2020-04-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns nog ingen studie publicerad ännu. De där populära artiklarna bygger ju på intervjuer.
Du svarade inte på min fråga:
"om någon annan eller två andra påstår det motsatta, att coronavirus testerna fungerar.
Köper du det då."

Och ingen studie hade du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jämfört med...?

Sin egen historia. Kan naturligtvis inte allt men när jag i min ungdom började komma i kontakt med andra länders byråkrati då kändes hemmabyråkratin som ett under av effektivitet och tillförlitlighet. Man fick kontakt med tjänstemän och kunde få råd och hjälp och svar på frågor.

Det var före EU och regler om offentlig upphandling. Nu verkar hela den offentliga sektorn, utom skatteverket då, lida av infarkt och inkompetens. Alla frågor bollas runt som om de var heta potatisar. Ingen är myndig på myndigheterna att ta beslut eller ta tag i frågor. Även uppenbara skitsaker utan principiell tyngd dras i långbänk i äkta europeisk maner.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syko
Det var Liverpool matchen!

Nej, vad menar du nu?

https://www.fotbollskanalen.se/livematch/atalanta-valencia/-39971/
Citera
2020-04-04, 09:52
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Förstår ej varför det är typ sekretess på vem som är sjuk dött eller ligger inne för vård.
Jag menar, "Man i 60års åldern bekräftas sjuk i Staffanstorp" tex gör ju inte att folk "Jaha, då har Håkan Pettersson blivit sjuk nu". Ingen kan ju lista ut vem personerna genom att säga ort, kön och ungefärlig ålder.

Så nu hjälper munskydd? Innan hjälpte det väl bara om man var sjuk och bara en viss sort va?
Så det är droppsmitta och luftburet nu?

Inte hängt med alls senaste veckorna.
Får sån ångest, man känner sig inte trygg med alla muppar som är så säkra på sin sak "det kommer inte till sverige, ingen kommer dö här", till "vi har allt under kontell, vården är bra" till "förväntar att flera tusen ska dö".

Visst, man ska ej skapa panik. Men hade dom visat från början att dom tog detta på allvar hade folk kanske inte åkt utomlands, inte ens funderat på skidresor i påsk, stannat hemma när man är sjuk.
Nu lallar många bara runt för det är ju en vanlig förkyldning bara, det är bara gamla som dör och på något sätt har det blivit okej att köra med det kortet.

"Klart vi unga friska ska leva som vanligt! Bara gamla som dör så vi överlever, vi pissar på dom äldre bara, vem bryr sig om man som ung blir sjuk och råkar smitta Agda 87år så hon dör. Det gör inget!"
Människor är äckliga.

Detta är en bra läxa till att läsa mellan raderna och aldrig förlita sig på myndigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Wow, mindre än 1 på 1400 har corona i den byn.

Sverige har runt 5000 bekräftade fall. Det blir 1 på 2000. Vi är med andra ord minst lika bra som den lilla byn.

Mindre än 1 på 1400, kan det vara 0? Varför, kan det bero på karantän i deras fall?

Nja, inte kan du väl på blodigt allvar anse att Sverige är minst lika bra?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
🤔 Men om man kollar imorgon kommer det flyg från t ex Doha, Addis Abeba låter inte som EU länder.. tänker mest på risken av smittspridning. Är det nån koll av passagerare alls när de kommer hem från olika länder? Och även EU länder som tex flygen från Paris, Malaga osv får finns ju redan mycket smitta. Är det bara hej och välkommen som vanligt då när man kommer till Arlanda? Var det jag undrade egentligen.

Smittan finns redan i överflöd i Sthlm. Så man kollar inte om inresande är smittade. Man gjorde inte det när vi hade ingen eller lite smitta i landet. Så varför göra det nu när 100 000-tals är smittade i landet?

Du borde ha läst länken jag lade in i mitt svar. Där står regeringens regler. Det står att medborgare i EU och Schwengen får komma in i Sverige även om de flyger in från länder utanför EU och Schwengen. Peru, Thailand, Addis Abeba, Iran eller var de nu befunnit sig. Våra gränser är alltså öppna mot medborgare i EU och Schwengen.

Likaså är våra gränser öppna för de som har har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige.

Gränsen är även öppen för flyktingar även om jag tror de är få eftersom de måste flyga in i landet och öppet lämna sitt hemland. Det är svårt att smuggla in någon med tanke på att de flesta länder i Europa (alla?) har stängda gränser. Och nej, jag vill inte diskutera flyktingfrågan och smuggelmöjligheter i den här tråden. Tråden handlar inte om det. Nej, den gör inte det.

Citat:
Vilka personer är undantagna från inreseförbudet?

Inreseförbudet gäller inte för personer vars syfte med resan är att återvända till sitt hem om han eller hon:

- är EES-medborgare eller medborgare i Schweiz eller är familjemedlem till en sådan medborgare,
har ställning som varaktigt bosatt i Sverige eller en annan EU-stat,
- har ett tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd i Sverige eller en annan EES-stat eller Schweiz, eller
- har nationell visering i Sverige.

Inreseförbudet gäller därutöver inte heller för personer som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige. Detta kan till exempel vara fallet för

- hälso- och sjukvårdspersonal,
- gränsarbetare,
- personal som transporterar gods och annan personal inom transportsektorn,
- diplomatiska tjänstemän och vissa avlönade konsulära tjänstemän samt deras familjer och anställda,
- främmande staters kurirer,
- personer som arbetar i internationella organisationer, militär personal och hjälparbetare,
- passagerare i transit,
- personer med trängande familjeskäl, och
- personer som är i behov av internationellt skydd eller som har andra humanitära skäl.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dr Fauci sade igår att "hela USA bör och skall stängas ned, ha ansiktsmask vad som helst som täcker ansiktet för detta virus smittar krafigt asymptomatiskt".

Det får nästan räcka som svar på frågan nu när Sveriges dödsfall börjar gå upp som ett spjut.

Tänk om svenskar kunde börja lyssna på Dr Fauci, han har helt rätt!

Med ansiktsmask minskar smittspridningen radikalt. Folk blir även mindre sjuka om får Kinaviruset om inte andats det rakt ner i lungorna. Ju högre dos virus ju sjukare blir folk. Det sämsta måste vara andas Kinaviruset rakt ner i lungorna. Bär mask!
Citera
2020-04-04, 09:53
Medlem
mrtassles avatar
Vet vi hur folkhälsomyndigheten räknar antal döda?
Räknar man bara avlidna på sjukhus
Att testa redan avlidna personer som dött i äldrevården eller i hemmet känns osannolikt när man måste vara sparsam med tester till sjukvården.
Vi måste ha ett jättestort mörkertal liknande som Frankrike.
Har någon gått ut med hur vi räknar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du svarade inte på min fråga:
"om någon annan eller två andra påstår det motsatta, att coronavirus testerna fungerar.
Köper du det då."

Och ingen studie hade du?
Jag tar inte ställning i detta. Jag bara länkade till information. Jag påstår inte att innehållet är korrekt.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Men vad baserar du på att vi närmar oss toppen? Inte ens FHM anser det, eller ja, ingen anser väl det så länka gärna siffror eller något underlag.

All tillgänglig kunskap visar att antalet döda kommer att öka över tid för att sedan minska. Vi befinner oss därför närmare toppen idag än vad vi var för en vecka sedan. sedan är det en annan sak om vi når toppen nästa vecka eller till valborg
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dr Fauci sa igår att han inte förstår detta virus och han har 50 års erfarenhet.
Men han visste redan för flera år sedan att det skulle överraska varande administration.

Dr. Fauci predicted a 'surprise outbreak' back in 2017

https://trendingviews.co/video/dr-fauci-predicted-a-surprise-outbreak-back-in-2017-11793.html
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
I så fall tolkar du mig fel eller så har jag missförstått dig. Jag tolkade dig så att du ville ersätta FHM med en annan grupp. Att FHM använder sig av externa rådgivare torde väl rimligen var självklart då det är orimligt att de skulle besitta fullständig expertkompetens på samtliga områden som dom ska täcka.

Jag ser det som tämligen meningslöst att utvärdera arbetet under pågående situation. Detta eftersom vi inte har en aning om hur de olika modellerna fungerat i något land då vi saknar i det närmaste all relevant information
Det finns ett uttryck som jag tycker är lite passande i detta sammanhang:

Extraordinary claims requires extraordinary evidence

Om FHM som har tvingats revidera sina påståenden från en dag till en annan även väljer en unik approach gällande corona, då ställs det högre krav på att de vederlägger den evidens som ligger till grund för strategin.

Är det ett orimligt krav när tusentals liv står på spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in