2020-04-04, 08:36
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad vill du ha sagt med ditt efterblivna inlägg? Du kan väl åtminstone försöka bemöta sakfrågan istället för att spy ur dig begåvningsklen mundiarré i tråden?
Ja, du Sharmota. Vill du skydda dig själv eller är det andra du vill skydda med ditt munskydd?
Citera
2020-04-04, 08:37
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sveriges taktik vs Danmark

Tänk er att det går in en otäck bråkmakare genom grinden till er tomt. Han luktar förfärligt, har läskiga tatueringar föreställande bloddroppande knivar och hängsnaror på kroppen. På ena handen sitter ett knogjärn på plats och i byxlinningen skymtar en revolver. Ni har blivit varnade, i förra veckan var busen i ett hus i grannbyn och slog ihjäl mamman, ett barn, en hund samt åt upp familjens marsvin levande.

Alt 1. Ni tänker att mannen kanske inte är så farlig som han ser ut. Lika bra att bjuda in honom på en kopp te så går nog allt bra. Ryktet att han varit i andra hus och bråkat tror ni inte på, man ska inte döma någon på förhand. Om busen ställer till problem är det ju bara att be honom gå iväg.

Alt 2. Ni stänger och låser snabbt dörren, tar fram hagelgeväret och säger till familjen att gömma sig under sängarna. Ni ropar åt busen genom den blockerade dörren att ni skjuter skallen av honom om han försöker forcera dörren.

Är ni svensk eller dansk?
Dålig liknelse med falskt dilemma. Därför väljer jag alternativ 3: öppnar dörren på glänt och och väntar med kniven i bakhåll tills hen kommit tillräckligt nära, sedan går jag loss. Bra så?
Citera
2020-04-04, 08:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Man får inte bort viruset med karantän..man bara skjuter skiten framför sig tills karantänen upphör

Du har lyssnat på rövtomten Tegnell ser jag. Karantän kan stoppa smittspridningen hur lätt som helst, problemet är alla jävla idioter som bryter mot karantänen och sprider runt smittan.
Citera
2020-04-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Norge ligger troligen efter oss. Mkt tackvare striktare restriktioner, dvs kommer ta längre tid för dem att ta sig ur denna kris. Alltså ser bra ut på kortsikt men inte långsiktigt. Hänger du med? Vi kommer ge palliativ vård till 70-80+ av dem dör ändå 90% givet att dom måste till IVA.

Det har blivit någon form av trådsanning att alla äldre som smittas dör trots iva vård.

Det är naturligtvis inte sant, kan man sätta in obegränsat med vård överlever nästan alla.

Det är väl inte bara i Sverige som äldre smittas?

Du vet precis som jag att Italien och Spanien hade 1-3% dödstal mot antalet smittade och sen när vården kollapsade drog det iväg till 10%.

Du vet också precis som jag att i Italien lägger man de över 65 åt sidan nedsövda så dom får dö.

Du vet också precis som jag att man planerar för det i Sverige.

Skäms du inte ens lite?
Citera
2020-04-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Exakt. Inga andra områden utöver huvudstadsregionen med omnejd (landskapet Nyland) är isolerade överhuvudtaget. Vilka små områden kan han mena? Jag har inget emot honom men om han börjar hitta på saker som stöd för deras strategi så blir jag lite misstänksam och sur, faktiskt.

EDIT: med sina "små områden" syftade hans troligtvis inte på Finland utan "andra länder". Men faktum kvarstår att huvudstaden Helsinfors och Esbo (landets näst största stad) och Vanda (fjärde största) är isolerade. Närmare 2 miljoner människor sammanlagt. Men inom Nyland finns inga speciella begränsningar.
Han kan möjligen ha tänkt på Åland:

Citat:
Åland isolerar sig och skapar karantängräns mot resten av landet och världen
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/17/aland-isolerar-sig-och-skapar-karantangrans-mot-resten-av-landet-och-varlden

Men extremt märkligt att Tegnell inte känner till att Nyland med Helsingfors är satt i karantän. Hur kan man vara statsepidemiolog och inte ens känna till var våra närmaste grannländer gör - inte ens sådant som vem som helst kan läsa i nyheterna?
Citera
2020-04-04, 08:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"teoretiska risker" är alltså FHM:s nya uppdatering avseende asymptomatisk smitta... Hmm... ska de låta svenska pensionärer dö pga av att de inte kan medge fel!?

Ännu en virologisk professor från Umeå på TV i går som motvilligt kunde gå med på att man kunde smitta asymptomatiskt några timmar. Absolut inte 48 timmar.
Sedan tyckte han att man upplever sig sjuk olika starkt så att man kunna smitta bara för att man själv inte ansåg sig smittsam ännu.

Men varför i all världen ska det vara så svårt att spåra dessa vårdare i efterhand. Om fall inträffat på ett äldreboenden måste ju någon i personalen blivit sjuk inom några timmar efter det enligt experterna. Okej i så fall är det bekräftat, men om man inte hittar någon i personalen som är smittad vem har då smittat den äldre?

Om många vårdboenden har fall måste ju samtidigt väldigt många vårdanställda vara smittade. Hur svårt kan det vara att se det sambandet och bekräfta det? Om man inte gör det och bara svamlar om samhällsspridning som förklaring tror jag att de asymptomatiska spridningen är en verklighet och det rör sig inte om några timmar utan om dagar, kanske veckor.

Kan kanske finnas "smittare" som tillfrisknar blir virusfria och vi kommer inte att ha en aning om att de varit superspridare.
Så småningom får vi test på antikroppar och då uppdagas att massor av människor haft smittat med varken de eller någon annat, " Vi hadde ingen aning"!

Blir det på det viset vill jag göra som Peter den Store, jag tar ut var fjärde virologisk expert ur ledet och skjuter dom.
Citera
2020-04-04, 08:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hahahaha!
Det är inget att skratta åt. Tråden är nedlusad med defaitister som gett upp, lagt huvudet på stupstocken och hoppas att de ska överleva det ”oundvikliga”. Noll livsduglighet ska försöka förklaras som ”rationellt beteende”, man säger sig värna om ekonomin men det handlar egentligen bara om att de fruktar Darwin. Nu är det bara att invänta katastrofen så att moderhjärnan kan skicka ut nya direktiv för stimfiskarna att applådera. Svensken är världens mest lämpliga lägervakt, du ska få se när det blir karantän att det jag säger stämmer. Det är bara en fråga om tid.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Dålig liknelse med falskt dilemma. Därför väljer jag alternativ 3: öppnar dörren på glänt och och väntar med kniven i bakhåll tills hen kommit tillräckligt nära, sedan går jag loss. Bra så?

Ännu sämre liknelse i så fall. Du kan inte "gå loss" med nån kniv. Vi har inget att gå loss med på viruset förrän vaccinet är levererat. Vi kan hålla oss ifrån viruset, närkamp måste vänta tills vi har vapnet = vaccin / ev. mediciner.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Man blir ju lite mörkrädd när man ser på Arlanda och deras ankommande flygplan...är det någon som helst kontroll på passagerare när de ankommer från olika delar av världen eller är alltså bara som vanligt?

https://www.swedavia.com/arlanda/arrivals/#/

Idag kommer ju flyg från bland annat Malaga, Minsk, London, Amsterdam, Zagreb och så rullar det ju på alla dagar i veckan med mer och mindre flyg från omvärlden.
Senast redigerad av joh80 2020-04-04 kl. 08:45.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Eller så slutar man tänka på ekomin hela tiden Tycker du inte att det är ett otroligt uråldrigt system som är skapat av girighet och makt av galna gubbar ? Har du inte märkt att det är dessa äckel gubbar som fortfarande skapar problem i världen? Bort med skiten så den yngre generationen inte lär sig vad pengar är och kom på något nytt. Ska inte vara så svårt, men såklart vi vet inget bättre så pengar makt kommer existera minst 1000 år till. Jag har gott om pengar men är bara trött på hur besatta alla är av pengar.

"Jag har gott om pengar, men det ska inte andra ha"

Oroväckande många övervintrade kommunister som vaknat till liv i denna hysteri.
Citera
2020-04-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är inget att skratta åt. Tråden är nedlusad med defaitister som gett upp, lagt huvudet på stupstocken och hoppas att de ska överleva det ”oundvikliga”. Noll livsduglighet ska försöka förklaras som ”rationellt beteende”, man säger sig värna om ekonomin men det handlar egentligen bara om att de fruktar Darwin. Nu är det bara att invänta katastrofen så att moderhjärnan kan skicka ut nya direktiv för stimfiskarna att applådera. Svensken är världens mest lämpliga lägervakt, du ska få se när det blir karantän att det jag säger stämmer. Det är bara en fråga om tid.

Lite nytt blod i tråden ser jag

Det som skrämmer mig är Mars 2020 kontona för dom är mycket aggressiva mot alla som inte håller med om att FHM och hovnarren Tegnell är världsbäst.

Tyvärr så är det samma killar som skull vara i arbekuseringsplutonen och skjuta oliktänkande om dom blev tillsagda att göra det.
Citera
2020-04-04, 08:46
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Man får inte bort viruset med karantän..man bara skjuter skiten framför sig tills karantänen upphör

Exakt så, man vinner tid att bygga sjukvård, ta hand om de som insjuknar och vetenskapen hinner komma lite närmare en lösning. Är det svårt att förstå att tid är viktigt i denna fråga. Sverige hade ett fint försprång på 3-4 veckor, men gjorde inget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in