Citat:
Ursprungligen postat av
joh80
🤔 Men om man kollar imorgon kommer det flyg från t ex Doha, Addis Abeba låter inte som EU länder.. tänker mest på risken av smittspridning. Är det nån koll av passagerare alls när de kommer hem från olika länder? Och även EU länder som tex flygen från Paris, Malaga osv får finns ju redan mycket smitta. Är det bara hej och välkommen som vanligt då när man kommer till Arlanda? Var det jag undrade egentligen.
Smittan finns redan i överflöd i Sthlm. Så man kollar inte om inresande är smittade. Man gjorde inte det när vi hade ingen eller lite smitta i landet. Så varför göra det nu när 100 000-tals är smittade i landet?
Du borde ha läst länken jag lade in i mitt svar. Där står regeringens regler. Det står att medborgare i EU och Schwengen får komma in i Sverige även om de flyger in från länder utanför EU och Schwengen. Peru, Thailand, Addis Abeba, Iran eller var de nu befunnit sig. Våra gränser är alltså öppna mot medborgare i EU och Schwengen.
Likaså är våra gränser öppna för de som har har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige.
Gränsen är även öppen för flyktingar även om jag tror de är få eftersom de måste flyga in i landet och öppet lämna sitt hemland. Det är svårt att smuggla in någon med tanke på att de flesta länder i Europa (alla?) har stängda gränser. Och nej, jag vill inte diskutera flyktingfrågan och smuggelmöjligheter i den här tråden. Tråden handlar inte om det. Nej, den gör inte det.
Citat:
Vilka personer är undantagna från inreseförbudet?
Inreseförbudet gäller inte för personer vars syfte med resan är att återvända till sitt hem om han eller hon:
- är EES-medborgare eller medborgare i Schweiz eller är familjemedlem till en sådan medborgare,
har ställning som varaktigt bosatt i Sverige eller en annan EU-stat,
- har ett tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd i Sverige eller en annan EES-stat eller Schweiz, eller
- har nationell visering i Sverige.
Inreseförbudet gäller därutöver inte heller för personer som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige. Detta kan till exempel vara fallet för
- hälso- och sjukvårdspersonal,
- gränsarbetare,
- personal som transporterar gods och annan personal inom transportsektorn,
- diplomatiska tjänstemän och vissa avlönade konsulära tjänstemän samt deras familjer och anställda,
- främmande staters kurirer,
- personer som arbetar i internationella organisationer, militär personal och hjälparbetare,
- passagerare i transit,
- personer med trängande familjeskäl, och
- personer som är i behov av internationellt skydd eller som har andra humanitära skäl.
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/