2020-04-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Låst artikel. Citat ur artikeln behövs.

Det är du som skall ta fram fakta om frågan inte jag!

Vad är länken till studie om frågan?
Den var olåst för mig.

Funkar den här då?

https://www.livescience.com/covid19-coronavirus-tests-false-negatives.html
Citera
2020-04-04, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Barn sprider smittan men smittar inte vuxna lika lätt då de är korta. Står du upp när du pratar med en 7-åring så är risken liten barnets saliv från munnen träffar ditt ansikte. Det träffar mer din mage.

Så umgås du med barn sitt aldrig ner när pratar med dem. Stå upp och prata på 2 meters avstånd. Gå aldrig heller in i ett rum där barn hostar, viruspartiklar ligger i luften. Ställ mat utanför och låt barnet hämta det själv.

Det där fungerar ju aldrig. Barn är barn och fattar inte sånt där. Att uppmana en femåring att tvätta händerna är helt meningslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Nej. Du får utgå att alla människor du träffar kan vara smittbärare, håll 2 meters avstånd, ingen fysisk kontakt, allra bäst, ha munskydd.

Sverige och S-regeringen har överlåtit åt oss själva att stoppa smittspridningen, så den som är ansvarsfull tar på sin ansiktsmask från och med idag när träffar andra människor.

WHO har bekräftat Kinaviruset är delvis luftburet så endast skyddsmask hjälper, bara ”tvätta händerna” som idioten Tegnell sagt är ett skämt.

Förstår ej varför det är typ sekretess på vem som är sjuk dött eller ligger inne för vård.
Jag menar, "Man i 60års åldern bekräftas sjuk i Staffanstorp" tex gör ju inte att folk "Jaha, då har Håkan Pettersson blivit sjuk nu". Ingen kan ju lista ut vem personerna genom att säga ort, kön och ungefärlig ålder.

Så nu hjälper munskydd? Innan hjälpte det väl bara om man var sjuk och bara en viss sort va?
Så det är droppsmitta och luftburet nu?

Inte hängt med alls senaste veckorna.
Får sån ångest, man känner sig inte trygg med alla muppar som är så säkra på sin sak "det kommer inte till sverige, ingen kommer dö här", till "vi har allt under kontell, vården är bra" till "förväntar att flera tusen ska dö".

Visst, man ska ej skapa panik. Men hade dom visat från början att dom tog detta på allvar hade folk kanske inte åkt utomlands, inte ens funderat på skidresor i påsk, stannat hemma när man är sjuk.
Nu lallar många bara runt för det är ju en vanlig förkyldning bara, det är bara gamla som dör och på något sätt har det blivit okej att köra med det kortet.

"Klart vi unga friska ska leva som vanligt! Bara gamla som dör så vi överlever, vi pissar på dom äldre bara, vem bryr sig om man som ung blir sjuk och råkar smitta Agda 87år så hon dör. Det gör inget!"
Människor är äckliga.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM rekommendationer känns ju jävligt stabila.

Rådet har hela tiden varit att man ska stanna hem om man har symtom. Annars kan man arbeta som vanligt och det gäller alla överallt. Även på sjukhus och inom vården, äldreboenden etc etc. Ingen bär ansiktsmask.

Nu visar rapporter på att 80% av de smittade inte uppvisar några symtom. Tro fan att det här viruset sprider sig som pesten när WHO dessutom tillägger att det är luftburet. Det känns som polletten börjar trilla ned....

Frågan är väl snarare varför vi drabbas så olika? Jävligt läskigt det här viruset.

Jag känner mig frisk, men har varit exponerad för folk som som varit i kontakt med smittan. Frågan är om jag lever om 2 veckor. Man vet aldrig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Åtta av tio får inte ens symptom, är det själva sinnebilden för en farsot?

Ja, exakt, det vore intressant att få veta varför endast en minoritet får symptom, varför få av dom med symptom blir allvarligt sjuka, varför ytterst få av dessa blir kritiskt sjuka och att ytterst få avlider.

Det är som med alla andra sjukdomar, till exempel förkylning och influensa, alla blir inte sjuka, varför?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag läste om detta för en vecka sen, men då var det 19:e feb som Atalanta spelade mot Valencia och 20 000 Spanjorer hade rest dit, det blev lite fel, men dagen efter matchen då, så var det massor med folk som hade insjuknat med coronan hehe, sory...tack att du rättade...

Det var Liverpool matchen!
Citera
2020-04-04, 09:50
Medlem
Vi har inga uppdateringar just nu på platz.se eller c19.se men en sjukvårdsdirektör i Stockholm påstod att ytterligare ett 30-tal personer avlidit i Stockholm. Jag tror inte dessa fanns med i dom officiella siffrorna 333 avlidna utan kommer med i dagens statistik.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Ok, om detta stämmer så betyder det att man blir tvungen att konstant ha ett ansiktsskydd såfort man kliver utanför dörren.

Coronavirus may spread through normal breathing: US scientists April 3, 2020

Washington (AFP) - The new coronavirus might spread through the air via normal breathing and speaking, a top US scientist said Friday as the government was poised to recommend the use of face masks for everyone.

Anthony Fauci, head of infectious diseases at the National Institutes of Health, told Fox News the guidance on masks would be changed "because of some recent information that the virus can actually be spread even when people just speak, as opposed to coughing and sneezing."

As it stands, the official advice is that only sick people need to cover their faces, as well as those caring for them at home.

KÄLLA.NEWS YAHOO.(Se länk)
https://news.yahoo.com/coronavirus-may-spread-normal-breathing-us-scientists-154710455.html
Citera
Medlem
Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
-Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

(TT)
Tegnell ljuger igen.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag tolkar ditt inlägg som en skarp kritik mot FHM med tanke på att:
Men du ser ingen poäng i att myndigheten redovisar sina modeller och data så att oberoende forskare kan granska dem? Speciellt då den svenska strategin är väsensskild från de flesta jämförbara nationer?

I så fall tolkar du mig fel eller så har jag missförstått dig. Jag tolkade dig så att du ville ersätta FHM med en annan grupp. Att FHM använder sig av externa rådgivare torde väl rimligen var självklart då det är orimligt att de skulle besitta fullständig expertkompetens på samtliga områden som dom ska täcka.

Jag ser det som tämligen meningslöst att utvärdera arbetet under pågående situation. Detta eftersom vi inte har en aning om hur de olika modellerna fungerat i något land då vi saknar i det närmaste all relevant information
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Nya uppgifter från Kina går nu på tvärs mot Världshälsoorganisationen WHO:s uppfattning som slogs fast i en rapport från i februari om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt och troligen ingen avgörande orsak till smittspridning.
I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig nämligen att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ja, forskningen kommer med nya rön ständigt men det är också just därför det är så viktigt att vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder tills det vetenskapliga läget blir mer tydligt.

Att därför släppa in folk i landet utan karantän och svamla om att det är skolplikt om du är symptomfri är suboptimalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja vi hade ett par riktiga detonatorer i inledningsskedet, coronaexpressen bla.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/243014/det-var-flygresan-fran-helvetet

Jag tycker Norges siffror över döda är märkvärdigt låga.

Sveriges är stigande och det snabbt.
Norge saknar - vad jag vet - utanförorter som de på Järvafältet, där en mycket stor andel av våra dödsfall inträffar.

Jag tror puckeln vi ser i dessa dagar är en ren Mello-puckel: det har gått drygt fyra veckor sedan och nu kommer effekten som ett brev på posten. Dock är ökningen mycket mindre än vad jag befarade då.
Citera
2020-04-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi har inga uppdateringar just nu på platz.se eller c19.se men en sjukvårdsdirektör i Stockholm påstod att ytterligare ett 30-tal personer avlidit i Stockholm. Jag tror inte dessa fanns med i dom officiella siffrorna 333 avlidna utan kommer med i dagens statistik.
Stämmer bra. Blodbad i sthlm väntas.. Tack mello! 3 veckor sedan mello.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in