2020-04-04, 10:46
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur går 80 % utan symptom ihop med det som sagts från början om att 20 % måste uppsöka sjukhusvård varav 5 % kan kräva intensivvård?

Förhoppningen är att de 100% (varav 20% behöver sjukhusvård) bara utgör 20% av alla smittade. Det vill säga att den stora majoriteten av de smittade aldrig blir testade eftersom de inte märker av något alls.

Det är en potentiellt tröstande tanke (isynnerhet om man tror på "flockimmunitet"), men långt ifrån att vara mer än en hypotes.

Också om denna hypotes visar sig riktig så handlar det om än helvetes jävla stor mängd människor som blir ordentligt sjuka och potentiellt dör. Och blir de alla sjuka samtidigt dör ännu fler eftersom tillgången till vård minskar rejält.
Citera
2020-04-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
CCP sprider, tydligen, propaganda till det kinesiska folket att det är utlänningar som inför covid-19 till Kina. Restauranger, butiker etc har fått order om att inte tillåta några utlänningar trots att de kan bevisa (med hälsokort och genomförande av covid-19 test) att de inte har viruset. Rasism i världsklass

Några exempel.
Tid: 42:04 (västerlänning vill köpa mask i butik i Kina)
Tid: 50:08 (kanadensisk man som bor i Kina sedan många år vill in på en marknad i Kina)
https://www.youtube.com/watch?v=R7VE7-dn8MY&t=1s

Tid 7:12 (skyltar/lappar på butiker, restauranger, interaktioner mellan "foreigners" och kineser etc)
https://www.youtube.com/watch?v=9ftZdHnHBHo

Så covid-19 har triggat rasism såväl mot kineser, men även tvärsom. Som om vi inte har nog med att bekämpa viruset internationellt så ska även detta hat frodas. Trevlig värld vi lever i

De värsta rasisterna bor i tredje världen, believe me för jag har bott där en del och sett hur dom beter sig på hemmaplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
man kan ju börja lite mildare än att svetsa igen dörrarna på hyreshusen tänker jag här, låt riskgrupper vara hemma med full lön, bryt smittkedjan in till äldre och sjukvård, ansiktsmasker.

Det kommer du nog långt med.
Det räckte ju inte i Kina . . .

https://www.nyteknik.se/samhalle/coronaviruset-tog-fart-i-wuhan-som-nu-varnas-for-ny-smittovag-6992664
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För att veta hur olika tester fungerar så behöver man slumpvis testa olika tester.

Har man dålig reliabilitet för testet, varför inte testa fler gånger, med kanske olika metoder?
Har vi inte kunskapen eller är ett svenskt liv inte värt ett om-test.

Labben finns väl Sverige?

Hur mycket är ett svenskt liv värt i kronor?
-------

Betalar de dig bra?
Du blev verkligen sur för det här med statistiken som vi diskuterade innan.

Det enda jag egentligen vill säga är att det går inte idag att uppskatta på något bra sätt hur många som är smittade, genom slumptestning. Det behövs ett test för antikroppar, annars får man fel värde för dödligheten.

Och att det är mycket svårt att garantera de äldres säkerhet. Givetvis bör man göra det som behövs.

Ingen betalar mig något alls. Jag är naturvetare och forskar (i industrin, icke-relaterat till detta) och röstade på oppositionen, och uttalar mig privat, för att jag tycker att Sverige agerar föredömligt som faktiskt gör det som vetenskapen säger, istället för att ge efter för populistiska åtgärder.
Citera
Medlem
Varför gick Stefan Löfven ut med att tusentals skulle dö just nu?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen det innebär ju att man offrar en massa människor... För det GÅR inte att slå en ring kring de utsatta grupperna. Till och med när det gäller Drottning Elizabeth kommer någon tjänare att fucka upp förr eller senare, och servera henne på en guldtallrik som någon har tagit i med smittade händer...

Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på hur det går med Boris' gravida flickvän. Är hon smittad? Sitter de i karantän tillsammans?
Jo men det händer ju hela tiden med säsongsinfluensan också som ju skördat tusentals offer genom åren utan att det skrivs mycket om det.

Charles var ju smittad så jag utgår från att drottningen är en immuniserad superdrottning med blodgrupp 0. Annars hade hon nog strukit med tidigare när Charles överräckte HP-såsen. Det senaste är ju det där med alla symptomfria som smittar tidigt.

Borisförhållandena och görandena är nog hemligstämplade av säkerhetsskäl. Precis som Löfvens påskhelgsdestination.
Citat:
Nu pekar studier på att coronaviruset smittar tidigare än man trott.

https://www.expressen.se/nyheter/professorn-darfor-sprids-smittan-pa-aldreboenden/
Citera
2020-04-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det bästa är om skyddsombuden stoppar allt arbete inom äldrevården tills utrustning finns att tillgå. Alternativt borde alla anställda där strejka för att få acceptabla skydd.
Ja och om det händer på den lokala byggfirman, vem ska köpa in skydden?
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Angående mutationer; de flesta sådana är oftast mindre livskraftiga än den ursprungliga DNA:n. Så att det muterar behöver inte betyda att det blir värre.

Men visst kan det bli värre. Så svensken bör skydda sig bättre än idag.

Blanda er egen handsprit och gör era egna andningsmasker av engångstyp. Det är skitlätt och billigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om de har rätt så har det redan hänt dvs viruset finns överallt. Då kanske det blir så som du påstår vilket för Sveriges del blir mellan 2000-30000 döda oavsett vad vi gör. Och då har man sänkt ekonomin med allt vad det innebär för folkhälsan i stort helt i onödan.

helt korrekt tanke men med social distansering och annat så kanske vi kan få det närmare 2000 i stället för 30 000

Mycket av ekonomin går ju dåligt för att omvärlden gör saker som vi inte kan styra över.

Just nu verkar det vara två problem

1 Stockholms sjukvård - kommer den hålla

2 Spridning till de gamla, speciellt till ålderdomshem.
Citera
2020-04-04, 10:49
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja naturligtvis. Ett, iofs otillräckligt korrekt, närmevärde kan man ju räkna ut genom att multiplicera bekräftade fall med 5.

Förmodligen allt för otillräckligt då mörkertalet för personer med lindrigare symtom som inte testats även det troligtvis är stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja och om det händer på den lokala byggfirman, vem ska köpa in skydden?
Arbetsgivaren ifråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till det där?

Texttv.
Detta är ganska sensationellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera