Citat:
Ursprungligen postat av
AOF87
I mitt arbete ingår det också att ha koll på Sveriges skyddsnät gällande försörjning/bostad. Och jag håller med föregående talare. Jag säger dock inte att man lever en dans på rosor och har goda marginaler i sin ekonomi. Men följer man de krav som soc ställer på individen så klarar man sig utan problem (om man prioriterar rätt)
Du har fel. Sedan så är socialtjänsten maktfullkomliga och kan göra som de önskar i stor mån och särskilt mot unga människor. Utöver det är det vetenskapligt bevisat att socialbidrag i längden innebär en fälla som få klarar att ta sig ur eftersom det enbart fungerar kortsiktigt och inte när människor har särskilt försvårande omständigheter. Du missar en mängd andra saker såsom att barn till människor på bidrag, inte tillåts få fondbidrag, ha konto där de får en födelsedagspeng, får studera på gymnasienivå utan att bo hemma innan de kan ta lån osv. Du får inte studera som vuxen och ha socialbidrag utan ska kunna ta lån och studera på heltid. Socialbidrag innebär att du måste stå till arbetsmarknadens förfogande även om du inte kan. (Få väljer att kunna välja mellan att arbeta och ha det drägligt eller leva utslagna på socialbidrag).