2020-04-04, 01:05
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så här är det, det blir aerosoler vid en andningsmaskin för den trycker in luft i lungorna och luften som kommer ut är smittad luft från lungorna och blir aerosoler när de blåses ut ur maskinen så de som vårdar dessa patienter får aerosoler i sin miljö hela tiden.
Övrigt så skapas det aerosoler när folk nyser men det mesta är droppsmitta som har större droppar och de faller snabbt nedåt.
En aerosol är som en andedräkt som du ser i kyla, finfördelad och försvinner snabbt, den hänger inte kvar i luften många minuter.

Jag antar att WHO menar droplet nuclei som svävar i luften. Det är vad som menas med airborne transmission.

Citat:
Airborne transmission is different from droplet transmission as it refers to the presence of microbes within droplet nuclei, which are generally considered to be particles <5μm in diameter, can remain in the air for long periods of time and be transmitted to others over distances greater than 1 m.

WHO

https://www.vk.se/2020-04-03/who-mojligt-att-corona-kan-vara-luftburet
Citera
2020-04-04, 01:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ingen överlever i slutänden. Det kallas livet.

Tror att du själv skulle vara lite missnöjd om du bara blev 22 år istället för 70 år. Visst dör alla men vi behöver inte döda en massa människor med COVID-19.
Citera
2020-04-04, 01:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.
Jag håller med dig i princip men tror inte på 20 stycken i morrn av den enkla anledningen att de regioner som rapporterar efter FHMs uppdatering redan rapporterat ca 30 fall så det blir nog minst 50 i morrn igen. När det väl börjar sjunka kan du dock räkna med att foliehattarna här inne kommer skrika mörkning för det passar inte in i deras narrativ.
Citera
2020-04-04, 01:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vet du hur många människor i vårt samhälle som får sin förtjänst från de människor som du just beskrev? Hur många arbetstillfällen försvinner när alla dessa från din sida "skitmänniskor" försvinner.
Låter lite nazistiskt om dig och den ariska rasen vilket var en av de många lögnerna som det 1000 åriga riket under 15 år försökte få människor att tro på.

Men vänta lite nu. Vad är det du pratar om? Har JAG någonsin sagt att det är "skitmänniskor"?
Har jag någonsin påstått att inte dessa människor är bra för samhället?

Är det dessutom nazistiskt av mig?

Jag kan inte begripa hur du tänker, ärligt talat.

Det är väl inte JAG som är coronaviruset som hårdast angriper de nämnda grupperna, ELLER?

Kära någon, hur tänker du?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Vad är det med skidorter och Corona?

Nu har en superspridarort tillkommit i en skidort i USA

https://www.newyorker.com/news/news-desk/why-an-idaho-ski-destination-has-one-of-the-highest-covid-19-rates-in-the-nation

Och i sverige vägrade man nästan stänga liftarna !!

Virus verkar trivas i kylan. Sen vad det beror på vete fanken. Nu har jag inte åkt skidor på en 35 år, men har för mig att man var rätt andfådd när man kom ner, sen slirade man in i liftkön/liften(gondolen) tillsammans med alla andra andfådda. Kan ju bli en fin coctail? Jag hade ju tyvärr inte åldern inne för after ski, men de verkar ju ha varit roligt där med.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Tror att du själv skulle vara lite missnöjd om du bara blev 22 år istället för 70 år. Visst dör alla men vi behöver inte döda en massa människor med COVID-19.
Behöver och behöver. Vi dör väl i den omfattning vi gör. Karantän eller inte
Citera
2020-04-04, 01:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Kinas siffror stämmer ganska väl in på resterande världen förutom på en punkt: personer i kritiskt tillstånd. Jag vill minnas att deras siffra låg på över 10000 under deras peak på nära 80000 fall och 2900 döda. Bra mycket mer om man jämför med Italien där antalet döda även är bra mycket större.

Kinas kritiska fall verkar också för det mesta ha slutat med tillfrisknande, nu är siffran under 1000 men antalet döda har inte ökat markant.

Lösningen tordes antingen vara att Kina ljuger eller att vad som räknas som kritiskt har en helt annan innebörd i Kina. Jag tror inte direkt på en mörkad massdöd - sådant hade uppmärksammats då Kina inte är lika tätt som Nordkorea. Så hur ligger det till egentligen?

Jo det har mörkar en massdöd när Covid-19 var som starkast, ingen har väl trott på Kinas offentliga siffror. Hur många som har dött vet man inte riktigt men kanske miljoner om man ser på hur många telefoner som har slutat fungera.
Citera
2020-04-04, 01:10
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Det är ingen som dödar massa människor med COVID-19, men FFS, det finns gränser för vad vi kan göra! Om du inte har insett det, så finns det gränser överallt vad man kan göra, det är livet, inse det!
Citera
2020-04-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Virus verkar trivas i kylan. Sen vad det beror på vete fanken. Nu har jag inte åkt skidor på en 35 år, men har för mig att man var rätt andfådd när man kom ner, sen slirade man in i liftkön/liften(gondolen) tillsammans med alla andra andfådda. Kan ju bli en fin coctail? Jag hade ju tyvärr inte åldern inne för after ski, men de verkar ju ha varit roligt där med.

Om man hyr sitt boende lär de bott folk där tidigare. Går liksom inte att städa bort på normalt sätt. Tror att just stugor, hotell och lägenheter är superspridare.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag håller med dig i princip men tror inte på 20 stycken i morrn av den enkla anledningen att de regioner som rapporterar efter FHMs uppdatering redan rapporterat ca 30 fall så det blir nog minst 50 i morrn igen. När det väl börjar sjunka kan du dock räkna med att foliehattarna här inne kommer skrika mörkning för det passar inte in i deras narrativ.
50 igen? Stockholm har aldrig haft 50 döda, tror du missuppfattade mig, när jag skrev 20 döda per dag igen så skrev jag det om Stockholm inte hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Alla nödvändiga åtgärder är givetvis redan vidtagna.
De onödiga kan vi vara utan.
Så med nödvändiga åtgärder menar du inga karantän krav , släppa tillbaka människor direkt ifrån högriskområden, inte sanitera allmänna platser och sedan dessutom predika för folket att allt är som det ska och att vi kan leva vidare som vanligt?

Smittspridningen är otroligt snabb och det vi ser just nu är bara toppen utav isberget då Sverige inte ens har BÖRJAT vidta viktiga åtgärder för att smittan ska stoppas.

Jag hoppas för din skull att du inte är en högrisk person, då kanske du kommer att ändra din åsikt när det kryper närmare inom en snar framtid !
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Ja, nu börjar staplarna bli helt gula. Någon som fortfarande hävdar att coronan bara är en lättare förkylning/influensa?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Det ser ut som Tegnells teorier om att "platta ut kurvan" fungerar mindre bra. Läskigt! Fast det har vi vetat sen länge i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in