2020-04-04, 09:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Italien och Spanien är ju hårt drabbad, de vet ju alla, 2020-03-10 då spelades det en åttondelsfinal i Fotboll Champions league mellan det Spanska laget Valencia vs Atalanta från Bergamo inför fullsatt stadion.20 000 Italienska fans hade belägrat fotbollsstadiumet.....

Dagen efter så då gick WHO larm om Pandemi i hela världen, nu vet vi resultatet...
Citera
2020-04-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. För du har ingen aning om utfallet för något av dessa länder.

Det har vi visst, lågt antal döda.

Hur man lyckats i denna kris beräknas i antalet döda.

Visst har du rätt om du säger "du vet inte antalet döda i december 2020".

Men när HELA världen ifrågasätter Sveriges krishantering och Sverige dessutom har fler döda än många andra jämförbara länder.

Då känner iallafall jag att det är rätt säkert att kunna vara kritisk och få rätt i slutändan
Citera
2020-04-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sent tilltag men bra. Eventuellt är det tecken på sjukdomsinsikt hos FHM om att det råder för mycket tunnelseende i den egna myndigheten.

Sedan är det viktigt vem som sitter i referensgruppen. Om det blir för detta statsepidemiologerna Giesecke och Linde som dominerar gruppen så tror jag att resultatet blir förstärkt kåranda och nordkoreansk konsensus.

Jag hoppas Rocklöv och Olsen kommer ingå. Jag hoppas för guds skull att man tar in experter från uppenbart framgångsrika länder som Norge, Tyskland och Sydkorea.

Bra idé. Det här är ett internationellt problem som alla kämpar med och då är det farligt att vara alltför närsynt då man försöker mota viruset.
Citera
2020-04-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag ser dig inte presentera fakta, bara delegera, bäste Africanized!

Att tala om antal bekräftat smittade är befängt. I de flesta länder går det 10, kanske 50, kanske 100 smittade på varje "reported case". Låtsas inte att du inte vet detta.

Allt jag skrev hittar du ju på worldometer

Man får tala om bekräftat antal smittade tills man har bättre siffror.

Hur du än vrider och vänder på detta så har resten av norden olika mitigerande åtgärder och Sverige har valt att inte använda mitigerande åtgärder.

Och Sverige har högst antal dödsfall.
Citera
2020-04-04, 09:31
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du tro alltså att bara 1 miljon har fått corona? Nej, naturligtvis inte, det är många miljoner fler som fått det, därför kan du inte heller veta hur många som blivit symptomfria och därför kan du inte heller dela dödligheten med antal symptonfria.
ok då kan man inte räkna ut det, bra då vet jag.
Ha en bra dag!
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Helt rätt mängder med experter har mängder med åsikter och förslag. Det är därför regeringen måste luta sig mot ett organ i det här fallet FHM. det kan vara rätt det kan vara fel det visar sig om något år vad som var rätt eller fel, Det vore orimligt att ha en strategi som byggde på att shoppa runt mellan olika experter för att hitta lösningar som passar politikerna för tillfället. Att ta till karantän för att man verkligen tror att det är ett effektivt sätt att hindra spridning är en helt annan sak än att införa karantän för att politiker ska framstå som handlingskraftiga
Fast istället för att shoppa runt så borde en oberoende expertgrupp sammankallas och FHM borde vara öppna med sin data, vilket är grundläggande i en demokrati med tanke på att deras rekommendationer kan påverka miljontals svenskars väl och ve.

Nu har FHM försökt sammankalla en expertgrupp, vilket borde ha gjorts för länge sedan med tanke på politiseringen av svenska myndigheter.
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej, eftersom ingen vet antal faktiskt smittade ännu får vi använda oss av antal bekräftat smittade så länge.

Absolut inte, varje land skall och bör rapportera så ärligt dom kan.

Att vara sämst i klassen är jävligt pinsamt men att försöka dölja att man är sämst i klassen genom att koka statistiken är tio resor värre.

Ja, WHO, FN, EU, Röda Korset ja exakt alla organisationer som emottagit miljardbelopp har exakt lika dålig beredskap som Sverige.

Antal bekräftat smittade är gravt felvisande, det är en meningslös jämförelse. Men jag märker att det inte går att nå fram till dig så jag slutar försöka nu.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Här du sett detta?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/farre-intensivplatser-for-coronasjuka-pa-faltsjukhus-i-stockholm/

Region Stockholm har tagit ett nytt beslut i dag om fältsjukhuset på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Vårdplatser kommer inte längre upptas av lika många coronapatienter som kräver intensivvård – utan av fler patienter som kräver annan typ av vård.

– Vi har helt ändrat strategi, säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.

Vad är det för sjuka då?

Oj, ser man på. Här går det undan. Kanske man vill slippa smitta de patienter som tas in för andra åkommor på sjukhusen.

Men allt kan så klart förändras i takt med att fler och fler dör och fler och fler vårdas i veckor.
Citera
2020-04-04, 09:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag håller inte med dig utan tycker det finns lika många som liksom du ser C19 som influensa.
Hmm, kanske det.

Citat:
Covid19 är en dödlig virussmitta som är otroligt smittsam.
Den drabbar människor i alla åldrar med eller utan underliggande sjukdom.
Karantän är en nödvändig åtgärd om man på allvar ska försöka komma till rätta med smittan.
C19 är en dödlig sjukdom för vissa. Väldigt få egentligen.

Det dör i genomsnitt ~250 personer i Sverige, varje dag i normala fall. Troligen är 95 % av de som dör i covid-19 sådana som skulle ha ingått i den siffran vid årets slut. Covid-19 påskyndar naturligtvis så att vissa dör några månader före.

Nu har ~330 personer dött av C19. Det är alltså ingenting.

Citat:
Vad menar du med viss social distansering?
Att stänga ner landet skulle med största sannolikhet betyda att landet räddar väldigt många liv och även om det kostar så blir det billigare ekonomiskt än att inte stänga ner.
Jag menar att man inte ska leva fullt som vanligt och resa kors och tvärs och hälsa på mormor och morfar osv. Att stänga ner landet är för det första i princip omöjligt och skulle dessutom göra mer skada än nytta.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Det har vi visst, lågt antal döda.

Hur man lyckats i denna kris beräknas i antalet döda.

Visst har du rätt om du säger "du vet inte antalet döda i december 2020".

Men när HELA världen ifrågasätter Sveriges krishantering och Sverige dessutom har fler döda än många andra jämförbara länder.

Då känner iallafall jag att det är rätt säkert att kunna vara kritisk och få rätt i slutändan

Hur kan du veta att "hela världen " ifrågasätter den svenska hanteringen? Hur många epidemiologer har du varit i direktkontakt med och diskuterat den svenska strategin med? Och, vad säger dom om att utvärdera en hantering under en fullt pågående kris där vi inte vet något om utfallet. I mina ögon ger inte det intryck av att var ett speciellt veteskapligt förhållningssätt
Citera
Medlem
Citat:
Ja, jag skrev ju just det
Citat:
Sverige ligger nu på 13 plats i antalet döda per 1 miljon.
Norge ligger på plats 27.

Jo men fortfarande (som jag skrev) så blir det inte rättvist att jämföra land mot land heller. Eftersom smittan inte härjar i ett helt land på en gång.
Men Norge har lägre dödstal i nuläget och en plattare kurva.
Och när vi svenskar gått igenom detta så skickar vi över alla läkare och sjuksyrror till Norge. Som sanna Nordbor vi är. 😃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Kommer man aldrig få veta var folk som är bekräftat smittade bor?

Här jag bor är det liksom "såhär många smittade i detta län", men det säger ju ingenting. Länet är ju stort.
Hade känts mer lugnande om man visste att ingen av dom som är bekräftade bor i den orten man själv bor i.

Självklart är man försiktig ändå, men hade känts mer tryggt på något sätt.

Lexbase för Corona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in