2020-04-04, 01:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Va är chansen att bli smittad på gym.

Ganska hög tror jag i och med att COVID-19 smittar via luften. Tränar man så ökar ju in- och utandning ganska avsevärt, vilket gör att man både sprider viruset samt blir smittad i större omfattning.
Citera
2020-04-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Härligt att höra att du är glad och förundrad över din "jesus". Jag undrar om du kommer att vara lika glad och förundrad om du inom kort ligger i en droginducerad sömn och hallucinerar medan du är intuberad och upplever ditt livs värsta mardröm, samtidigt som du inväntar döden?. Det är märkligt att du kan fortsätta mala på som du gör. Har du adidasoverall med adidasluvtröja också?

"Droginducerad sömn och hallucinerar" "ditt livs värsta mardröm"?

Har du någonsin varit sederad eller sövd för medicinska skäl eller fått sjukvård... alls?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Som jag förstår utvecklar inte Covid-19 vanlig lunginflammation utan ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) som i sig också är en lunginflammation men utspritt över hela lungorna till skillnad mot lokala platser i lungorna.

Det låter som en jävla skitdöd i mina öron att bara få uppleva att man inte längre kan andas. Hellre tar jag en överdos tabletter med en god bourbon.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Aha YouTube trumfar både WHO och FHM, uppfattat!
Garanterat det vanliga felet att man inte räknat med mörkertal.

Förstår inte hur du kan försvara FHM efter alla fatala misstag de begått på svenska folkets bekostnad. T.om WHO har haft fel, även fast de har haft fler rätt än FHM iaf. Deras misstag är ändå illa nog när de säger att smittan inte är luftburen trots att forskningen finns som säger annat.

Men du jobbar väl på FHM kan jag tänka mig.
Citera
2020-04-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Kina hade en medelålder på 51 år på sina fall enligt WHO:s rapport och en jämn fördelning mellan könen (ca 51% män och 49% kvinnor). Relativt lågt sett till Europa. Jag har för mig att medelåldern i Italien låg på 62 år med en kraftig övervikt bland män (runt 70% av dödsfallen). Sydkorea har en väsentligt lägre medelålder (ca 40 år) och kvinnor är kraftigt överrepresenterade (över 60% sist jag kollade).

Demografiska skillnader ser vi även i Skandinavien. Sverige och Danmark har flest döda för att vi fått in virusen på äldreboenden, till skillnad från Norge och Finland.

Så att kineserna håller folk vid liv är inte helt otroligt. De har ofantliga resurser och byggde 19 nya sjukhus i Wuhan på ett par veckor. Sen skickade de dit 40 000 sjukvårdare från andra provinser.

Enda landet i Europa med den typen av resurser är Tyskland. Det är en klar fördel att vara ett folkrikt land i en sådan här situation.

Norge har også fått viruset inn på eldreboende. 1 av 3 eldrehjem i Oslo har hatt smitte.

Forskjellen på Norge og Danmark og Sverige er testing, smittesporing og sosial distansering.

Norge har testet og smittesporet mest og har også gjort mest sosial distansering.

Google COVID-19 mobility data:

Sverige:
Retail and recreation: - 24%
Grocery and pharmacy: -10 %
Parks: +43%

Danmark:
Retail and recreation: - 37%
Grocery and pharmacy: - 22%
Parks: +35%

Norge:
Retail and recreation: - 65%
Grocery and pharmacy: - 32%
Parks: - 5%

https://www.google.com/covid19/mobility/
Citera
2020-04-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett

Har du någonsin varit sederad eller sövd för medicinska skäl eller fått sjukvård... alls?

Precis så kan det vara...
Citera
2020-04-04, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett

Ja det har jag, flera ggr (och det var inga problem, jag var frisk). Ta inte mitt ord för det hela, det var inte mina ord - läs själv:

https://www.expressen.se/gt/lars-38-sa-var-det-att-ligga-i-respirator/

Citat:
Men det var ingen fridfull sömn – i stället var han fast i mardrömsliknande hallucinationer och dödsångest.

Nu ger han sin bild av tiden i respirator.

Det verkar ju faktiskt som det här viruset ger lite extra nasty effekter, som att man inte blir nedsövd som vanligt t.ex.
Citera
2020-04-04, 01:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du överdriver

Jag hoppas att jag överdriver! Nu har jag i alla fall gjort klar all bunkring så nu behöver jag bara beställa färskvaror i framtiden. Har tagit ut recept på alla familjens mediciner samt gjort klart allt annat.
Dock är inte jag en av de som tror att COVID-19 försvinner under sommaren utan minst till vi har vaccin vilket verkar ligga minst 2 år fram.
Citera
2020-04-04, 01:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Häpnadsväckande. 16:37 på västkusten, 7 timmar kvar, kan de spräcka 40000 redan idag?
USA 40000 på en dag = hälften av kinas fall(3,5 månader). Makalöst

Det är katastrofala siffror som kräver katastrofala åtgärder men USA är en förenad nation, kanske om de gör ett utegångsförbud så stoppar de spridningen men kommer ändå hantera spridning och de klarar de inte av, de har för många individualister med vapen.

Allt som ska kunna kontrollera en smittspridning kommer att möta motstånd av rädda människor med vapen, det är vad jag tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det låter som en jävla skitdöd i mina öron att bara få uppleva att man inte längre kan andas. Hellre tar jag en överdos tabletter med en god bourbon.

Anledningen till inflammationen är ett massivt immunsvar på celldöd i alveolerna, den celltyp som attackeras av viruset är Typ II-pneumocyter.

Wikipedia:
"Klassificeras som kubiskt epitel. Har två funktioner: dels har den förmåga till celldelning varigenom nya typ I-pneumocyter kan bildas vid behov, dels producerar typ II-pneumocyter surfaktanter som minskar vattnets ytspänning så att alveolen inte kollapsar. Utan surfaktant skulle det behövas ett oerhört mycket högre tryck för att kunna vidga lungan."

När viruset sprids runt i lungorna och den massiva inflammationen är ett faktum så fylls så småningom alveolerna med vätska och det blir jobbigare och jobbigare att andas.

Om man klarar andningen själv men har begränsad syreupptagningsförmåga så kan man kopplas ihop med en respirator.

Till slut har det fyllts upp för mycket vätska i lungorna, patienten börjar närmast hyperventilera. Detta tillstånd är en stor påfrestning på lungorna och relaterade muskler, som diafragma och hjärta. För att nu klara andningen utan att bli "trött" så måste en ventilator kopplas in, som under kontrollerade former helt enkelt trycker in syre i lungorna (aveoler kan explodera, eller att man får för mycket syre i blodet och blir förgiftad)

Det är således inflammationen som dödar, alltså kroppens egna immunsvar, inte antalet döda celler.
Senast redigerad av gameboyguy 2020-04-04 kl. 02:02.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det var roligt att läsa dagens förklaring till att svenska regeringen inte kan sätta samhället i karantän. Detta skall tydligen bero på att det inte finns lagligt stöd.
Så alla andra nordiska länder har tydligen en mera fascistisk lagföring än Sverige.

Eller så bryr sig dessa länder sig mer om sina medborgare än sig själva (politikerna)? Det är ju inte för intet man börjar fundera.

Edit:
Det här är ju inte normaltillståndet, men i dagsläget är ju ingenting normalt, eller?
Citera
2020-04-04, 01:53
Medlem
Citat:
Skulle nog göra detsamma. Snart lär medicinbristen inom vården vara ett faktum även den och då blir det inte ens tal om morfin till de döende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in