2020-04-04, 11:39
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tror att folk tänker att "ett par tusen äldre kommer dö som ändå var multisjuka"

Inte..

"50 000 kommer dö och jag kan absolut vara en av dom och om jag inte dör kommer jag ha permanent nedsatt lungkapacitet".

En sjuhelsikes skillnad och förmodligen också varför social distansing inte respekteras.

Vad får dig att tro att 50000 människor kommer dö i covid-19 i Sverige?
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Någon som vet hur många som dog i Italien under mars 2019 kontra 2020? Källa?

Har googlat men ej hittat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Om viruspartiklar kan färdas med luften är smittan luftburen.
Ja men de fördas inte fritt i luften. Det krävs aerosoler för att de ska på det sättet.

Luftburna smittor har ett R0 på minst tio, btw . . .
Citera
2020-04-04, 11:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja och nej. Sydkorea har ju stängt skolorna. Det är inte långsiktigt hållbart. Jag är även tveksam till att de kommer kunna hålla undan viruset under obegränsad tid.

Precis som Sverige har ”öppna gränser” så har det ingen direkt betydelse för Sydkorea nu, när alla andra länder är stängda. Sydkorea har bara en landgräns mot Nordkorea, och den är permanent stängt.
Fast nu var premissen att Sverige kommer att tvingas ta till åtgärder likt i Italien. Sydkorea har inte gjort det.

Du vill inte se "stenhårda åtgärder". Vad anser du vara "för hårt"?
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell som skall vara expert på virus blev i det här fallet en för duktig expert, han blev högmodig, och det brukar alltid höra ihop med ett fall.

Problemet Tegnell & co är att dom studerat alla virus under hela sin aktiva tid och blivit säkra på hur alla virus fungerar. Att det nya coronaviruset är 'extra allt' och inget som kan jämföras med tidigare virus kunde dom inte riktigt ta in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Märkligt att Kina varje dag redovisar 4 nya döda, aldrig 3 eller 5. Order från högre myndighet?

Kanske för att 4 är otursnummer i Kina, därför finns t.ex. inte våning 4

http://basa55.blogspot.com/2012/06/tur-och-otursnummer.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det görs redan

https://www.svd.se/jesper-coronatestad-fick-stalla-provet-pa-trappan
Artkeln var från igår (2020-04-03) https://www.svd.se/jesper-coronatestad-fick-stalla-provet-pa-trappan

Tack för informationen!
Citera
2020-04-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till det där?
Her
"A senior WHO official told reporters there was some possibility of airborne transmission of the virus that has now infected over 1 million people and killed 50,000 people worldwide since emerging in China last December."
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-who/who-opens-door-to-broader-use-of-masks-to-limit-spread-of-coronavirus-idUSKBN21L2UK

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e8784b03a1564001868028e
Senast redigerad av POlROT 2020-04-04 kl. 11:53.
Citera
2020-04-04, 11:41
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns säkert flera virologer i FHM.
Då är det ett gäng uppblåsta pöspaddor då som slogs om vem som var mest intelligent och Stefan har stått tyst emellan och lyssnat på dem och låtit dem bestämma hur allt ska se ut.
I det här fallet har det varit FHM som fått inta statsministerrollen och Stefan pratat till folket endast. Inte direkt ett respektfullt tal heller.
Och puckon till svenskar ger honom en landsfaders roll delad med Tegnell och viorologer.
Ja, ja. Vi kan bara sitta ner i båten och åka fram och tillbaka.
En sjuåring sa till mig här om dagen. Gabrielle, synd att inte viruset var lite större så man såg det, då hade jag slått sönder den.
Ja svarade jag. Då hade du och jag kunnat tävla om vem som hade slagit sönder mest.
Citera
2020-04-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ja iofs. 80% milda symptom. Men vad är milda symptom? Kan knappt andas? Bara feber och halsont?

Det råder delade meningar just nu om det.
Nej. Alla (inklusive WHO) pratar om en aeroolmitta. Att okunniga journalister skriver en massa som lurar folk imponerar inte på mig.

Favoriti repris:

Citat:
WHO: Corona kan vara luftburet

Det finns en viss möjlighet att
coronaviruset kan vara luftburet,
uppger WHO i dag. Det skulle i så fall
innebära att mindre droppkärnor kan
spridas med luften och inandas.

Det är dock inte vetenskapligt fast-
ställt att coronaviruset kan vara
luftburet. Det har än så länge bedömts
spridas som en så kallad droppsmitta,
där vätskedropparna från exempelvis en
nysning snabbt faller till marken.

Den stora smittrisken tros fortfarande
ligga i att utsättas för nysningar,
hostningar eller kontaminerade ytor.

(Min fetning).)
Citera
2020-04-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad menar du med att vi inte gör någonting. Om du går ut och ser på gator och torg tittar i affärer eller på restauranger så ser jag en stor skillnad jämfört med för en månad sedan.

Skillnaden är att i Sverige bor det en hel del vuxna som kan ta ett eget ansvar och följa FHMs rekommendationer och uppmaningar medan i andra länder så måste man beordras för att inte bete sig som en idiot,. Där följer man istället principen att allt som inte är förbjudet är tillåtet oavsett hur lämpligt det är

Det är möjligt att du har en sådan mentalitet men uppenbarligen har en stor del av Sveriges befolkning en annan
Antal döda per miljon invånare:

Sverige 35
Danmark 24
Island 12
Norge 11
Finland 4

Fakta är inte på din sida.
Citera
2020-04-04, 11:43
Medlem
Nöden har ingen lag. Ryskt militärplan levererade respiratorer till New York. Respiratorerna är tillverkade av ett ryskt företag under USA-sanktioner.

UPZ is part of a holding company called Concern Radio-Electronic Technologies (KRET), which itself is a unit of Russian state conglomerate Rostec.

KRET has been under U.S. sanctions since July 2014, with U.S. firms and nationals barred from doing business with it.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-russia-usa-sanctio-idUSKBN21L243?taid=5e8753e39a7fcd0001c4ac93&utm_ca mpaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=tru eAnthem&utm_source=twitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in