2020-04-03, 23:48
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Sverige har väl inte laglig möjlighet att införa undantagstillstånd?

Så det här blir en sorts möjlighet till det.

Borde väll räcka att likställa SARS 2 Cov med biologiskt stridsmedel.
Borde ju annan lagstiftning gå tillämpa.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det dör fler utöver ett förväntat genomsnitt ja. Och då kan man se överdödlighet varje vinter pga av exempelvis influensa eller som nu Corona. Bara att följa kurvorna vecka för vecka och land så kan man matcha det mot hur länderna även rapporterar dödsfall.

Det dör färre i Italien numera än normalt. Vilket beror på nerstängningarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
När man läser Aftonbladets artikel om utökande befogenheter för regeringen undrar man ju om, den frivilliga vägen Sverige hittills gått är påväg att ta en skarp sväng.

Artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5vXPk/regeringen-forsoker-utoka-sin-makt
//Skalman

Jag vet inte vad som är värst, att Regeringen inte förstår att de inte kan och ska få makt utöver vad grundlagen anger eller att de vill ha den.

Jag kan bara tolka önskan om att kunna fatta beslut snabbare än vad som är möjligt via riksdagens gillande som att man ser akuta behov av att kunna genomföra omfattande inskränkningar i folkets frihet på ett sätt som inte skulle passera riksdagen utan omfattande fördröjningar.

Vilken typ av inskränkningar skulle inte passera riksdagen? Vill vi ha dessa?
Citera
2020-04-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Kan instämma till viss del, men felet är att man (sossarna + JA) ger sig själva oinskränkt makt i Coronans namn. Var är problemet om beslutet tar några timmar extra som nu? Tycker du att besluten varit för långsamma ... då är du nog tämligen ensam om det ...

Jag håller med dig där också. Känns radikalt speciellt mot bakgrund av att det är så som du säger att - att det bara tar några timmar extra att få ett beslut som röstas igenom i riksdagen.

Men se det såhär då också. - om det finns makter som hellre ser till sin egna agenda, ekonomi eller annat intresse som man sätter över liv och hälsa. Lek med tanken att det finns sånna med i spelet. Vore det isåfall inte bra att kunna köra över dessa makter ? (Tro mig jag är inte sosse) så jag står inte på någons sida.

Men tanken man kan ha är-

Tänk om sossarna har bästa avsikter av dom alla ?

Tänk om sossarna inte har det och vad blir så konsekvenserna av diktaturstilen” i den här krisen?

Helt omöjligt att veta. Det jag vet är iaf att dom enda som vet är makthavarna själva. Vi kommer aldrig få svar på vad som är rätt och inte
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja vad är det som sker i Frankrike? Är det efter släpande siffror? 1120 nya dödsfall, jag blev paff och USA som köpte deras andningsskydd framför näsan på dom.

Ecuador där gatorna fylls av stanken av döda, i värmen blir de fort ett problem.
Det har varit en dålig dag. Finns det något hopp eller blir nästa ännu värre.

Frankrike hade en eftersläpning från ålderdomshem som de uppdaterade igår och kommer ha med framöver, vilket inte Sverige kommer att ha för vi testar knappt de döda och sedan hur dör en 80-åring, dör hen AV eller MED covid-19.

Kina trixade sina siffror och vi gör precis samma sak.
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Inte bra såklart rent teoretiskt. Men det bästa för oppositionen vore trots allt att han börjar leka Erdogan.
Yep, snart sätter han ut militären att bevaka dessa förhatliga stockholmare så att dom inte kan förpesta landsbygden .... SICK
Citera
2020-04-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Egentligen, kan jag tycka, skulle det ha varit inreseförbud för alla Kineser när deras städer började sättas i karantän. Det hade förmodligen kostat mycket mindre än det gör nu...
Ja. Håller med. Men oxo att man satt svenska hemvändare i karantän.
Citera
2020-04-03, 23:50
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Tja.
Tror du fortfarande det max kommer vara 60 döda per dag som mest?
Eller har du några nya uträkningar/revideringar?
Jag vet inte hur stor del av ökning igår och idag beror på sthlm som ändrade sitt sätt att räkna döda, imorgon kommer sthlm vara i fas igen när det gäller dödsfall enligt Björn Eriksson. Men trots det får man lov att säga att mycket talar för att det blir mer än så. Jag tror fortfarande inte att vi passerar 100 döda per dag, kanske har vi en dag eller två som är undantag precis som italien hade enstaka dag över 900. Så min justerade bedömning blir 60-100 döda i snitt under vår värsta vecka.
Citera
2020-04-03, 23:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Nån vänlig själ som kan uppdatera vilka dagens talking points varit? Fick lösa lite jobbstrul och missat hela dagens coronanews-flöde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det dör färre i Italien numera än normalt. Vilket beror på nerstängningarna.

Inte enligt överdödlighetssiffrorna fram tom vecka 13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är kanske är en av orsakerna till att Moderaterna vill ha veto för riksdagen. Riksdagen kan senare reversera regeringens beslut om dom ser det som galet.

Allt kan ju vara en rökridå också för att ytterligare avsäga sig ansvar senare. Dom kanske hoppas på att det inte går igenom och kan senare säga att det är Moderaterna fel som bakband regeringen. För att forsätta i samma spår som nu behöver dom inget mer makt. Går det igenom så måste dom använda makten till något för annars kommer dom anses som lama.

Troligt scenario, dvs att söka en makt som man vet att man inte kommer få och då skylla på det. Kan följas av regeringskris med hot om avgång vilket skulle vara vansinne i kristid vilket i sin tur skapar tryck på riksdagen att gå med på omfattande inskränkningar eller liknande åtgärder. Oroande...
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Så nu ska vi införa diktatur i Sverige, regeringen ska kunna gör vad fasen som helst och skita i riksdagen ...
Trodde aldrig den dagen skulle komma när Sossarna genomdrev diktatur i Sverige .... FY FAN!

Vi har väl haft mer eller mindre diktatur ett tag i Sverige nu? Det är bara det att man har kallat det en demokrati

Jag kan ju i alla fall inte se någon större skillnad. Regeringen gör alltid som de vill ändå, oavsett vad folk tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in