2020-04-03, 21:59
Medlem
Covids avatar
Vad han menar är att när vi 1) har viss immunitet och 2) har ett vaccin, så är dödligheten i paritet med influensa. Självklart är det så. Men CFR nu ligger på 0.7% enligt de mest noggranna studier som finns, vilket är tiofalt den för influensa.

Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
"Jämför man då med det här nya koronaviruset så kan det va så att det är ungefär lika farligt som en vanlig sässongsinfluensa " - Niklas Arnberg, professor vrologi. (aktuellt 21:00 fredag 3 april) hahahaha

Åk till Bergamo Niklas Arnberg och besök sjukhuset där. Då kommer du att upptäcka att covid-19 är en helt annan sjukdom än influensa och att dödligheten bland vuxna är ungefär 10 - 20 gånger högre än vanlig influensa och att R0 är 2-3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Och under den här veckan dog 150 000 barn under fem år av sjukdomar och näringsbrist som går att förhindra.

Kan du slänga en tår för de barnen? Eller är 90-åringar med halva foten i graven mer värda?
Du menar 90 åringar som har betalat skatt hela sitt liv till sjukvården ska inte få ett korvöre när dom ber om hjälp..bra tänkt där.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kan vara så. För mig är äldreboende döden. Har haft flera före detta virus. De lever bara någon månad på hemmet sedan är de döda. Det är det klassiska sätt mig på hemmet och jag dör. Så är det enligt mig erfarenhet åtminstone.
Ja om corona sprids så måste ju alla möjliga andra virus också spridas.

Jag tror rätt många svenskar har attityden att man ska inte gnälla över lite förkylning utan vara lite viking och gå till jobbet i alla fall. Utan att tänka på att andra kan bli lidande. Eller rättare, man tänker på hur kollegor och andra faktiskt blir lidande av att man stannar hemma. Karensdag i kombination med låglöneyrken gör inte saken bättre.
Citera
2020-04-03, 22:00
Medlem
Citat:
"Nytt. Se tall for innleggelser og antall på intensiv sammenlignet med FHIs estimater fra 24. mars."
"Grafen nedenfor viser status på hvor mange som er rapportert innlagt, på intensiv og på respirator per dato.
24. mars kom FHI med flere scenarier for utviklingen fremover. De viser hvor mange nordmenn som kan bli smittet og alvorlig syke, avhengig av hvilken strategi man bruker for å bekjempe viruset. Velg blant knappene nedenfor for å vise FHIs estimat i grafen."
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Denne var interessant å se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Vi måste dela med sex för få siffror per capita. Det som talar för att öka min bedömning till mer än 60 döda per dag är att Italien haft en lockdown vilket Sverige inte haft. Då kan möjligtvis tänka som så att denna faktor har vi på en sida som talar emot Sverige, på andra sidan har vi 4 andra faktorer som jag nämnde som för Sverige. Vilken sida väger tyngst? Jag tror faktorerna som talar för sverige väger tyngre. Men även om man tror att de båda sidorna är lika starka och kan ta ut varandra, så hamnar vi ändå på max 110 döda under de värsta dagar, en del stollar talar om flera hundra döda per dag.

Personligen tror jag svenskarnas försiktighet utan en lockdown kommer ha en massiv effekt och skulle jag höfta till med en siffra skulle jag gissa på 45 döda under vår värsta dag.

Tja.
Tror du fortfarande det max kommer vara 60 döda per dag som mest?
Eller har du några nya uträkningar/revideringar?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ja det tyder ju på det då läkare och sjukpersonal som har bra hälsa ändå stryker med.

Hur vet man att de har bra hälsa? Jag åkte med stor säkerhet på COVID-19 och är nu frisk efter två dagar.
Citera
Medlem
Några europeiska länder

Döda
  • Sverige 358
  • Danmark 139
  • Polen 65
  • Grekland 62
  • Norge 59
  • Ukraina 27
  • Finland 20
  • Bulgarien 14
  • Estland 12
  • Makedonien 12
  • Litauen 9
  • Moldavien 8
  • Kroatien 8
  • Island 4
  • Lettland 1
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag tittar på Norrbottens siffror. Har varit 4 döda rätt länge där. Undra om min teori stämmer, om att viruset redan varit upp en sväng där. Januari vet jag flera polare där uppe som blev sjuka som satan och turister från Wuhan fanns där uppe december/januari.

Ishotellet?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan inte göra en killgissning då jag inte är kille men en tjejgissning istället då..

Ifrån allt jag läst mig till, så är den enda medicinen de har varit fundersamma kring just ACE-medicinen. Dock verkar det inte vara helt utrett om det är just den medicinen, blodtrycket i sig självt, eller en kombination av båda sakerna, som utgör en risk.

Min mamma som arbetat som distriktssköterska hela sitt liv, trodde inte jag köpte ökad risk, då jag är så "ung".

Min egen tjejgissning då, jag tror att högt blodtryck i sig (oavsett ålder) ev. KAN innebära en liten högre risk om man får Corona. Detta baserar jag på min egen läkares resonemang om att högt blodtryck är "jobbigt" för hela kroppen, kärlen, hjärtat. En extra belastning, och så kommer Corona ovanpå som en extra belastning , känns inte superbra..

Så jag fortsätter ta min medicin och gör allt vad jag kan för att undvika smitta just nu, inte för att jag är jätterädd, men då det inte verkar finnas några helt tydliga besked och forskning ännu. (Då det är så nytt virus).

Men om du är orolig tycker jag du ska ringa 113 13 som ngn härinne sa, och be om råd. Och ta allt jag säger med en stor nypa salt, bara mina egna spekulationer. Det som kan oroa mig lite mer är vad som händer framöver med min blodtrycksmedicinen, i och med att Sverige inte har några beredskapslager med mediciner. Men försöker att inte tänka på det och stressa upp mig för mkt. Ta hand om dig 🌹

Hur högt tryck har du då? Gissar på att du är i 41 års åldern?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har man inte ett vaccin så måste man ju verkligen satsa allt på att svälta ut viruset. En annan sak, har hört rykten om att man i Nordkorea skjuter de som har fått COVID-19. Har någon en källa på detta eller vet mer?

Jag tar alltid uppgifter om vissa länder, däribland Nordkorea med jättemycket salt. Dylika uppgifter härrör ofta inte från Nordkorea utan från Washington.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag tror att politikerna kommer ta över istället för FHMs folk, våra kära politiker känner att skiten är på väg mot fläkten och handlar för att göra det enda vettiga och det är att stoppa spridningen på ett mer konkret sätt och även rädda sina egna usla skinn.

Ja, även här blir det en nedstängning till slut.
Citera
2020-04-03, 22:01
Medlem
Covids avatar
Ja, vi var många som förstod det. Däremot inte smittskyddsgubbar och politiker i EU och USA, som bara tittade på. Nu gråter jänkarna om att man inte blev varnade ordentligt för virusets smittsamhet och farlighet, och man skyller allt på Kina. Jävla jubelidioter.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag förstod genast Kina stängde allt möjligt i jättelik skala att detta är mycket allvarligt. Kina hade inte stängt massor med industrier till enorma kostnader för en vanlig influensa.
Citera
2020-04-03, 22:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag läste en artikel om en sköterska som låste in sig med de gamla patienterna och stannade hos dem 24/7 tills vidare, ingen in och ingen ut. Minns inte om artikeln fanns här i tråden eller om jag hittade den på nätet.

En hjältinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in