Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Att det gått saktare uppåt i Italien sista tiden beror på en kombination bättre isolering och att de värst drabbade regionerna kanske börjar få flockimmunitet.
Handel och nöje har t.ex. minskat med 94% i Italien men bara 24% i Sverige. Inte konstigt att det leder till sänkt smittspridning.
Fast takten saktas ned i alla länder när dom kommer upp i större volymer, gör alla rätt? Jag säger inte att det inte har någon effekt, men även om det så släpps fritt så tror jag inte att det är rimligt att det tredubblas konstant...
Jag tror just det är bara så som det ”funkar” Om länder skulle tredubblas konstant skulle alla vara uppe i helt enorma tal på nolltid som är helt orealistiska:
Från 300 till 900 dödsfall/dag. Från 900 till 2 700. 2 700 till 8 100. 8 100 till 24 300. 24 300 till 72 900. Osv.
Varför det inte ökar i samma takt med eller utan karantän kan inte jag förklara, men låter det rimligt med den typen av ökningar och dödstal?
Dessutom är det enorma tal i Italien i antal smittade trots karantäner. Att man hela tiden har haft över 4000-6000 nya fall/dag och ”peakar” där långt efter karantänerna, hur går det ihop?
Jag tycker ingen verkar vara rätt ute med dessa resultat. Varken Italien eller Sverige.
Hade jag kollat på något land så är det inte dom med sämst resultat i världen med 10 000+ döda, utan länder med bäst resultat. Och det är 5-6 länder i Asien med 0-200 dödsfall sedan februari.