Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
"teoretiska risker" är alltså FHM:s nya uppdatering avseende asymptomatisk smitta... Hmm... ska de låta svenska pensionärer dö pga av att de inte kan medge fel!?
Ännu en virologisk professor från Umeå på TV i går som motvilligt kunde gå med på att man kunde smitta asymptomatiskt några timmar. Absolut inte 48 timmar.
Sedan tyckte han att man upplever sig sjuk olika starkt så att man kunna smitta bara för att man själv inte ansåg sig smittsam ännu.
Men varför i all världen ska det vara så svårt att spåra dessa vårdare i efterhand. Om fall inträffat på ett äldreboenden måste ju någon i personalen blivit sjuk inom några timmar efter det enligt experterna. Okej i så fall är det bekräftat, men om man inte hittar någon i personalen som är smittad vem har då smittat den äldre?
Om många vårdboenden har fall måste ju samtidigt väldigt många vårdanställda vara smittade. Hur svårt kan det vara att se det sambandet och bekräfta det? Om man inte gör det och bara svamlar om samhällsspridning som förklaring tror jag att de asymptomatiska spridningen är en verklighet och det rör sig inte om några timmar utan om dagar, kanske veckor.
Kan kanske finnas "smittare" som tillfrisknar blir virusfria och vi kommer inte att ha en aning om att de varit superspridare.
Så småningom får vi test på antikroppar och då uppdagas att massor av människor haft smittat med varken de eller någon annat,
" Vi hadde ingen aning"!
Blir det på det viset vill jag göra som Peter den Store, jag tar ut var fjärde virologisk expert ur ledet och skjuter dom.