detta kan vi nog få testa snarare än du tror, Danmarks och Norges IVA kapacitet kommer vi snart böna och be om att få utnyttja.
Citera
2020-04-04, 12:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja om vi kan hitta det för Stockholm så kan vi nog slå fast att det är flera tusen döda i corona redan.

Det är i dagsläget 350 döda i hela Sverige. Och alla är inte fastställda att det var Corona som var dödsorsaken.
Citera
2020-04-04, 12:51
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
On the basis of a case definition requiring a diagnosis of pneumonia, the currently reported case fatality rate is approximately 2%.4 In another article in the Journal, Guan et al.5 report mortality of 1.4% among 1099 patients with laboratory-confirmed Covid-19;
Och så gott som alla dödsfall är multisjuka åldringar.
Nej, men de flesta tillhör den grupp som traditionellt får lunginflammation - ja. Använd inte ord som "alla" det är en djävla skillnad på de flesta och alla.
Citera
2020-04-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag förhåller mig till FHM statistiska sida över hur det ser ut i Sverige. Det är uppenbart att vi kan leva mer eller minde som vanligt i övriga Sverige(utanför Stockholmsregionen), förutsatt at vi inte är riskpersoner eller jobbar/bor med riskpersoner.

Det gör du ju inte alls, FHM har ju vädjat till alla att inte resa i påsk och du villl att alla utanför stockholm skall röra på sig så mycket som möjligt.
Citera
2020-04-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jo men vi kommer ju helt klart få fler döda. Tyskland var tidiga och testar extremt mycket, de verkar klara sig rätt bra än så länge dödsmässigt

En karantän idag kommer inte göra någon större skillnad effektmässigt jämfört med dom åtgärder vi redan tillämpat. Däremot kommer det jag radade upp att öka i en dramatisk takt så fort detta är över.
Citera
2020-04-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jo men vi kommer ju helt klart få fler döda. Tyskland var tidiga och testar extremt mycket, de verkar klara sig rätt bra än så länge dödsmässigt

Tyskland räknar bara döda som bekräftade döda av corona..Sverige räknar en hjärtinfarkt hos en coronasmittad som död av corona. Sannolikt en bidragande orsak till deras "framgång"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Tycker jag inte att det är. Övriga Sverige är milt drabbat, i alla fall i förhållande till vilka åtgärder man vidtar.

Jag vill uppmana folk att börja leva sina liv som vanligt utanför Stockholm. För vi måste stärka ekonomin. Även om vi inte har någon karantän eller kommer få det så går vi back väldigt mycket.

Stockholm är i en knepig situation, resten av landet är det INTE. Så resten av landet måste inte leva som dom bör göra i Stockholm.
Du vill alltså öka smittspridning så att alla får en situation som Stockholm, gärna samtidigt?

Blir ekonomin bättre då när politiker i panik stänger landet för att hela sjukvården havererar eller att städer sätts i karantän? Blir det riktigt illa blir det våldsamheter och plundringar.

Jag tycker man ska isolera Stockholm, se till att tester finns i hela landet och få kontroll. Då känner sig folk lite tryggare och kan börja leva normalt som du vill i övriga landet. Ungefär som Sydkorea (som också har skolor stängda). Det här skulle ju ha hänt för två veckor sedan och förberedelsen månaden innan det. Nu är det så segt av vi får dras med detta länge och det blir ju illa för ekonomin för alla.

Jag tycker våra grannländer handlade korrekt. Stäng ner, avakta, samla information och bygg ut sjukvård. Sen öppnar dom upp under kontrollerade former och får det överstökat medans vi fortfarande håller på med vårt expriment. Jag tror dom kommer lindrigare undan ekonomiskt men vi får väl se.
Senast redigerad av Moretex 2020-04-04 kl. 12:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Orkade inte läsa detta copy paste inlägg. Kolla Kinas senaste siffror som offentliggjorts. Man har börjat testa alla som flyger in i landet. Av de 166 av de konstaterade fallen är 133 helt utan symtom.

bedömdes dom vara smittsamma eller inte?

för det har varit samma problem här. Sveriges första patient låg inne på sjukhus en hel månad utan att man kunde friskförklara hen förmodligen för att det inte fanns någon bra testmetod eller protokoll på vad som defineras som frisk.

nuvarande testmetod letar ju bara efter en rna sträng och hittas något spår av den så testar man positivt även om mängden är minimal och man inte är smittsam längre.

who har ju medicinska rapporter där dom följt hela sjukdoms förloppet och kollat hur smittsam man är under det. Tegnell och CO har ju tillgång till dessa och givitvis väger dom mycket tyngre än den här rapporten.

den här kinesiska rapporten säger inte så mycket om asymptotisk smittspridning utan mer om begränsningar i själva testet man använt sig av.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, men de flesta tillhör den grupp som traditionellt får lunginflammation - ja. Använd inte ord som "alla" det är en djävla skillnad på de flesta och alla.
Så gott som alla, de flesta, samma lika kompis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här är ett utdrag av anteckningar från en föreläsning i virologi. (Föreläsare var en ÖL i infektion).
(Hinner inte laborer med minfil just nu.)'

Citat:
Virus genuppsättning, genom
Virus genom kan vara av DNA- eller RNA-typ. Nukleinsyrorna är inneslutna i en
kapsid.
Vissa virus har ett hölje utanpå kapsiden, dessa kallas höljevirus, till skillnad från nakna
virus. Exempel på nakna virus är Calicivirus som ger vinterkräksjuka och rinovirus,
förkylningsvirus. De nakna virusarterna är betydligt mer tåliga. Detta eftersom de kan
vistas i torr miljö medan höljevirus kräver en våt miljö.
Detta gör att nakna virus kan
smitta via indirekt kontakt, via ett intermedium, exempelvis ett dörrhandtag. Vidare tål
nakna virus den syra miljön i ventrikeln, dessa virus kan alltså smitta via magtarmkanalen.
De tål temperaturer upp till 60 grader C. Nakna virus är också mer
motståndskraftiga mot spritdesinfektion.
Kapsiden har proteiner och glykoproteiner på sin yta, de binder till receptorer på
värdcellerna. Dessa, receptorer på värdcellen, bestämmer vilka virus som kan infektera
cellen. Genetiska variationer hos olika personer, kan ge en receptoravvikelse och därmed
ge immunitet mot vissa virus, exempelvis vinterkräksjuka.

(Mina fetningar, här och nu.)
Takk! Betyr det at det er store muligheter for at coronavirus ikke kan holde seg aktiv eller stabil i lang tid på et dørhåndtak el.l., og at det er lite sannsynlig å bli smittet ved hånd-kontakt med coronavirus på dørhåndtak o.l. hvis man senere berører sin munn, nese eller øyne med den hånden som man har virus på?
Citera
2020-04-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det gör du ju inte alls, FHM har ju vädjat till alla att inte resa i påsk och du villl att alla utanför stockholm skall röra på sig så mycket som möjligt.
Ja denna Adidas är en väldigt konstig människa. Han anger FHM som källa och vill att vi ska ut och resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in