2020-04-03, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ok, våren omfattar månaderna mars, april och maj

innan 31 maj
Varför säger han två olika saker då?
Citera
2020-04-03, 19:39
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
innan 30 juni

KP: "Det nya är att jag har angett en tidslinje för det här. Under det första halvåret 2020 bör jag ha kommit så långt att jag kan presentera ett beslut i åtalsfrågan. Ingen är delgiven misstanke eller sitter inlåst. Teoretiskt kan det röra sig om flera personer "som kan ha varit inblandade på olika sätt"

källa: https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/palmeaklagaren-vi-borjade-fran-borjan/

Ingvar Grundborg, Claes Djurfeldt och Ulf Helin är väl de (levande) som ligger mest pyrt till. Den som lever får se...
Citera
2020-04-03, 19:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Varför säger han två olika saker då?
För 31 maj är en söndag ?
Citera
2020-04-03, 20:52
Bannlyst
Citat:
För 31 maj är en söndag ?
Jag menar att han ena gången säger våren sen första halvåret 2020. Kan tolkas som antingen senast 29 maj eller 30 juni.
Citera
2020-04-03, 21:12
Medlem
Lisbet Palme vägrade vara med på någon rekonstruktion av mordet och Stig E fick inte vara vara med på någon rekonstruktion ( Elefanten i porslinsbutiken)
Vad har ni för tankar kring detta ?
Citera
2020-04-03, 21:30
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lisbet Palme vägrade vara med på någon rekonstruktion av mordet och Stig E fick inte vara vara med på någon rekonstruktion ( Elefanten i porslinsbutiken)
Vad har ni för tankar kring detta ?
Min teori är att Lisbeth valde att samarbeta med regeringens och säkerhetspolisens utredning, inte med länspolisens og medias utredning. Stig togs inte på allvar eftersom han mindre än 12 timmar efter mordet ville ha först medias och sedan länspolisens uppmärksamhet som ett viktigt vittne utan att han såg mordet.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-03 kl. 21:50.
Citera
2020-04-03, 21:30
Bannlyst
Anledning till att jag tror att de har vapnet är förutom den optimism som KP utstrålar, de vapen som provskjutits och skickats in till NFC sent 2017 med yppandeförbud på forensiker som testskjutit vapnet är att GM i en sluten krets tillhandahållits vapen av medhjälpare. GM lämnar sedan efter mordet vapnet till anstiftare/medhjälpare.

Man kan undra varför man inte gjorde vapnet till pulver. Det vet inte jag heller men man har helt enkelt inte funnit någon anledning till det och sen har vapnet varit liggandes någonstans efter alla dessa år. Man får också se det psykologiska att man antagligen inte vill pulvrisera ett vapen som varit del av ett ouppklarat statsministermord. GM har lämnat tillbaka vapnet till sin huvudman/huvudmän i tron att inte kunna spåras.

Jag kan inte se det här vara löst på ett annat sätt än att man faktiskt har vapnet och vi ska i så fall vara jävligt glada att de inte gjorde aska av vapnet och strödde askan i östersjön, för det hade de all tid med att göra. Speciellt när ett erkännande är uteslutet (vilket enligt KP inte varit fallet).
Senast redigerad av kajhahne 2020-04-03 kl. 21:35.
Citera
2020-04-03, 21:54
Medlem
Jan-As avatar
Om det var Stig som sköt och utförde ett ej överlagt mod, och eventuellt klantade till det.
Så gjorde han väl nästan alla rätt efteråt.
Han lyckades få (visserligen en av världens mest naiva) polisen att totalt tappa intresset för den person som var så nära både i tid och geografiskt.
Har skutvana, är politiskt aktiv och hatar Palme.
Citera
2020-04-03, 22:53
Bannlyst
Citat:
Min teori är att Lisbeth valde att samarbeta med regeringens och säkerhetspolisens utredning, inte med länspolisens og medias utredning. Stig togs inte på allvar eftersom han mindre än 12 timmar efter mordet ville ha först medias och sedan länspolisens uppmärksamhet som ett viktigt vittne utan att han såg mordet.
Fast Holmers utredning innefattade väl stockholms länspolisdistrikt? Och Holmer var ju Lisbet rätt tjenis med. Regeringen och Holmer var väldigt nära så man kan säga att länskrim och regeringen var nära.

De som inte fick utreda det här var väl rikskriminalen?
Citera
2020-04-04, 00:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Anledning till att jag tror att de har vapnet är förutom den optimism som KP utstrålar, de vapen som provskjutits och skickats in till NFC sent 2017 med yppandeförbud på forensiker som testskjutit vapnet är att GM i en sluten krets tillhandahållits vapen av medhjälpare. GM lämnar sedan efter mordet vapnet till anstiftare/medhjälpare.

Man kan undra varför man inte gjorde vapnet till pulver. Det vet inte jag heller men man har helt enkelt inte funnit någon anledning till det och sen har vapnet varit liggandes någonstans efter alla dessa år. Man får också se det psykologiska att man antagligen inte vill pulvrisera ett vapen som varit del av ett ouppklarat statsministermord. GM har lämnat tillbaka vapnet till sin huvudman/huvudmän i tron att inte kunna spåras.

Jag kan inte se det här vara löst på ett annat sätt än att man faktiskt har vapnet och vi ska i så fall vara jävligt glada att de inte gjorde aska av vapnet och strödde askan i östersjön, för det hade de all tid med att göra. Speciellt när ett erkännande är uteslutet (vilket enligt KP inte varit fallet).
Låt säga att du har rätt och de faktiskt har hittat mordvapnet. Ser du något scenario där det räcker till åtal?

Jag skrev ett långt inlägg för ett par veckor sedan där jag listade vad jag bedömer är minimum för åtal. Om mordvapnet idag hittas hos någon som säkert kan bindas till MPs närhet 860228 så går det kanske, men inte givet. Den misstänkte kan hävda att han fått det senare under de 34 åren. Sedan har vi den lilla detaljen med LPs vittnesmål som ju räckte i TR. Det gör det otroligt svårt att fälla någon av dem som figurerat på bild eller vittnade. Om någon av dem åtalas så blir ett givet försvar: varför pekade inte LP ut denne? Jag har funderat åtskilligt på detta och kommer inte på ett rimligt åtalsscenario tyvärr.

Edit: det skulle vara om MOP begicks med ett icke stulet licens- eller tjänstevapen men hur troligt är det?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-04 kl. 00:55.
Citera
2020-04-04, 03:23
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Om det var Stig som sköt och utförde ett ej överlagt mod, och eventuellt klantade till det.
Så gjorde han väl nästan alla rätt efteråt.
Han lyckades få (visserligen en av världens mest naiva) polisen att totalt tappa intresset för den person som var så nära både i tid och geografiskt.
Har skutvana, är politiskt aktiv och hatar Palme.
Ja, vad fan. När man läser utdrag ur polisförhören så finns det inte en tillstymmelse till om det har kontrollerat vad vittnena säger. Mer eller mindre oemotsagda...om du frågar mig.
SE passar bra in även om det finns frågetecken.

Jag tror att den absolut viktigaste pusselbiten är vapnet och sen binda det till en (o)känd gärningsman som ingen känner till sen tidigare. Det kommer inte att räcka med något svamlande om "den sammantagna...." osv visar på att det var den personen som utförde mordet. Isf behöver ju inte KP vänta/annonsera till halvårsskiftet. Då hade det ju varit att föredra att han bara samlade till presskonferensen o lade fram "lösningen".
Citera
2020-04-04, 08:56
Medlem
SGDFs avatar
Nu pratar vi allvar, och ni hjälper mig.

En av mina favoriter är f d pilot inom försvarsmakten, dekorerad guldskytt och FRO, med goda kontakter inom Televerket. Hur tar jag reda på var han bodde 1986? Jag kommer inte droppa namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in