2020-04-03, 21:43
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Många äldre på äldreboende är väldigt svaga. Och personalen måste vara nära dem när de ska kläs på och av, matas, få medicin, lyftas osv. Det bor inga pigga gamlingar som går på vävstuga och gammeldans på äldreboenden. Det är de som behöver matas, har blöjor, måste lyftas i och ur sängen osv.

Beror lite på äldreboende. Dom flesta äldreboenden har aktiviteter som tex musikunderhållning eller karaoke för de gamla som bor där och många äldreboenden har matsal där de äldre äter själv.

Du tänker kanske på demensboende.
Citera
2020-04-03, 21:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Fyra av fem som smittats av coronaviruset kan vara helt symtomfria. Enligt tidskriften British medical journal har Kina sedan den 1 april börjat publicera siffror på antalet personer som testats positivt för covid-19 utan att visa några symtom.

Första dagen visade det sig att 130 av 166 nya fall som testats positivt var helt utan symtom.

Tom Jefferson är epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitetet. Han menar att resultaten är mycket viktiga. Han menar även att det är sannolikt att coronaviruset har cirkulerat och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

De nya uppgifterna säger mot WHO:s uppfattning från februari. Det som slogs fast i en rapport då var att smitta utan symtom var okänd men troligen relativt ovanlig och inte någon avgörande orsak till smittspridning. (Expressen)

Kina har/hade problem med provtagningen. Människor som haft andra coronavirus har gett utslag på testerna. Enligt Koraeas guru, så har de 20%. Litar fullt och fast på Koreas man. Han gav ett hederligt och smart intryck.
Citera
2020-04-03, 21:46
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har man inte ett vaccin så måste man ju verkligen satsa allt på att svälta ut viruset. En annan sak, har hört rykten om att man i Nordkorea skjuter de som har fått COVID-19. Har någon en källa på detta eller vet mer?

Lite sarkastiskt skulle man kunna säga att det är mer humant, än att låta människor "drunkna" p.g.a corona i sina hem, som Sverige kommer låta äldre göra inom en snar framtid.

Man skulle alltså få "palliativ vård" i sitt hem, men i verkligheten betyder det väl att de helt enkelt får dö själva, eftersom det inte finns en jävla chans i helvete att man kan undsätta så mycket personal att varenda intensivvårdad äldre i hemmet kan få ha sin egen personal. Personalen räcker för fan inte ens till på sjukhusen där de kan vårda flera inlagda samtidigt. Skulle de räcka till att vårda varenda enskild separat, var för sig, till 100%? Knappast... de gamla kommer att få dö ensamma.
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Många äldre på äldreboende är väldigt svaga. Och personalen måste vara nära dem när de ska kläs på och av, matas, få medicin, lyftas osv. Det bor inga pigga gamlingar som går på vävstuga och gammeldans på äldreboenden. Det är de som behöver matas, har blöjor, måste lyftas i och ur sängen osv.

Eller så har asymptomatisk personal smittat.

Du såg väl Aktuellt?

Svenska FHM hade fel? Det kan väl ändå inte va möjligt? (obs ironi)

Det var det jag tog upp. Hur går smittvägen till när det är droppsmitta och personen inte blivit sjuk (och därför inte hostar eller nyser).

Jag tror ägaren till äldreboendet försöker rädda sitt eget skinn. Jag tror många som jobbar på äldreboende tyvärr inte är de vassaste knivarna i lådan, samt många invandrare som knappt kan prata svenska, jag tror många inte fattat hur illa det är att gå till jobbet med ”lite hosta och snuva” i dessa tider. Och det är billigare och framför allt lättare för cheferna att låta personer jobba kvar (för det kan ju vara en vanlig förkylning) än att ta in vikarier, sen finns det hur som helst inte långa listor med vikarier att ringa in.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Intressant.
Regeringen som skickar allt på remiss innan dom kan ta beslut. Nu vill dom kunna ta snabba beslut själva!?
Vad vill dom med det här?
Dom har ju knappt gjort nåt dom här coronaveckorna och nu vill dom kunna göra stora ändringar snabbt.
Ska dom höja bensinpriset för att få in pengar?

Regeringen behöver en laglig rätt för att eventuellt göra en lockdown, de har inte laglig rätt idag för att göra det.
Citera
2020-04-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Förstår inte vad du säger?? I Wuhan körde man ju strategin: svälta ut viruset, vilket varenda land i hela världen gör. Utom ett.
Och så fort Wuhan öppnades upp lite dök smittan upp igen. Så bra gick det.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det kan ju vara så enkelt att de vill ta hem och vårda sina föräldrar själva pga rädsla av covid-19.

Jo kan vara så. För mig är äldreboende döden. Har haft flera före detta virus. De lever bara någon månad på hemmet sedan är de döda. Det är det klassiska sätt mig på hemmet och jag dör. Så är det enligt mig erfarenhet åtminstone.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Snarare är det småsaker som Ulf Kristersson, EBT, och Jimmie ska tjafsa om i en vecka istället för att genomföra på 2 minuter.
Va?
Ja dom vill så klart vara med och säga sitt, vilket man kan förstå, oavsett rätt eller fel.
Men varför vill regeringen ens det här?
De kan behövas snabba beslut. Men hittills har dom haft massor av tid och inte gjort (knappt) ett skit.
Vad är deras tanke med det här helt plötslig.
Vad kan dom behöva göra som inte kan frågas om innan?
Alla partier är ju ovanligt vuxna i den här krisen och regeringen stoppas ju knappast i beslut att rädda landet.
Citera
2020-04-03, 21:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det kan ju vara så enkelt att de vill ta hem och vårda sina föräldrar själva pga rädsla av covid-19.
Så fort det börjar finnas pålitliga test för antikroppar så bör det vara möjligt. Fast testen behöver visst utvärderas bättre först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kan man konstatera att FHM och regeringen VILL ta kål på Sverige???
.
Ja Folkhälsomyndigheten och Löfven vill att svenskar smittas och många dör, annars hade de gjort något.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo kan vara så. För mig är äldreboende döden. Har haft flera före detta virus. De lever bara någon månad på hemmet sedan är de döda. Det är det klassiska sätt mig på hemmet och jag dör. Så är det enligt mig erfarenhet åtminstone. Det är som livsviljan försvinner för folk på hem.
Citera
2020-04-03, 21:50
Bannlyst
Är inte meningen att låta melodramatisk.
Om det nu spelar roll: har ingen jag känner som bor på hemmet.
Men det som har gjorts mot ålderdomshemmen är det värsta massmord jag nånsin varit med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in