2020-04-04, 00:01
Medlem
Iom att karrantänsbarriären redan är bruten, vilket den var för flera veckor sedan så är ända sättet att plana ut kurvan att distansera oss ifrån varandra.

https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag köper det ändå inte som förklaring till att så många äldreboende fått in smittan. Antingen har snoriga och hostig personal eller anhöriga tagit sig in, eller så är det folk som har riktigt usel hygien och glömmer att tvätta händerna.

Men om de anställda har asymptomatisk smitta så smiter det ju in obemärkt?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Borde väll räcka att likställa SARS 2 Cov med biologiskt stridsmedel.
Borde ju annan lagstiftning gå tillämpa.

Undantagstillstånd i Sverige gäller bara vid krig.

Men nu verkar regeringen vilja ha ett tillfälligt undantagstillstånd så jag antar att de planerar att stänga ner någonting.
Citera
2020-04-04, 00:02
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aircastle
Jag har en teori som såklart helt saknar vetenskaplig grund. Min pojkvän insjuknade i bekräftad corona för några veckor sedan. Vi sov tillsammans och umgicks hela dagen innan det bröt ut ordentligt, han kände sig lite trött då och vi förstod inte att det var sjukdom. Morgonen efter insjuknade han rejält och låg hemma utslagen i en vecka. Samma vecka fick jag milda symptom med låg feber och huvudvärk som gick över efter ett par dagar. Jag smittade troligtvis även mina föräldrar som fick samma milda symptom, mötte dem precis efter jag hade mött min pojkvän och innan jag visste att han var sjuk. Slutsatsen jag kan dra är att även vi fick en släng av corona.

Nu till det roliga. Jag har i väldigt många år lidit av ett envist halsvirus med nästan ständiga halsproblem. Efter corona-svängen är det som utrotat, och jag har inte mått bättre på väldigt länge. Kan coronaviruset vara så kraftfullt att det slår ut andra, mildare virus som man har i kroppen?

Isf var detta enbart en win-situation för mig (utöver det faktum att jag råkade smittade andra).
Vad har du och dina föräldrar för blodgrupp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag vet inte hur stor del av ökning igår och idag beror på sthlm som ändrade sitt sätt att räkna döda, imorgon kommer sthlm vara i fas igen när det gäller dödsfall enligt Björn Eriksson. Men trots det får man lov att säga att mycket talar för att det blir mer än så. Jag tror fortfarande inte att vi passerar 100 döda per dag, kanske har vi en dag eller två som är undantag precis som italien hade enstaka dag över 900. Så min justerade bedömning blir 60-100 döda i snitt under vår värsta vecka.
Dödstalet ökar exponentiellt. 100 döda per dygn passerar vi om några dagar. Om 2 veckor har Sverige 1.500 döda per dygn. Om 3 veckor 8.000 per dygn.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inte enligt överdödlighetssiffrorna fram tom vecka 13.
Man kan skönja en början på utplaning sett över hela linjen. Dock förtidigt att dra några växlar på det.
Citera
2020-04-04, 00:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Så ni alla besserwissers som har svar på allt, varför berättade ni inte tidigare hur den perfekta lösningen var?
Fan så lätt att kritisera när man inte har något ansvar

Vi skrev ju det redan från början?
Bara att börja läsa i tråden från sidan ett så ser du...
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
Du har uppenbarligen inte följt samhällets och världens kritik mot ett Sverige som haft...mer tid än vissa andra länder. Bevisen för hur man hanterar situationen bra och dåligt har funnits länge.
Framtiden kommer att vis att våran mjukare linje var helt rätt, det finns flera aspekter på det här, tex ska vi sänka ekonomin totalt för att rädda några hundra liv ... givetvis inte, för sänker vi ekonomin lär det gå åt tusentals liv som konsekvensen av detta.

Men som alla konflikträdda svenskar beter sig så är det TOTALT TABU att ta upp den frågan ... vi är så totalt verklighetsfrämmande för döden in Sverige ...
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag vet inte hur stor del av ökning igår och idag beror på sthlm som ändrade sitt sätt att räkna döda, imorgon kommer sthlm vara i fas igen när det gäller dödsfall enligt Björn Eriksson. Men trots det får man lov att säga att mycket talar för att det blir mer än så. Jag tror fortfarande inte att vi passerar 100 döda per dag, kanske har vi en dag eller två som är undantag precis som italien hade enstaka dag över 900. Så min justerade bedömning blir 60-100 döda i snitt under vår värsta vecka.

Om du tittar på kurvorna för Sverige så är det tragiskt att stigningen antal smittade följer antalet döda parallellt, det man vill ha är en förskjutning på antalet smittade och antalet döda som när ett land gör en lockdown och då börjar antalet smittade minska efter ca 2-3 veckor och det är bra, det bästa är att eftersläpningen är längre så man minskar trycket på sjukvården. Det som händer just nu är tvärtom att så länge vi smittar så ökar antalet döda om vi inte bryter antalet smittade med en lockdown och sedan tar det 2-3 veckor innan något händer, bara då kan vi bromsa smittan.

Svårare än så är det inte.
Citera
2020-04-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man kan skönja en början på utplaning sett över hela linjen. Dock förtidigt att dra några växlar på det.

Vilken kurva tittar du på? Någon utplaning av Italiens överdödlighetskurva går inte att se.

https://www.euromomo.eu/index.html
Citera
Bannlyst
Hm.

Insåg förra veckan efter sammanställt 20+ studier -att Corona är luftburet.

Tänkte redan då Wtf, varför larmar inte forskare. Postade 20-30 inlägg där jag gick ut med CORONA ÄR LUFTBURET, möttes av förnekare och skeptiker som inte läste studierna)

100 000+ forskare visste men få larmade.

Nu går WHO ut med att Corona KAN vara luftburet.

Det borde stå Corona KAN anses vara luftburet.

För luftburet, det visste alla sen länge att det är.

Definitionsfrågan avslöjar globalt "fundade" forskare vetat men inväntar riktlinjer/definitioner sätts av tex WHO. Forskare tas inte på allvar förrän "andra" sätter arbetsnamn vilket ska "fungera" "ta hänsyn till" "rimliga insatser" "panik".

Återigen, hur hade världen reagerat om WHO initiellt gått ut med

https://www.hbl.fi/artikel/who-mojligt-att-corona-kan-vara-luftburet/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJMq9/who-mojligt-att-corona-kan-vara-luftburet
Senast redigerad av snuttis 2020-04-04 kl. 00:32.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vika01
Om 2 veckor, alltså 17:e april kommer Sverige ha över 1000 döda. Tyvärr pga dålig regering som endast ger uppmaningar istället för förbud och folk som tror viruset är ett skämt. Sedan kommer det inte finnas plats för patienter och landet kollapsar. Det är min prognos.
Viruset är inget skämt och heller ingen mardröm!

Vi har agerat på det som ansetts vara bästa sätt och visar det sig att detta renderar i tusen döda ska vi vara glada att det inte är tretusen.

Vi kan önska att vi hade haft mer utrustning, personal och bättre sjukhus men får ta det vi har nu.

En naturlig del av vårt sjuka samhälle där vi jagar kostnader på bekostnad av kvalitets-, arbetsrätts- och miljömässiga skäl och därigenom skapar världens rikaste och mäktigaste land som är samma som gång på gång ger oss dessa pandemier.

Men du behöver inte spekulera mer nu, Malmösimuleringen för ett decennium har gett oss en stor fördel i att vi i stora drag har klart för oss vilka åtgärder som ger bäst resultat vid vilken tidpunkt.

Om någon månad får vi facit, så sov lugnt.
Och tvätta händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in