2020-04-04, 11:34
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvis man kunne ha regnet med alle ubekreftede fall, ville prosentandelen av de som hittil har dødd vært mye lavere enn 5%.
Etter hvert som flere blir testet, kan man beregne dødelighetsprosenten bedre.

Etter hvert vil det bli mange flere bekreftede fall, og forhåpentligvis vil mange bli behandlet med medisiner. Og når flere blir behandlet med medisiner så håper og tror jeg at prosentandelen for dødsfall synker kraftig.

Så är det. Om den generella dödligheten hade varit 5% skulle vi haft mycket mer döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja ont i bröstet hade jag första veckan, speciellt när jag vaknade har inte haft det speciellt uttalat efter men däremot kan jag känna vissa dagar som jag får dåligt med luft men det gör inte ont i övrigt men som sagt kan vara vad som helst men det verkar segdraget i alla fall.

Hade det i två veckor och sen gick det över, exakt samma.
Kanske man är immun nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad vet du om det?
Jag läste notisen på texttv.

Bland annat.
Citera
2020-04-04, 11:35
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja naturligtvis. Ett, iofs otillräckligt korrekt, närmevärde kan man ju räkna ut genom att multiplicera bekräftade fall med 5.

Ser enormt mycket fram emot att anti-kroppstesterna kommer igång, så man kan göra stickprov för att se den verkliga omfattningen på spridningen. Det borde väl också ge en klarare bild i fråga om hur viruset beter sig.
Citera
2020-04-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tycker du att Sydkorea tagit/tar till "stenhårda metoder"?
Var går din gräns mellan "stenhårt" och "lagom"?

Jag ger det två veckor innan Sverige måste ta till vad jag anser vara stenhårda metoder a la Italien. Jag hade fördragit om vi istället agerat proaktivt a la Sydkorea.
Ja och nej. Sydkorea har ju stängt skolorna. Det är inte långsiktigt hållbart. Jag är även tveksam till att de kommer kunna hålla undan viruset under obegränsad tid.

Precis som Sverige har ”öppna gränser” så har det ingen direkt betydelse för Sydkorea nu, när alla andra länder är stängda. Sydkorea har bara en landgräns mot Nordkorea, och den är permanent stängt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Har du jobbat inom vården? Har du varit uppmärksam på vårduppropen i hela landet innan pandemin? Resursbrist har lett till död många många gånger inom vanlig svensk vardagsvård.

Det är väl ingen som hymlat med? Sen att man inte basunerar ut hypotetiska dödssiffror mitt under pågående uppåtstigande kurva är väl helt logiskt. Många kan inte hantera det. Det såg man ju bara när stundens allvar började gå upp för vissa och mataffärerna blev barskrapade i en vecka. Det är väl en outtalad självklarhet att tusentals människor kommer att dö i detta i Sverige. De flesta förstår det.

Jag tror att folk tänker att "ett par tusen äldre kommer dö som ändå var multisjuka"

Inte..

"50 000 kommer dö och jag kan absolut vara en av dom och om jag inte dör kommer jag ha permanent nedsatt lungkapacitet".

En sjuhelsikes skillnad och förmodligen också varför social distansing inte respekteras.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
OK. Läste du notisen. Tips: Jag har redan citerat den i tråden).

Det är INTE luftburet. Det är en aerosolsmitta.

Om viruspartiklar kan färdas med luften är smittan luftburen.
Citera
2020-04-04, 11:37
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inge vidare biovapen i så fall. Ungefär lika intelligent vapen som att atombomba grannlandets kärnreaktorer när vinden ligger emot det egna landet.

Ja iofs. 80% milda symptom. Men vad är milda symptom? Kan knappt andas? Bara feber och halsont?

Citat:
Det är INTE luftburet. Det är en aerosolsmitta.

Det råder delade meningar just nu om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Ser enormt mycket fram emot att anti-kroppstesterna kommer igång, så man kan göra stickprov för att se den verkliga omfattningen på spridningen. Det borde väl också ge en klarare bild i fråga om hur viruset beter sig.
Det har jag sett fram emot sedan i januari. Om du kollar min posthistorik har jag tjatat om att vi inte kan räkna fram en vettig siffra på letalitet innan vi har dessa tester.
Citera
Medlem
Citat:
Jag läste notisen på texttv.

Bland annat.

Ja men forskningsrapporter säger airborne aerosol,

"can be detected up to 3 hours after aerosolization and can infect cells throughout that time period"

Om något hänger kvar i luften i 3 timmar och fortfarande infekterade så känns det som det definitionsmässigt är fullkomligt irrelevant om man kallar det dropsmitta eller inte.
Citera
2020-04-04, 11:39
Medlem
Om det är någon härinne som har lite pull, se denna video hur man får 7 patienter kopplade till en ventilator. Det skulle lösa IVA problemet rätt fort

https://m.facebook.com/SenatorSaudAnwar/videos/1314441232082287/?vh=e&d=n
Citera
2020-04-04, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvis man kunne ha regnet med alle ubekreftede fall, ville prosentandelen av de som hittil har dødd vært mye lavere enn 5%.
Etter hvert som flere blir testet, kan man beregne dødelighetsprosenten bedre.

Etter hvert vil det bli mange flere bekreftede fall, og forhåpentligvis vil mange bli behandlet med medisiner. Og når flere blir behandlet med medisiner så håper og tror jeg at prosentandelen for dødsfall synker kraftig.

Ja men vi som troligen haft viruset och blivit friska lär inte få ta ett test på många många månader. Om någonsin. Och då kanske viruset inte finns kvar i kroppen, det går inte ens se om man blivit immun. Kan man testa sig om man vill i norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in