2020-04-04, 03:40
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
https://www.facebook.com/groups/2555458341408276/permalink/2567713760182734/

Alltså läs alla svaren på den här tråden i Tegnell-gruppen. Journalisterna är dåliga för de ställer kritiska frågor? Ärligt vad är det för fel på folket i det här landet?
Regimtroll i ett nötskal.

Att Tegnells hejarklack bildat en Facebook-grupp för invertes beundran och ryggdunkningar, får mig att må fysiskt illa.

Men å andra sidan, #Jagärhär är 100 ggr värre, och den gruppen är väl snart uppe i 100k medlemmar?

This is Sweden.
Senast redigerad av Jiren 2020-04-04 kl. 03:44.
Citera
2020-04-04, 03:42
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
https://www.facebook.com/groups/2555458341408276/permalink/2567713760182734/

Alltså läs alla svaren på den här tråden i Tegnell-gruppen. Journalisterna är dåliga för de ställer kritiska frågor? Ärligt vad är det för fel på folket i det här landet?

En användare i gruppen skriver lite kritiskt om FHM. En användare svarar:

"MSB varnar för desinformation och sånt som försöker väcka misstro, vi ska vara extra vaksamma på sådant nu. Jag kollade hans egen sida, mycket kritik mot Sverige där men han bor i Helsingfors "

Hahaha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Tycker du det verkar som att vården klarar nuvarande smittspridningstakt?

Än så länge gör man det. Folk dör inte pga brist på ventilationer etc. Den dagen kan mkt väl komma dock då vi startar från den sämsta IVA-kapaciteten i Europa.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Iofs så satt jag o åt en hel del popcorn när jag började följa det här viruset och googlade efter andra. Insåg att det skulle sett märkligt ut om någon såg mig sitta och dricka saft till dem och läsa om människor som transporterats runt för att greppa olika sjukdomsutbrott.

Jag tycker du ska fortsätta njuta av livet och din saft, det finns människor som aldrig får uppleva det. Du är privilegierad! Bry dig inte om vad andra tycker!
Citera
2020-04-04, 03:45
Medlem
-GGs avatar
Citat:
En användare i gruppen skriver lite kritiskt om FHM. En användare svarar:

"MSB varnar för desinformation och sånt som försöker väcka misstro, vi ska vara extra vaksamma på sådant nu. Jag kollade hans egen sida, mycket kritik mot Sverige där men han bor i Helsingfors "

Hahaha.

Många svenskar är så jävla tragiska.

"Demokrati så länge sossarna får bestämma allt. Om du säger emot kommer du från Ryssland."
Citera
2020-04-04, 03:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Att det gått saktare uppåt i Italien sista tiden beror på en kombination bättre isolering och att de värst drabbade regionerna kanske börjar få flockimmunitet. Handel och nöje har t.ex. minskat med 94% i Italien men bara 24% i Sverige. Inte konstigt att det leder till sänkt smittspridning.

Fast takten saktas ned i alla länder när dom kommer upp i större volymer, gör alla rätt? Jag säger inte att det inte har någon effekt, men även om det så släpps fritt så tror jag inte att det är rimligt att det tredubblas konstant...

Jag tror just det är bara så som det ”funkar” Om länder skulle tredubblas konstant skulle alla vara uppe i helt enorma tal på nolltid som är helt orealistiska:

Från 300 till 900 dödsfall/dag. Från 900 till 2 700. 2 700 till 8 100. 8 100 till 24 300. 24 300 till 72 900. Osv.

Varför det inte ökar i samma takt med eller utan karantän kan inte jag förklara, men låter det rimligt med den typen av ökningar och dödstal?

Dessutom är det enorma tal i Italien i antal smittade trots karantäner. Att man hela tiden har haft över 4000-6000 nya fall/dag och ”peakar” där långt efter karantänerna, hur går det ihop?

Jag tycker ingen verkar vara rätt ute med dessa resultat. Varken Italien eller Sverige.

Hade jag kollat på något land så är det inte dom med sämst resultat i världen med 10 000+ döda, utan länder med bäst resultat. Och det är 5-6 länder i Asien med 0-200 dödsfall sedan februari.
Citera
2020-04-04, 03:48
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker du ska fortsätta njuta av livet och din saft, det finns människor som aldrig får uppleva det. Du är privilegierad! Bry dig inte om vad andra tycker!
Ja du har rätt i att vi har privilegier. Men klarar vi oss igenom pandemin med dem?

Godnatt nu.
Citera
2020-04-04, 03:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Wuhansnuvan. Bra namn.
Jag har länge påpekat att den ska kallas kinesiska sjukan el.likn. för att riktigt ordentligt peka på varifrån den kom. :angry:

Jag förstår att du är arg, det är vi alla. Men att peka finger nu, när vi alla sitter i skiten är verkligen kontraproduktivt. Vill du ha tredje världskriget just nu, när vi alla står med byxorna nere? Jag skjuter hellre på det ett tag - till inte alls. Känns som det är dags att börja samarbeta och söka oss bort från den här stenen än att vi slår ihjäl oss allihopa?
Citera
2020-04-04, 03:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja du har rätt i att vi har privilegier. Men klarar vi oss igenom pandemin med dem?

Godnatt nu.

Det vet jag inte, men jag tror det - vi kan bättre än så här! Sov gott!
Citera
2020-04-04, 03:54
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Invandringspolitiken tror jag kommer förändras drastiskt och flera få avslag på asyl framöver. Ekonomiska problem kommer möjligt leda till besparingar och människor kommer vilja ha en rödare, icke vinstdrivande politik gällande vård och omsorg etc eftersom de insett att kapitalism, inte gynnade dem vid kris. Folk säger att högern kommer vinna på det här (alla som skrikit om rasism och 30-talet efter depressionen, första världskriget mm.) men möjligt är det just det röda laget som vinner nästa val. Om de inte lägger resurserna på mer invandring och människor med pengar nu.

Finns inget rött, blått eller grönt lag längre, finns bara en nyliberal sörja av olika beskhet. Inget kommer att förändras, mantrat "ekonomin, jobben etc" är väl etablerat. Dödstalen kommer att passera ganska obemärkt, 1/200 (eller vad de blir) är ändå ganska långt borta för de flesta.
Citera
2020-04-04, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Än så länge gör man det. Folk dör inte pga brist på ventilationer etc. Den dagen kan mkt väl komma dock då vi startar från den sämsta IVA-kapaciteten i Europa.

https://sverigesradio.se/artikel/7445616

Jo folk dør på grunn av kapacitetsbrist. Bristen gjør seg gjeldende før IVA-avdelingen bokstavelig talt er fylt opp, for det må holdes noen plasser ledige til innkommende patienter med over snittet gode prognoser.
Citera
2020-04-04, 03:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Javisst, det går nog att rationalisera även den saken så att kapitalismen hålls rullande. Varför inte en kula bakom örat när man går i pension? Alltså, ni som låter så här... Ni fattar inte att den vägen går åt båda hållen, va? Det finns de som gärna kastar er under bussen lika lättvindigt som ni själva tror er klara av det. Skapa inte samhället där det väldigt enkelt blir fri jakt på er själva.

Nä det är bättre vi samarbetar än kastar sten i glashus! Det känns som det är en väldigt egoistisk inställning, där man bara ser till sitt eget bästa. Vi är starkare tillsammans än ensamma, det är vår akilleshäl, när vi inser det så är vi oövervinneliga, på gott och ont. Vi MÅSTE bli bättre än så här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in