2020-04-04, 09:22
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Undrar om alla extrema riskreducerare i denna tråd är icke rökare, nykterister, "fartlydiga lugna bilförare" etc etc...

Inse att när allt detta är över kommer, om vedertagen statistik och fakta stämmer, ca 60% smittas av dem 1%dö. Då kan alla länder, oavsett strategi /restriktioner räkna med ca 6000 döda per 1milj. Överbelastat sjukvård kan marginellt påverka dödstalen, men majoriteten av dem som kommer sållas bort på IVA hade ändå inte överlevt trots IVA vård. Inget land kommer överleva i lockout i många år tills vaccin dyker upp. Sorgsmt att inte ni och världen inser det och för världen in i en ekonomisk nedgång som kommer kosta många många mer liv (med lång förväntat livslängd) än corona liv (med kort förväntad livslängd). Sverige har den mest sansade strategin och kommer snabbast ta sig ur den här krisen och därmed ha en stor fördel jmf med resten av världen.

Överbelastad sjukvård kan fördubbla dödstalen och Socialstyrelsen har redan ritat upp scenarion för hur man beter sig när man måste sortera bort de som inte har dödlig sjukdom:

Citat:
Intensivvård till patienter prioriteras enligt följande:

Prioritet 1. Svår sjukdom eller skada hos en patient med förväntad överlevnad > 12 månader som har indikation för intensivvård och som inte har försämrade möjligheter till överlevnad utifrån ovanstående aspekter. I den mån det måste göras en prioritering mellan patienter på prioriteringsnivå 1 prioriteras patienter utifrån biologisk ålder i termer av förväntad återstående livslängd.

Prioritet 2. Patienter som uppvisar något av följande kriterier (eller kombination av flera
kriterier):
a. En eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning.
b. Förväntad överlevnad 6–12 månader, utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3. Patient med sammantaget förväntad låg sannolikhet för överlevnad initialt
och där intensivvård normalt endast sätts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående.

Nationella Prioriteringar Sjukvården

Just nu betar vi som det ser ut av Prioritet 2 och 3 för att snygga till siffrorna men snart kommer det krypa in på Prioritet 1 och slutligen så är det den fetade delen som gäller. Dvs man kommer göra en "bedömning" av en knappt kontaktbar patient med feberyra om denne kommer leva 20 eller 10 eller 5 år till och detta kan man inte veta säkert. Saker som kan tas med i den beräkningen är om du har annan sjukdom. Eller om du röker. Eller har höga levervärden. Eller kanske till och med om du är ful och ser sliten ut rent allmänt. Det här är den nakna verkligheten av det vi diskuterar här.

Sen blir jag också så jävla irriterad på hur ni "pragmatiker" ständigt återkommer till dikotomin där man antingen a) inte gör ett skit, eller b) svetsar igen dörrarna hos folk. Det finns så otroligt mycket man kan göra för att minska spridningen utan att stänga ner hela systemet. Liksom ja, en fullskalig karantän är idiotisk (om det inte skenar iväg och man måste tillfälligt dra i handbromsen i en viss region dvs). Men nej, detta innebär inte att vi inte kan sätta in resurser på att skydda högriskgrupper, skaffa skyddsmaterial, begränsa rörelsen mellan regioner så att alla inte peakar samtidigt, bära masker för att minska smittspridning, skapa rutiner för affärer och annat för att minska spridning, med mera med mera. Fattar liksom inte varför ni "pragmatiker" är så snabba med att ge myndigheterna en carte blanche till att inte göra någonting och stå handfallna under en kris? Fattar ni liksom att myndigheterna började rita upp en ordentlig handlingsplan för inköp av skyddsmaterial för några dagar sedan och att detta skulle skett för länge länge sedan? Kan ni inte se hur man släpar efter och tar beslut alldeles för sent, som till exempel beslutet om besöksförbud på äldreboenden och en granskning av rutiner hos vårdpersonalen där? Vi snackar inte om igensvetsade dörrar utan normal jävla sunt förnuft och man brister helt klart på alla nivåer där. Ni snackar som att låta viruset spridas är ett genidrag men det är något i princip alla länder gör. Det som skiljer är hur man gör det och om man gör det under kontrollerade former eller om man gör det okontrollerat. Och Sverige gör det okontrollerat.
Senast redigerad av milofo 2020-04-04 kl. 09:27.
Citera
2020-04-04, 09:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Kollade på c19.se siffror globalt, och inser att dödligheten globalt ligger högt, igår var det folk här som skrev arga inlägg om att dödligheten minsann var 0,2-0,4% medans en annan bestämt hävdade att den låg mellan 0,4%-0,6%!
Trots mina försök att få dom att förstå att jag räknade på dom globala siffror för komma fram till en dödlighet på närmare 5%(lågt räknat) Så gick det inte in.
Här har ni den globala statistiken från c19.se över hur det ser ut idag. Dödligheten är skrämmande hög och inget som skall förminskas som att det är att jämföra med en vanlig influensa!
Och räknar man på våra siffror så blir det ungefär samma dödlighet.

Fall 1,097,899

Symptomfria 214,437

Döda 58,852

Du tro alltså att bara 1 miljon har fått corona? Nej, naturligtvis inte, det är många miljoner fler som fått det, därför kan du inte heller veta hur många som blivit symptomfria och därför kan du inte heller dela dödligheten med antal symptonfria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Exakt. Många verkar inte kunna tänka själva utan väntar på råd från FHM som bevisat haft fel om allt om Kinaviruset.

WHO bekräftar nu viruset är delvist luftburet så skydda ansiktet med mask är enda sättet stoppa smitta. Med mask smittar man inte heller andra!
WHO "hattar" ju hit och dit ena stunden luftburet, andra - inte luftburet och nu delvis...Hur ska de ha det? JAG TROR DET ÄR LUFTBURET; FAST MAN VILL INTE GÅ UT MED DET!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det vore ju inte en vanlig veckodag om Krilleroro inte postade sin vilseledande statistik som visar att Sverige är bäst i klassen.

Ukraina som toppar listan har 27 döda totalt.

På wordlometer är Sverige på plats 13 över döda per 1 miljon invånare och Ukraina är så långt ned på listan att jag inte ens orkade räkna
Vaknat på fel sida igen?

Vad är det som är vilseledande nu då? Att jag tagit med hela veckor och jämfört dem? Att jag tagit med fel länder? (Återigen: Bulgarien hade noll dödsfall föregående 7 dagar och går ej att beräkna procentuellt).

Och Sverige "bäst i klassen"? När vi ligger nånstans mitt i!

Föreslå någon annan metod då! Var lite konstruktiv en gång, bara som omväxling. Kanske får det dig att vakna på rätt sida imorgon, bara en sån sak!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jo när viruset är borta eller effektiv vaccinering finns tillgänglig är det självklart att jämföra på det sättet.

Däremot nu när de flesta sitter i karantän trots att viruset i allra högsta grad finns kvar är det naturligtvis helt efterblivet att jämföra.

tidiga åtgärder - Japan och Sydkorea.

åtgärder innan man stänger landet i panik - tyskland och finland.

åtgärder när sk1ten träffat fläkten - USA (anskitsmask och asymptomatisk spridning).

Räcker inte det?
Citera
2020-04-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Exakt. Många verkar inte kunna tänka själva utan väntar på råd från FHM som bevisat haft fel om allt om Kinaviruset.

WHO bekräftar nu viruset är delvist luftburet så skydda ansiktet med mask är enda sättet stoppa smitta. Med mask smittar man inte heller andra!

På med masken. Den ger dessutom signal att det är allvar. Då vet man vilka som visar hänsyn också.
Citera
Medlem
Blev så förvånad sist jag handlade hur en gammal tant uppförde sig.

Hon hade såna handskar man har i vården, tog i saker och sen kliade sig i ansiktet. Tog i fler saker och drog upp halsduken så den var över näsa och mun för den föll ju ner hela tiden.
Är inte hela grejen att man inte ska hålla på att pilla sig i ansiktet? 😂
Vem klarar sig bäst, jag utan handskar som inte rör mig i ansiktet eller någon mer handskar som kliar i ansiktet, drar upp halsduk så hon rör munnen och så? 🤔😂

Sen att samma tant tränger sig och står nära är ju konstigt.
Kör man nu handskar och något över ansiktet kan man ju hålla lite avstånd också..

Såna tillfällen det hade varit kul att fejknysa! Meen det gjorde jag såklart inte!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vaknat på fel sida igen?

Vad är det som är vilseledande nu då? Att jag tagit med hela veckor och jämfört dem? Att jag tagit med fel länder? (Återigen: Bulgarien hade noll dödsfall föregående 7 dagar och går ej att beräkna procentuellt).

Föreslå någon annan metod då! Var lite konstruktiv en gång, bara som omväxling. Kanske får det dig att vakna på rätt sida imorgon, bara en sån sak!

Japp, antal döda delat med bekräftat antal smittade.
Antal döda per 1 miljon medborgare.
Ökning på de ackumulerade kurvorna.
Citera
2020-04-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Än så klarar vården av att hålla folk vid liv i en heroisk insats. Det är varken fågelsång eller muntra tillrop inifrån sjukhusen nu. Men de klarar av det. Slå i trä.

Samtidigt får jag höra hur allt fler i min bekantskapskrets har äldre som insjuknar o läget allt värre.

När vården inte längre kan hålla ställningarna så kommer dödstalen stiga. Frågan är då om Lisa 86 dör på pappret av Covid-19, dubbelsidig lunginflammation eller hjärtinfarkt... kan myndigheter o sjukhus hålla borta Covid-19 så framstår alla utom de döda i bättre dager.

Vi kommer få se flera tusen döda, det tror jag. Men för två veckor sen lät det på vissa som att samhället skulle kollapsat nu. Jag tror att vi kan hantera krisen även kommande tid och jag tror att FHM har valt helt rätt inriktning.
Citera
2020-04-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
tidiga åtgärder - Japan och Sydkorea.

åtgärder innan man stänger landet i panik - tyskland och finland.

åtgärder när sk1ten träffat fläkten - USA (anskitsmask och asymptomatisk spridning).

Räcker inte det?

Nej. För du har ingen aning om utfallet för något av dessa länder.
Citera
2020-04-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej vi kan inte jämföra antal bekräftade smittade med andra länder.
Alla länder gör olika och testar olika mycket.
Det enda vi i nuläget kan mäta och möjligen jämföra är antal döda. Antal döda per dag. Och hur brant kurvan är för antal döda. Och mot när första dödsfallen inträffat.
Samt sätta det i paritet med hur många människor som bor i det området (observera området och inte landet) där smittan är. Just för att smittan sprids i kluster och lokalt först.
Tex.
sthlm+södermanland vs lombardiet
Eller
sthlm vs london
Som du ser så är det nästan omöjligt att göra bra jämförelser. Just för att smittan inte finns utbrett i hela länder ännu. Och smittan kommer vandra runt i landet.
Se på Italien. Norra Italien nu. Sen kanske södra Italien osv.. (dock kommer södra Itailen inte bli lika hårt drabbade pga karantänen samt att de är bättre förberedda)

Ja, jag skrev ju just det

Citat:
Sverige ligger nu på 13 plats i antalet döda per 1 miljon.
Norge ligger på plats 27.
Citera
2020-04-04, 09:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men du kan testa negativt och smitta andra människor, även om det är i mindre skala.
Du kan insjukna några dagar efter ett falskt negativt test, men bara ha små symptom som du inte tänker på, eller tror är pollen, eftersom du nyss testat negativt.

Men för fan det testas ju inte! Finns inga resurser för det så sluta tjata!

Jobbar man på en boende vecka efter vecka och är sjuk visar de sig så småningom i alla fall att man blivit sjuk och kan misstänkas vara den som smittade de boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in