2020-04-03, 21:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag har svårt att tro att myndigheter skulle ljuga och att det skulle vara en ren gissning att det är droppsmitta. Har du exempel på andra Coronavirus eller andra virus som både är luftburen smitta och droppsmitta?

Börja med att se den där filmen jag har länkat till flera gånger. Den är mycket bra och informativ.
Citera
2020-04-03, 21:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Får försöka med det..

Om du klarar av Norska, så är det mesta gratis där, t.o.m att man kan rapportera tidigare i dessa än i Svensk msm..

-https://www.vg.no/ (AB´s motsvarighet)
-https://www.aftenposten.no/ (första fem artiklarna är gratis, sen måste du rensa ut "cookies" för fem nya.., och repetera)

-https://www.dagbladet.no/ (gratis också, men usch så mycket propaganda)

De ovanstående är tidningar med "webb utgåva".

Sist men inte minst, om du finner en intressant artikel bakom betalvägg, översätt rubriken till engelska. Då har du en schysst chans att finna orginalet..gratis.

Lycka till !
Citera
2020-04-03, 21:24
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
De var inte på väg till Sverige. De var ett svenskt företags leverans som var på väg till Spanien och Italien.

Skulle dom inte gå via Sverige ens menar du?
Citera
2020-04-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Lustigt, fick precis för mig att vi just fick en laddning material via ett specialchartrat plan från Kina...
Dessutom kan man lika gärna få skitgrejer därifrån, som Spanien, Italien och Tjeckien fått erfara.

Men flytta gärna till Kina ni som ständigt hyllar dem. Eller kanske Turkiet, Ungern eller nåt liknande när detta är över, så får ni era starka ledare som inte tjafsar. Satan vad ni skulle ångra era ord.

Jag försvarar inte Kinas förtryck av det fria ordet. Men Sverige kunde vara smidigare i sina relationer och då hade vi också fått test-kit som alla andra länder i Europa fick.
Citera
2020-04-03, 21:25
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Skulle dom inte gå via Sverige ens menar du?

De skulle gå via Mölnlyckes distributionscentral i Lyon.
Citera
2020-04-03, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
I kvällens Aktuellt tas det upp att man kan smitta innan man har symtom och ägare till ett av Äldreboende-företagen ger det som förklaring till att smittan spridits på äldreboende.

Men hur skulle det smittvägen gå till? Är det inte droppsmitta? Jag köper att det är stor risk att jag smittar ner min sambo om jag kysser min sambo innan jag har tydliga symtom. Men hur ska personalen smittat de äldre? Krävs det inte att de ska ha kliat sig själv under näsan eller munnen och sen ska de äldre på något sätt fått in de in sin mun? Om det nu inte hostat eller nyst.
Många äldre på äldreboende är väldigt svaga. Och personalen måste vara nära dem när de ska kläs på och av, matas, få medicin, lyftas osv. Det bor inga pigga gamlingar som går på vävstuga och gammeldans på äldreboenden. Det är de som behöver matas, har blöjor, måste lyftas i och ur sängen osv.
Citera
2020-04-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ringde 113 13 dom kunde inte svara på det, För hon var ingen läkare sa hon

1177 och 113 13 är till för frågor av typen

Jag kan inte andas, ska jag ringa ambulans

Är mormor riskgrupp? Hon är 103 och har diabetes och högt blodtryck
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Borde väl inte vara så jättesvårt att ordna ett besöksrum per varje (större) äldreboende där man kan ses som i fängelser ungefär, eller som mellan kassörskor och kunder i butikerna (på många håll) där man satt upp genomskinlig plast.

Just med tanke på att detta kan bli långvarigt, dvs. många månader. Så det vore önskvärt att folk kunde få träffa sina äldre släktingar även nu.

Tror det hade gått att ordna relativt billigt. Många matbutiker har ju fått upp sådant där mycket snabbt, från en dag till en annan gick det.

Japp borde gå att fixa. Läste om en i UK som pratade just om detta. Hur många omkring han dog allena utan att deras anhöriga ens fick komma nära. Borde kunna gå att fixa. När man dör vill man ju inte vara ensam. Det gör nog mycket att i sista stunden just ha kontakt med sina nära och kära.
Citera
Medlem
Citat:
Ringde 113 13 dom kunde inte svara på det, För hon var ingen läkare sa hon

Ok, vad jobbigt. Förstår om du är orolig så klart. Kanske att du kan prova ringa den läkare som skrev ut blodtrycksmedicinen? Även om han inte vet 100 procent säkert, så borde han ev. veta bättre än vi som ej är medicinskt utbildade. Och följ så klart alla råden för att undvika smitta så gott det går. Stay safe 🌹
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Intressant, Har själv suttit och räknat. Dock inte på döda utan på smittade, Och min räkning har stämt väldigt bra.

Gör en ny uträkning när du har 14 169 och kör 3 veckor 457994 kanske orimligt iofs. Men så som svenskar håller på nu att springa runt och låtsas som att allt är som vanligt. Så lär Sverige ha mest Dödsfall/ Miljon i slutändan. Och det är ju det som räknas.
Ja, om vi (ganska godtyckligt) förutsätter att även det faktiska antalet smittade ökar med 18% per dag, och vi för tillfället har en miljon smittade, så är hela Sveriges befolkning smittad om 14 dagar. ((10^6)*1.18^14 ~= 10^7) I praktiken kommer förstås inte så många bli smittade, och processen kommer bli betydligt mer utdragen, eftersom antalet smittade (och även dödsfall) följer en logistisk snarare än en exponentiell kurva.

Om vi ändå räknar på ovanstående får vi ett tak på 69*1.18 + 69*1.18^2 + ... + 69*1.18^(21+14) = 147 912 dödsfall, alltså c:a 1.5% av vår befolkning på 10 miljoner. En mer realistisk worst case-uppskattning är att 70% av oss smittas under lång tid, varav 1.5% dör, vilket ger totalt ~100 000 döda.

Notera att vi inte har tagit hänsyn till effekterna av en kollapsad sjukvård, men å andra sidan finns det siffror som indikerar en IFR (infection fatality rate) på 0.1-0.26%:
Citat:
Taking account of historical experience, trends in the data, increased number of infections in the population at largest, and potential impact of misclassification of deaths gives a presumed estimate for the COVID-19 IFR between 0.1% and 0.26%.
https://www.cebm.net/covid-19/global-covid-19-case-fatality-rates/

En nedre gräns för antalet döda i Sverige, förutsatt att c:a 70% av svenskarna smittas, och "endast" 0.1% dör, blir således (10^7)*0.7*0.001 = 7000.
Citera
2020-04-03, 21:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Hur ska jag kunna följa vad som händer med coronavirus? Jag har inte SVT hemma på min TV. Varför har inte SVT en app på Smart-TV? Betalar inte jag skatt för public service.
Jag hade basutbud comhem för några år sedan men min hyresvärd installerade fiber och tog bort mina kanaler samtidigt som hyran höjdes. De kallde det för standardhöjning.

Hyfsat off topic, men har du en telefon så kan du installera SVT Play på den. Titta på telefonen eller casta till din TV.

Alternativ 2. Stoppa upp en bordsantenn hemma typ i fönsterbrädan så får du in SVT 1, SVT 2, TV4, TV6 och några till.
Citera
2020-04-03, 21:29
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
De skulle gå via Mölnlyckes distributionscentral i Lyon.

Då tycker jag Frankrike gjort rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in