2020-04-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Världen kämpar sin största strid sen WW2 och är under historisk nedstängning - men invandringen fortsätter opåverkat. Helt sjukt. Yttersta exemplet på att fortsatt invandring står över allt!

Jag trodde EU och dess länder satt sig i karantän?
Nej, invandring fortsätter inte opåverkat. Vad får dig att tro det? Hur skulle den kunna göra det när varenda gräns är stängd, det knappt flygs något längre och de flygbolagen som ändå flyger fortfarande har sitt Transportörsanvar?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det bästa är om skyddsombuden stoppar allt arbete inom äldrevården tills utrustning finns att tillgå. Alternativt borde alla anställda där strejka för att få acceptabla skydd.
Hur tänkte du där?

Ska de anhöriga gå in och byta blöjor på de äldre eller ska de ligga kvar i sängarna till de avlider av vätskebrist? Vem ska gå in och jobba under tiden som de anställda strejkar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, folk prioriteras bort efter prognos och vårdbehov. Det finns ingen bortre gräns för vilka som väljs bort.

"Den typen av beslut" har en helt annan etisk dimension i normala fall: När vård till varje pris inte faktiskt är till gagn för patienten utan snarare ökar/förlänger lidandet. Det är egentligen inte jämförbart.

Klart det är jämförbart. Är en resursfråga i många fall vanligtvis också. Sen blir det ju på en helt annan skala i ett sånt här läge såklart. Å andra sidan är det ju standard på många platser i världen att prioritera på det sättet. Vet inte riktigt vad ni väntar er av världen ni som verkar chockade av sånt här. Vi är mitt i en pandemi. Det är liksom självklart att folk kommer dö som annars inte hade gjort det. Jag har svårt att förstå er som sitter och vältrar er i det och är chockade - inte bara en stund utan fan veckor och månader in i förloppet. Vad tror ni ska ske under en pandemi? Ni är som helt fredsskadade som sitter och förfärar er om saker som är helt uppenbara. Åhhh det kommer vara så hemskt så hemskt sitter ni och ojjar er om och om igen hela dagarna. Ja, det är en pandemi. Det är inget önskvärt tillstånd. Alla förstår detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kliniska studier visar att 95 procent får lindriga symtom ( jag vill minnas att 30 prcent kräver sjukhusvård)och 5 procent får allvarligare symtom, så pass att de kräver IV. Av dessa fem procent dör hälften.
Minst fem procent av bekräftade fall dör.

Det är bara och räkna:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Sverige (bör vara mesta av IVA-fallen) :
563 Cases which had an outcome:

205 (36%) Recovered / Discharged

358 (64%) Deaths
Citera
2020-04-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Jag kanske slängde mig lite snabbt in i ditt påstående där. Men ja. Många tester verkar osäkra i dagsläget. Många falska positiva och negativa svar tyvärr.
Ja, som jag skrivit flera gånger i tråden: Många testas falskt negativa. Däremot testas nog ingen falskt positivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Också DDR talade väl om sig själva. Inte för att Sverige är som DDR, men visst finns tendenserna där.

Coronakrisen är ett utmärkt exempel på hur MSM "inte ville skapa panik", FHM agerar med politisk agenda, och Socialstyrelsen + FHM mest svamlar och vägrar tala klarspråk.

Vi kan jämföra med hur krisen kommuniceras i Tyskland, tex. Där är det raka rör som gäller, journalister kräver svar och politiker presenterar de prognoser som finns.

Sveriges ankdam består av toppolitiker, MSM och politruker. Det blir snudd på komiskt att se vad som händer när statsministern faktiskt vill kommunicera allvaret till folket, och myndigheter och MSM förvirrat försöker förstå vad som händer och hur de ska förhålla sig till SL.
Om det är något folk som fullomligt älskar att tala skit om sig självt så är det väl svenskarna? Mångas förhud fullkomligt flyger tillbaka när de får slakta det land som gett dem så mycket. Kan du tänka dig en amerikan använda adjektivet "oamerikansk" som komplimang? Eller vilket annat folk som helst?

Det roliga är att dessa fosterlandshatare när de flyttar utomlands ofta blir varse att de gnällt mot bättre vetande - och börjar hata sitt nya hemland med lika stor entusiasm och passion. Vad ska man säga om det?

Tysklands betyg efter krisen får vi invänta. Jag kan berätta att italienare och spanjorer inte är glada över det exportförbud gällande munskydd som tyskarna klubbade igenom i den kritiska inledande fasen av pandemin... Räkna med att det blir extremt svårt att hålla dessa länder kvar i EU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Minst fem procent av bekräftade fall dör.

Det är bara och räkna:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Sverige:
563 Cases which had an outcome:

205 (36%) Recovered / Discharged

358 (64%) Deaths
OK tack för info.

Har du länk till studien?
Citera
2020-04-04, 11:10
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Rimligt krav från en ansvarsfull aktör..
"Vårdjätten Attendo: All vår personal behöver skyddsutrustning"

FHM vill dock inte lyssna
"Martin Tivéus uppger att han fört fram sina farhågor till både Socialstyrelsen och
Folkhälsomyndigheten men hittills utan gehör."

Brist på skyddsutrustning måste vara vårt största problem idag förutom Tengeles senfärdighet. Kombinationen Tengele's sena åtgärder + bristen av PPE får katastrofala följder

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/attendo-all-personal-behover-skyddsutrustning

Sjukvårdspersonal som inte får skyddsutrustning skall skickas hem med full betalning tills det finns skyddsutrustning. Allt annat är idioti. Havererar sjukvården så får de ansvariga själva rycka in och arbeta utan skyddsutrustning. HAde jag fortfarande arbetat som regionalt skyddsombud hade jag lagt ett skyddsstopp på allt arbete som innebär riskmoment för den anställde.

Regeringen får väl sätta sig på ett plan till kina och hämtahem utrustningen själva då har vi utrustning här om max 3 dygn. INGEt är viktigare än detta så detta har prio 1. Många sköterskor kommer säga upp sig och byta arbeten efter denna coronakris då de nu sett hur lite myndigheterna bryr sig om sin frontlinje personal. Inte ens dubbel lön kommer få alla att stanna om man får tro de som finns i min frus omkrets och har arbetat nu i många och långa pass mitt uppe i skiten.
Citera
2020-04-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tycker du att Sydkorea tagit/tar till "stenhårda metoder"?
Var går din gräns mellan "stenhårt" och "lagom"?

Jag ger det två veckor innan Sverige måste ta till vad jag anser vara stenhårda metoder a la Italien. Jag hade fördragit om vi istället agerat proaktivt a la Sydkorea.

Sydkorea har ett extremt övervakningssamhälle.där man har järnkoll på hela befolkningen dygnet runt, alla transaktioner, cctv i varje gathörn etc. Finns inget liberalt västland som ens skulle.tänka tanken att övervaka sin befolkning på det sättet.

Dessutom har de resurser för att massproducera test iom sin biotechindustri etc.

Hur mycket du ån önskar det skulle inget land i europa kunna göra vad Sydkorea gjort.

Sydkorea är ju dessutom vana vid att ha nya virus feån Kina på gång varje år och är därmed på tårna på ett helt annat sätt. Precis av samma anledning har Finland 6 månaders war stock, de är vana att vara granne med ryssen.

Så jävla mycket önsketänkade trams i denna tråd.
Citera
2020-04-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
samma här, ont i bröstet till och från allmän sjukkänsla, snuvig till och från i flera veckor.

Ja ont i bröstet hade jag första veckan, speciellt när jag vaknade har inte haft det speciellt uttalat efter men däremot kan jag känna vissa dagar som jag får dåligt med luft men det gör inte ont i övrigt men som sagt kan vara vad som helst men det verkar segdraget i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK tack för info.

Har du länk till studien?
Det är ingens studie, utan: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ siffror som tyder på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Klart det är jämförbart. Är en resursfråga i många fall vanligtvis också. Sen blir det ju på en helt annan skala i ett sånt här läge såklart. Å andra sidan är det ju standard på många platser i världen att prioritera på det sättet. Vet inte riktigt vad ni väntar er av världen ni som verkar chockade av sånt här. Vi är mitt i en pandemi. Det är liksom självklart att folk kommer dö som annars inte hade gjort det. Jag har svårt att förstå er som sitter och vältrar er i det och är chockade - inte bara en stund utan fan veckor och månader in i förloppet. Vad tror ni ska ske under en pandemi? Ni är som helt fredsskadade som sitter och förfärar er om saker som är helt uppenbara. Åhhh det kommer vara så hemskt så hemskt sitter ni och ojjar er om och om igen hela dagarna. Ja, det är en pandemi. Det är inget önskvärt tillstånd. Alla förstår detta.

Ytterst sällan är det resurserna som spelar in.

Att jag skulle vara "chockad" är ditt eget fantasifoster. Generellt sett ogillar jag när folk vältrar sig med det ordet om sig själva, det är oftast en försvarstaktik för tanklöshet. Att du beskriver mig som "chockad", ser jag som en ren förolämpning.

Edit: Eller jag var faktiskt rätt paff när man över en helg gick från att Sverige troligen skulle klara sig undan en Covid-19 epidemi, till att det skulle vara en nedtryckt kurva. Det värsta är väl att man helt hymlat om implikationerna. Dels var det alldeles uppenbart att vården aldrig skulle klara sig "över" kurvan utan extrem triagering, vilket gör den "offentliga" redogörelsen uppenbart lögnaktigt. Dels teg man om dödstalen. Om det är 5000 eller 50.000 vet vi fortfarande inte, men det högre spannet förefaller allt mer troligt.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-04 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in