2020-04-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Börjar bli lite rädd.. Har ont i halsen för andra gången på 2 veckor.. Corona?

Vet ej, jag har varit likadan i typ 3 veckor nu, mild feber 1-2 dagar som går över till lätt halsont följt av lätt hosta (dvs kan hosta 2-3 ggr i timman) efter detta mer eller mindre helt symptom fri men kan känna mig lite allmänt sjuk svårt att förklara, men ingen feber eller så.. sen blir det samma sak igen efter några dagar undantaget feber som jag bara haft en gång hittils.
Ingen aning vad det är men det är det mest segdragna jag någonsin haft.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
CCP sprider, tydligen, propaganda till det kinesiska folket att det är utlänningar som inför covid-19 till Kina. Restauranger, butiker etc har fått order om att inte tillåta några utlänningar trots att de kan bevisa (med hälsokort och genomförande av covid-19 test) att de inte har viruset. Rasism i världsklass

Några exempel.
Tid: 42:04 (västerlänning vill köpa mask i butik i Kina)
Tid: 50:08 (kanadensisk man som bor i Kina sedan många år vill in på en marknad i Kina)
https://www.youtube.com/watch?v=R7VE7-dn8MY&t=1s

Tid 7:12 (skyltar/lappar på butiker, restauranger, interaktioner mellan "foreigners" och kineser etc)
https://www.youtube.com/watch?v=9ftZdHnHBHo

Så covid-19 har triggat rasism såväl mot kineser, men även tvärsom. Som om vi inte har nog med att bekämpa viruset internationellt så ska även detta hat frodas. Trevlig värld vi lever i

Jag skulle inte förvåna mig om viruset bara är första fasen i en mycket stor omställning i världen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Löfven är född som ett oönskat barn och har själv inga barn, så vad har han att förlora evolutionärt?

Exakt. Har insett att både yngre och äldre är ett problem. Yngre beter sig helt respektlöst och verkar vara immuna mot fakta. Just därför krävs lagar som stoppar dem, uppenbarligen kan de inte tänka själva.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
"Recently, the number of functional illiterates in Europe was estimated to be about 80 million, their proportion is lowest in Sweden with 8% and highest in Portugal with 40%."

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.01617/full
Också DDR talade väl om sig själva. Inte för att Sverige är som DDR, men visst finns tendenserna där.

Coronakrisen är ett utmärkt exempel på hur MSM "inte ville skapa panik", FHM agerar med politisk agenda, och Socialstyrelsen + FHM mest svamlar och vägrar tala klarspråk.

Vi kan jämföra med hur krisen kommuniceras i Tyskland, tex. Där är det raka rör som gäller, journalister kräver svar och politiker presenterar de prognoser som finns.

Sveriges ankdam består av toppolitiker, MSM och politruker. Det blir snudd på komiskt att se vad som händer när statsministern faktiskt vill kommunicera allvaret till folket, och myndigheter och MSM förvirrat försöker förstå vad som händer och hur de ska förhålla sig till SL.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Viruset poppar naturligtvis inte bara tillbaka när man tryckt ner R. Bl a Sydkorea visar hur man håller nere R.

Tror du du viruset ligger och väntar i en buske och att smittspridningen tar fart där den slutade efter att R tryckts ner?
Inte i en buske, men ungefär så, ja.

Viruset ligger och trycker i minst 146 länder, och säkerligen även inom vardera land, och kommer poppa upp om man släpper efter. Det räcker med en enda smittad person, för att smitta hela befolkningen.

Med stenhårda åtgärder byggs ingen märkbar immunitet. Man skjuter bara problemet på framtiden.

Att vänta på ett vaccin eller antiviral är dessutom ett enormt risktagande. Det finns varken antiviral eller vaccin mot SARS, och oavsett hur mycket resurser som läggs kommer det att dröja många år innan ett vaccin är säkert nog för massvaccinering av barn och unga vuxna, för vilka Covid-19 är näst intill ofarligt. I bästa fall kan man vaccinera riskgrupper om något år (de som överlevt och inte redan smittats) och låta resten av befolkningen smittas då istället.
Citera
2020-04-04, 10:59
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kliniska studier visar att 95 procent får lindriga symtom ( jag vill minnas att 30 prcent kräver sjukhusvård)och 5 procent får allvarligare symtom, så pass att de kräver IV. Av dessa fem procent dör hälften.

30% av de 5% som inte får lindrig sjukdom? Eller kräver en stor del av de lindrigt sjuka sjukhusvård?
Citera
2020-04-04, 10:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Förmodligen allt för otillräckligt då mörkertalet för personer med lindrigare symtom som inte testats även det troligtvis är stort.

Hoppas att de snabbar på med de där antikropptesten! Då kan man testa sig, och om man ser att man har haft det, så kan man återgå till ett mer-eller-mindre normalt liv.
Citera
2020-04-04, 11:00
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
ok då kan man inte räkna ut det, bra då vet jag.
Ha en bra dag!

Nej helt riktigt.

Du kan bara räkna ut dödligheten om du vet hur många som blivit smittad och sen frisk,men det finna inga siffror på det, i sverige testas du bara om du är inlagd på sjukhus, vilket betyder att du har ett ofantligt mörkertal på antal smittade och tillfrisknande.

Undersökningar som Norge och WHO har gjort tyder på en dödlighet på 0,6 % för Corona.

Ha en bra dag själv !
Citera
2020-04-04, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Menade absolut inte dig. Kanske var otydlig att jag menade till allmänheten. Jag är själv alarmist. Inte för att jag är rädd för att dö men jag tycker att Sverige är efterblivet och jag skäms för att bo i landet.

Hazmat är typ sån där cool ☣ outfit som sjukvårdare går runt med på vettiga ställen som Kina, Sydkorea och nu på ett sjukhus i Italien där vårdpersonalen inte har smittats öht. Bra vore om vi skaffade sådan utrustning till väldigt många så viruset håller sig borta tills sjukvården byggs upp eller vaccin kommer. Helst först till de i samhället som riskerar att exponeras mycket och sen till befolkningen i övrigt så att de kan röra sig friare och flödet av flåsande personer minskar.

Ok. Det borde åtminstone vara lag på ansiktsmask.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
30% av de 5% som inte får lindrig sjukdom? Eller kräver en stor del av de lindrigt sjuka sjukhusvård?
Jag vill minnas att de fem procenten ingår i de 30 procenten. Jag har länkat studien ett par gånger i tråde. Ska se om jag hittar länken igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det du poängterar är ju att FHM alltid går fria för allt de gör. Alltid nån annans ansvar att ta hand om problemet när Corona sprids. Så FHM kan bara sitta o dra ut på alla åtgärder o titta på när allt kaosar helt utan ansvar. Väldigt praktiskt. Dessutom gör regeringen precis vad de säger så avsaknaden av åtgärder är regeringens fel.

Så Tengele kan göra precis vad han vill. Regeringen får ta ansvar o alla regioner o privata aktörer få ta smällen.
Exakt. Attendo vill att någon annan ska betala skyddsutrustning till deras anställda. Jag vill också att någon annan betalar mina anställda skyddsutrustning när vi river eternitplattor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Källa? Dock inte vidare överraskande.

Många går till sina jobb som "friska" när de egentligen är asymtomatiska. Danmark har ingen karantän. Man skulle ha isolerat frisk personal på äldreboendet, d.v.s. satt äldreboendet med personal i karantän från omvärlden tidigast möjligt. En karantän fungerar bara om man isolerar friska från sjuka (omvärlden). Ingen får sedan bryta karantänen, d.v.s. lämna eller gå in på karantänområdet.

Har själv tänkt tanken att det är så vi skulle ha gjort för att skydda de äldre. Skapa isolerade öar så vi övriga utanför riskgrupp kan smitta varandra bäst vi vill. Skulle krävas en kraftig ekonomisk ersättning för personalen som isoleras. Men var jag kring 20-25 år och inte hade familj att ha hand om hade jag nog tackat ja till en säg 500k för ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in