2020-04-04, 01:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vad händer med IVA på c19.se?

Står helt stil vilket kan inte vara sant?
Dom har ändrat.
Tidigare visade dom totalt vårdade på IVA. Nu visar dom de som är i vårt just nu.
Om ja förstått det rätt.
I diagrammet finns nu även antal På sjukhus (blå).
Citera
2020-04-04, 01:17
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Well, för majoriteten är det en lättare förkylning. Du vet inte ens hur stort mörkertalet är. En miljon som haft det som inte märkt ett skit?

Ett fantastiskt virus om det vill spridas och nu även erkänt att aerosoler smittar, bravo WHO med uselt arbete.
Citera
2020-04-04, 01:18
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag har satt hela min familj i karantän sen mitten av februari... Har mat t hela familjen i ett år.. Jag tkr synd om folk som ej förstått hur allvarligt detta är.
Jag tycker uppriktigt synd om er, finns absolut ingen anledning att isolera er totalt från samhället.
Det räcker med att vara "Street Smart", då kan man leva vidare hyfsat normalt-
Citera
2020-04-04, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
10 ggr fler än vid vanlig influensa.

Mer blir det inte.

Sedan finns det de som blivit sinnessjuka av Corona-hysterin genom att spärra in sig.
De har inget annat att göra än att sitta på Flashback och tror dessutom att halva befolkningen ska stryka med.

Det är det nog ingen som tror, däremot är vi andra lite empatiska och oroliga för att vi ska förlora nära och kära, samt att andra ska råka illa ut. Alla kan inte vara som dig Gudrun, oempatiska kommunistiska kräk! Det måste finnas goda människor också. Du vet sådana som bryr sig om sina medmänniskor?
Citera
2020-04-04, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag antar att WHO menar droplet nuclei som svävar i luften. Det är vad som menas med airborne transmission.

Läs inläggen jag postat.

Droplets i storleken >5-10 har en halveringstid på ~30 min.

5-10 um (aerosoler vilka distribueras av utandning/tal) tas upp av övre luftvägar (inkluderat lungor) dock inte alveoler vilka droplet nuclei går rakt ner i.

Citat:
Infections by Bio-aerosols

http://ldh.la.gov/assets/oph/Center-...etsHandout.pdf

Citat:
Bio-aerosol Size and Persistence in the Air :

A droplet of :

100 μm : 10 seconds

40 μm : 1 minute

20 μm : 4 minutes

10 μm : 20 minutes [Upper respiratory]

5-10 μm : 30-45 minutes. [Upper respiratory]

5 μm Droplet nuclei May be inhaled to alveoli [Deeper into lungs]

Definitionen är uppenbarligen satt av WHO för partiklar som färdas längre sträckor/tas upp av alveoli.

Denna "riktlinje" ändras nu försiktigt av WHO som nu går ut med "kan vara luftburet".

Samtidigt skrattar antagligen forskare åt definitionerna.

Anmärkningsvärt att ändringen kommer efter 4 månader trots röster höjts av forskare över hela världen.

Olika storlekar 0-100 um (över 100 um sjunker snabbt), har olika halveringstid i parametern "luft", vilken i sin tur består av en mängd olika faktorer vilka i sin tur påverkar aerosolerna.
Senast redigerad av snuttis 2020-04-04 kl. 01:48.
Citera
2020-04-04, 01:19
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Jag tycker uppriktigt synd om er, finns absolut ingen anledning att isolera er totalt från samhället.
Det räcker med att vara "Street Smart", då kan man leva vidare hyfsat normalt-

Kom igen vad är Street Smart som du basunerar ut, är det att man ska tvätta händerna?
Citera
2020-04-04, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Om vi får igång antikroppstester snart så är en stor del av kriget vunnet.

Ja om vi har en ledning som vågar agera, istället för att reagera.
Citera
2020-04-04, 01:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
USA +1314 döda och en hel del timmar kvar west coast tid. Grabbarna på worldometer måste designa om grafen imorgon för nu har USA slagit igenom taket
Citera
2020-04-04, 01:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Kom igen vad är Street Smart som du basunerar ut, är det att man ska tvätta händerna?
Undvik kindpussar, håll avstånd i kassan och tvätta händerna till en sång från Barnkanalen.
Jo just de. Låt inte påskkärringarna knacka dörr och tigga godis av grannarna.
Citera
2020-04-04, 01:23
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
USA +1314 döda och en hel del timmar kvar west coast tid. Grabbarna på worldometer måste designa om grafen imorgon för nu har USA slagit igenom taket
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-04-04, 01:24
Medlem
nobbenss avatar
Tål C19-viruset kyla dvs under 0 grader celsius - om ja hur låg temperatur? Tänkte ge mig ut i natten?
Citera
2020-04-04, 01:24
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är det nog ingen som tror, däremot är vi andra lite empatiska och oroliga för att vi ska förlora nära och kära, samt att andra ska råka illa ut. Alla kan inte vara som dig Gudrun, oempatiska kommunistiska kräk! Det måste finnas goda människor också. Du vet sådana som bryr sig om sina medmänniskor?

Exakt. Om/när sjukhusen börjar att neka en massa människor livsavgörande vård så kommer nog det vara den största sorgen jag upplevt i mitt liv och då har jag ändå levt ett skitliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in