2020-04-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte i en buske, men ungefär så, ja.

Viruset ligger och trycker i minst 146 länder, och säkerligen även inom vardera land, och kommer poppa upp om man släpper efter. Det räcker med en enda smittad person, för att smitta hela befolkningen.

Med stenhårda åtgärder byggs ingen märkbar immunitet. Man skjuter bara problemet på framtiden.

Att vänta på ett vaccin eller antiviral är dessutom ett enormt risktagande. Det finns varken antiviral eller vaccin mot SARS, och oavsett hur mycket resurser som läggs kommer det att dröja många år innan ett vaccin är säkert nog för massvaccinering av barn och unga vuxna, för vilka Covid-19 är näst intill ofarligt. I bästa fall kan man vaccinera riskgrupper om något år (de som överlevt och inte redan smittats) och låta resten av befolkningen smittas då istället.
Snarare i en fladdermus än i en buske.
Citera
2020-04-04, 11:02
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Världen kämpar sin största strid sen WW2 och är under historisk nedstängning - men invandringen fortsätter opåverkat. Helt sjukt. Yttersta exemplet på att fortsatt invandring står över allt!

Jag trodde EU och dess länder satt sig i karantän?

Det finns en sak som aldrig, inte under några omständigheter får avbrytas av vare sig krig eller farsoter, och det är islamiseringen av Europa och (i synnerhet) Sverige!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

Kanske vi är närmare en folkimmunitet än vi anar?

Det kan ju naturligtvis vara positivt om det visar på ett mycket stort mörkertal och många individer redan har smittats samt har en någorlunda lång immunitet.

Fram med antikroppstester snarast.

Är det inte vida spritt redan i en population men smittar asymptomatiskt är det ju mera illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Fast. Det måste ju betyda att det finns vetenskap kring ämnet (Covid-19) som faktiskt går att luta sig mot. Detta finns inte ännu även om studier kommer titt som tätt. Därav är det i dagsläget mycket svårt att "göra som vetenskapen säger".
Den tidigare vetenskapen kan i detta läget betyda att vi gör helt fel då detta virus är helt nytt. Därav råder det ju stor osäkerhet kring vilken typ av skydd behövs? Hur hög dödlighet är det? Luftburet eller inte? Asymptomatisk smitta? Varför drabbar det män hårdast? Varför ser vi många "yngre" på intensivvårdsavdelningarna? Etc etc.

Detta kan ju inte vetenskapen svara på idag så rekommendationerna blir ju i bästa fall killgissningar. Då anser åtminstone jag att det är bättre att göra mer än mindre, för att ta höjd och ha marginaler.
Ja, visst. Det råder stor osäkerhet.

Det finns dock ingen osäkerhet kring faktumet att testen är osäkra. Det finns smittade som testats dussintals gånger, och fått olika resultat från gång till gång. Exempelvis passagerare från Diamond Princess:

https://www.mercurynews.com/2020/03/19/coronavirus-false-test-results-with-the-push-to-screen-come-questions-of-accuracy/
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.

I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.

Kanske vi är närmare en folkimmunitet än vi anar?
Nej. Naturligtvis är det symptomfria personer som reser till Kina. De som är sjuka ställer in resan. Därför blir de asymptomatiska kraftigt överrepresenterade när de testar passagerare som kommer från utlandet.
Citera
2020-04-04, 11:03
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Uppenbarligen fungerar inte rekommendationer - Långa köer till systembolaget

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/systembolagets-vinsl%C3%A4pp-orsakade-l%C3%A5nga-k%C3%B6er-1.26374484

Folk är idioter. Många kretin ska ju ut ikväll på privata coronafester
Citera
2020-04-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det kan ju naturligtvis vara positivt om det visar på ett mycket stort mörkertal och många individer redan har smittats samt har en någorlunda lång immunitet.

Fram med antikroppstester snarast.

Är det inte vida spritt redan i en population men smittar asymptomatiskt är det ju mera illa.
Det (av mig) fetade: Du tror inte att folk jobbar med det för fullt?
Citera
2020-04-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vet ej, jag har varit likadan i typ 3 veckor nu, mild feber 1-2 dagar som går över till lätt halsont följt av lätt hosta (dvs kan hosta 2-3 ggr i timman) efter detta mer eller mindre helt symptom fri men kan känna mig lite allmänt sjuk svårt att förklara, men ingen feber eller så.. sen blir det samma sak igen efter några dagar undantaget feber som jag bara haft en gång hittils.
Ingen aning vad det är men det är det mest segdragna jag någonsin haft.
samma här, ont i bröstet till och från allmän sjukkänsla, snuvig till och från i flera veckor.
Citera
2020-04-04, 11:05
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ja, visst. Det råder stor osäkerhet.

Det finns dock ingen osäkerhet kring faktumet att testen är osäkra. Det finns smittade som testats dussintals gånger, och fått olika resultat från gång till gång. Exempelvis passagerare från Diamond Princess:

https://www.mercurynews.com/2020/03/19/coronavirus-false-test-results-with-the-push-to-screen-come-questions-of-accuracy/

Jag kanske slängde mig lite snabbt in i ditt påstående där. Men ja. Många tester verkar osäkra i dagsläget. Många falska positiva och negativa svar tyvärr.
Citera
2020-04-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hoppas att de snabbar på med de där antikropptesten! Då kan man testa sig, och om man ser att man har haft det, så kan man återgå till ett mer-eller-mindre normalt liv.

Är väl inte så säkert?
Förekommer ju rapporter om att man kan återinsjukna, alltså att man inte blir immun någon längre tid.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inte i en buske, men ungefär så, ja.

Viruset ligger och trycker i minst 146 länder, och säkerligen även inom vardera land, och kommer poppa upp om man släpper efter. Det räcker med en enda smittad person, för att smitta hela befolkningen.

Med stenhårda åtgärder byggs ingen märkbar immunitet. Man skjuter bara problemet på framtiden.

Att vänta på ett vaccin eller antiviral är dessutom ett enormt risktagande. Det finns varken antiviral eller vaccin mot SARS, och oavsett hur mycket resurser som läggs kommer det att dröja många år innan ett vaccin är säkert nog för massvaccinering av barn och unga vuxna, för vilka Covid-19 är näst intill ofarligt. I bästa fall kan man vaccinera riskgrupper om något år (de som överlevt och inte redan smittats) och låta resten av befolkningen smittas då istället.
Tycker du att Sydkorea tagit/tar till "stenhårda metoder"?
Var går din gräns mellan "stenhårt" och "lagom"?

Jag ger det två veckor innan Sverige måste ta till vad jag anser vara stenhårda metoder a la Italien. Jag hade fördragit om vi istället agerat proaktivt a la Sydkorea.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Viktigt! Denna video visar hur "micro droplets" med virus kan hänga kvar i ett rum långt efter en nysning eller att människor helt enkelt pratar högljutt. Det visar vikten av skyddsmasker samt vädring av rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in