2020-04-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
SVERIGE. Två anställda på en grundskola i Järvaområdet i Stockholm har bekräftats smittade med covid-19, men föräldrar och elever har inte fått information om att smittan kan finnas på skolan, det skriver Aftonbladet.
– Vi har fått höra att vi inte ska säga något, säger en anonym anställd på skolan, till tidningen.

EXPRESSEN

Var Tydlig och Var Ärlig, A1 i ämnet krishantering.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är INTE luftburet. Det är en aerosolsmitta.

Råder delade meningar om det. WHO har igår gått ut med att det kan vara luftburet: https://www.svt.se/svttext/web/pages/112.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ett slumpmässigt test på en del av befolkningen i Sverige skulle kunna fylla kunskapsluckan?
Det görs redan

https://www.svd.se/jesper-coronatestad-fick-stalla-provet-pa-trappan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja ok då. Lite mer då expert på hur folkhälsa, gener, olika områden osv påverkar vad gäller olika sjukdomar.
Alltså var egentligen fel man på fel plats.
Det skulle ha varit en annan expert. En viorolog istället kanske.
Nej det skulle ha varit politiker som hade bestämt. Tex varit hårdare och lyssnat på omvärlden och under tiden skulle de ha diskuterat med experterna.
Inte fan vet jag nu befinner vi oss i ett svenskt vakum som alltid.
Det finns säkert flera virologer i FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
"Gymnasieskolorna kan komma att öppna upp – lite grann.

Små elevgrupper förväntas kunna återvända för att genomföra specifika moment."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awQvnd/gymnasieskolor-kan-oppna--for-mindre-elevgrupper

Bra eller dåligt?

Fan...
blir svårt att hålla ett av våra barn hemma isåfall för går i andra åk på gymnasiet.
Citera
2020-04-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ytterst sällan är det resurserna som spelar in.

Att jag skulle vara "chockad" är ditt eget fantasifoster. Generellt sett ogillar jag när folk vältrar sig med det ordet om sig själva, det är oftast en försvarstaktik för tanklöshet. Att du beskriver mig som "chockad", ser jag som en ren förolämpning.

Edit: Eller jag var faktiskt rätt paff när man över en helg gick från att Sverige troligen skulle klara sig undan en Covid-19 epidemi, till att det skulle vara en nedtryckt kurva. Det värsta är väl att man helt hymlat om implikationerna. Dels var det uppenbart att vården aldrig skulle klara sig "över" kurvan utan extrem triagering, vilket var direkt lögnaktigt. Dels teg man om dödstalen, om det är 5000 eller 50.000 vet vi fortfarande inte, men det högre spannet förefaller allt mer troligt.

Har du jobbat inom vården? Har du varit uppmärksam på vårduppropen i hela landet innan pandemin? Resursbrist har lett till död många många gånger inom vanlig svensk vardagsvård.

Det är väl ingen som hymlat med? Sen att man inte basunerar ut hypotetiska dödssiffror mitt under pågående uppåtstigande kurva är väl helt logiskt. Många kan inte hantera det. Det såg man ju bara när stundens allvar började gå upp för vissa och mataffärerna blev barskrapade i en vecka. Det är väl en outtalad självklarhet att tusentals människor kommer att dö i detta i Sverige. De flesta förstår det.
Citera
2020-04-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Av bekräftade fall så verkar dödligheten vara minst 1 på 20 dvs 5%.
Coronavirus Cases:
1,119,733

Deaths:
59,245
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Fler av de bekräftade fallen kommer sannolikt i framtiden avlida av viruset, så det är sannolikt procentuellt många fler än de 5% som till sist dör.
Hvis man kunne ha regnet med alle ubekreftede fall, ville prosentandelen av de som hittil har dødd vært mye lavere enn 5%.
Etter hvert som flere blir testet, kan man beregne dødelighetsprosenten bedre.

Etter hvert vil det bli mange flere bekreftede fall, og forhåpentligvis vil mange bli behandlet med medisiner. Og når flere blir behandlet med medisiner så håper og tror jeg at prosentandelen for dødsfall synker kraftig.
Citera
2020-04-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Råder delade meningar om det. WHO har igår gått ut med att det kan vara luftburet: https://www.svt.se/svttext/web/pages/112.html
OK. Läste du notisen??? (Tips: Jag har redan citerat den i tråden).

Citera
2020-04-04, 11:33
Avstängd
sherms avatar
Källan till viruset spårad.

https://www.youtube.com/watch?v=bpQFCcSI0pU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Läste du notisen. Tips: Jag har redan citerat den i tråden).

Vad vet du om det?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det skulle vi ha gjort, men jag tror inte vi har några test-kit. Frågan borded ställas rakt ut av någon modig journalist:
Hur många test-kit har vi i Sverige nu?
Det har pratats om att ett sådant test ska göras i veckor nu.
Senast igår på PK kom frågan upp. Regeringen har begärt sådant test av FHM, men svenska myndigheter är inte de rappaste.

Igår sa FHM att det kan bli klart i nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo jo, men säg den medelsvensson som inte anser att vi har världens bästa demokrati och MSM!
Snarare tvärtom. Svensken är ofta (lyckligt) omedveten om hur den politiska processen ser ut även i västvärlden. Om situationen i resten av planeten ska vi inte tala om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in