2020-03-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Var Sveriges peak igår? Betydligt färre dödsfall idag vad det verkar?

Nej, det kan jag garantera att den inte var !
Jag är så säker att jag är villig att satsa min högra testikel på det.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vi har peakat som tegnell sa. Bara kavla upp ärmarna o börja jobba igen för volvo o scania. Skidresor o annat är ok, bara kör på.

Vadå ? Tegnell sa ju att Peaken var nådd 11 eller senaast 12 Mars.. Det blir många "peakar" här med vad han kläcker ur sig. Mur många gånger kommer sjukvårdspersonalen få det jobbigare ? De har ju redan fått det jobbigare 5-6 gånger nu.

Ingen fara för sjukvårdspersonalen.. Men de kan arbeta utan skydd nu iaf..Det är inte farligt. Jisses vilket stolpskott till förmedlare..PK's skitsnackare nummer ett!
Senast redigerad av Milldue 2020-03-26 kl. 17:27.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ok. Tack för svar. Intressant och bra analys.
De har ju gjort ganska så stränga åtgärder sen några veckor tillbaka.
Om de inte hade gjort det. Hade kanske dödsantalet i nuläget varit högre än idag?
Så vi kanske ska höja deras egentliga dygnssiffra då? Och sen dela med 6?
Och om vi dessutom inte gör några stränga åtgärder (likt Italien) Kanske vi ska dela med annan siffra än 6?

Eller hade du redan lagt in dessa parametrar i din kalkyl?
Vi måste dela med sex för få siffror per capita. Det som talar för att öka min bedömning till mer än 60 döda per dag är att Italien haft en lockdown vilket Sverige inte haft. Då kan möjligtvis tänka som så att denna faktor har vi på en sida som talar emot Sverige, på andra sidan har vi 4 andra faktorer som jag nämnde som för Sverige. Vilken sida väger tyngst? Jag tror faktorerna som talar för sverige väger tyngre. Men även om man tror att de båda sidorna är lika starka och kan ta ut varandra, så hamnar vi ändå på max 110 döda under de värsta dagar, en del stollar talar om flera hundra döda per dag.

Personligen tror jag svenskarnas försiktighet utan en lockdown kommer ha en massiv effekt och skulle jag höfta till med en siffra skulle jag gissa på 45 döda under vår värsta dag.
Citera
2020-03-26, 17:20
Medlem
abo142s avatar
totalt 76 döda i Sverige.. säkert 100 innan veckoslutet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Olika slags metoder kan väl tänkas fungera - och fungera olika bra under olika förutsättningar. T.ex kan svenskens psyke, "mediciniska status" (Vikingen?) och levnadssätt etc tänkas passa den strategi Anders Tegnell förordar.

Men största felet man gör är att skrämma folk med dödstal utan att samtidigt påpeka hur ytterst få som dör av Corona jämfört med andra dödsorsaker i riskgrupperna. Det dör DAGLIGEN i Sverige ca 300 pers, företrädesvis i riskgrupperna äldre/sjuka - varav Corona kanske bara står för enstaka % av dödsorsakerna idag. (Är bara lekman på området - men att det förhåller sig ungefär så är väl uppenbart)

Man skriker tex "18 nya döda pga Corona idag - räcker likbilarna till!?". Men glömmer (vet inte?) att det dör ca 300 pers dagligen i Sverige.

Skillnaden är väl att vi kanske kunde gjort mer för att förhindra att dessa 18 dog...
Citera
Medlem
2 543 nya fall och 387 nya dödsoffer i Lombardiet.

Näst högsta noteringen för nya fall och tredje högsta för dödsoffer.
Igår var det 1 643 nya fall och 296 dödsoffer.
Citera
Medlem
Tycker personligen att det var ett genidrag att importera smittan så man kan ha exakt kontroll över vart man sätter den och mer koll. Samt låta den spridas från norr till söder. Jämnt över hela landet. Vi kommer förmodligen peaka före alla andra pga obetydlig befolkning. Och som sagt, denna smitta går inte undvika. Det kommer nog peaka i mitten-slutet av april om karusellen satte igång igår.

Vi har ca 100.000 smittade i Sverige i dag.
Dvs 1% på dag 0.
Inkluderat 30% asymptomatiska. Enligt mina hafsiga kalkyleringar då.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Kanske en korkad idé:

Låt personal från viktiga yrkesgrupper, såsom folk som jobbar inom sjukvården och pendlar eller har sjuka familjemedlemmar bo på hotell.

Läste i dag att priserna för hotelvistelser har gått ner rejält hos hotellkedjan Elite:

Citat:
Hotellkedjan Elite prövar ett grepp för att fylla alla tomma rum. Nu kan man hyra ett dubbelrum på ”long stay”. Pris: 8 000 kronor för en månad.

Det borde finnas mindre lyxigare hotell som är ännu billigare. På så viss minskas smittspridning, sjuk personal och ekonomin för vissa hotell blir inte helt katastrofala. Mindre kostsamma sjukskrivningar blir det väl med.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/hotellkedjans-krisdrag-hyr-rum-i-en-hel-manad/
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vilket sanslöst skitprat, ingen kan förhindra att vi får ett antal dödsfall i Covid19

Nej. Men antalet är försumbart, även när det gäller riskgrupperna. Vi ska inte överdriva, tycker Anders Tegnell.

Citat:
"Men det är inte jättemånga som dör ens i riskgrupperna. Det gäller att inte överdriva det här, säger Anders Tegnell, chef för folkhälsoanalys på myndigheten."

https://www.nsd.se/nyheter/storst-fara-for-riskgrupper-men-fa-bedoms-do-nm5311388.aspx
Citera
2020-03-26, 17:21
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bara det att det inte finns någon därute som vill köpa Volvo eller Scanias bilar... inte heller så många utländska underleverantörer som kan leverera just nu.

Efter sveriges osolidariska agerande kommer vi inte att behöva exportera så mycket framöver. Gamla lastbilar kommer att räcka fint för oss när vi istället ska satsa på lokala krogar.

Sverige dissar Kina, skiter i EU's direktiv och våra grannländers önskan om solidaritet. Sverige har en egen idé - baserat på en mentalt störd gubbes påhitt En gubbe som hittills haft 100% fel i samtliga prognoser. Men Sverige är världens nya badboy, vi skiter i relationer och matematiska modeller.

Blir mindre roligt med konsekvenserna...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Men vsfan dag 0 noll säger Tegnell men ingen vet vad han menar med dag 0!
-Nån som vet?
Det är den dagen då kurvan sticker iväg brant uppåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Utan lockdown kommer era smittade fall och dödsfall fortsätta öka.

Eeh, läser du vad jag skriver eller? Jag håller med dig som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in