2020-04-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
när det blir fullt på sjukhusen dör folk hemma och på äldreboenden och dessa kommer EJ att registreras som" corona"

Tror du inte de kommer testas om de har haft symtom då är det ju nästan en mörkning, var väl så det gick till i Kina ?
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Räknar du på en dödlighet på 0,5%? om du ser till dagens siffror över smittade och döda ser du att den siffran inte stämmer.
Den korrekta siffran är mellan 4-5% dödlighet och den ligger närmare 5%.

Nej nej! Den ligger mellan 0,6 och 0,7%.
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Man kan tro det. Men skillnaden mellan Norditalien där sjukvården nådde bristningsgränsen, och Diamond Princess där sjukvården var top notch är anmärkningsvärt liten. Många av de som beräknas ha dött i Norditalien kom aldrig ens till vården - man tror sig ha identifierat de ungefärliga mörkertalen i dödsfall och räknat in dem - ändå stannar siffran strax över 1%.

Sjukvården räddar liv, men det kanske inte är skillnaden mellan 1% och 8%, sas.

Men 60000 döda tycker du är en rimlig kostnad för att testa om flockimmunitet över huvud taget fungerar?
Citera
2020-04-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Något kryddad kanske men va fan, det är fredag och det är flashback

Kryddad vette fan, men jag kanske kan erkänna att jag använde fler adjektiv än jag borde. Okej... Det innebär faktiskt att det jag skrev är lite kryddat... Fan... Ursäkta att jag är på smått irriterat humör efter butiksbesöken. Jag beklagar dock att det jag skrev i grund och botten är sanningen av förmiddagens observationer. Pensionärerna är ett intressant släkte. Rutiner, rutiner och ännu fler rutiner som ej får brytas.
Citera
2020-04-03, 19:05
Medlem
kekeke3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vi har inte ens nått kulmen på denna månaders långa pest och sjukhusen är redan fulla?
Samtidigt förespråkar regimen fortsatt rörlig livsstil.

Gud bevare oss

Förstår inte varför vi drar ut lockdown när sjukhusen är fullsatta. Det handlar om liv.

Inte kommer Tegnells nya frisör låta oss blunda för det som kommer påverka den allmänna individen; speciellt låg och mellanklass.

https://youtu.be/iyFT8qXcOrM

Bra avsnitt där Bill Gates pratar om hur alla globalt sätt måste finns sig med en total nedstängning och ju tidigare desto bättre. Vi är inte ett unikt fall i denna pest och det är dags att vakna för forskning och statistik.
Citera
2020-04-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns ju ingen gräns, risken ökar helt enkelt gradvis ju högre BMI man har. Du har 28.3, högt men inte väldigt högt. Man brukar tala om att 20-25 är bra vikt, 25-30 är övervikt och >30 är fetma.
Bra att du lugnar grabben han är dessutom ung vilket är bra
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag är överviktig men inte fet som fan, 190 cm 102 kg ungefär... Är 22 år gammal.. om jag får corona menar de alltså att jag skulle ha hög risk att dö bara för att jag käkat någon pizza för mycket? Eller är det mer extremt övervikt vi snackar om?

Du är inte i stor risk. Du är inte överdrivet fet.
Citera
Medlem
Idag känns det som att det lades i en högre växel i den lilla orten där jag bor: butikerna hade fått upp plastskydd i kassorna, info om att undvika att handla vid snuva/ hosta, håll-avståndet- märken i golvet, info om handtvätt. Från en dag till nästa. Vi har knappt 40 bekräftade fall i länet. Överlag fick jag efter de senaste siffrorna tillbaka den där olustkänslan som kommit och gått i några veckor ...
Barnen frågar om vad vi ska hitta på i sommar och vi informerar om att vi inte kan bestämma något än, vi måste vänta och se.
Jag vet att många barn far extra illa i hemmet nu, att många relationer börjar knaka av att man begränsar umgänget..men för vår del väljer jag att ta vara på varje dag, gapiga ungar och allt. Vi har börjat ta utflykter i skogen tillsammans, grilla vid nån sjö, umgås tillsammans på ett helt annat vis än innan. Inte ta varandra eller någonting alls för givet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Min vän. Det känns som att du mår riktigt dåligt över allt detta?
Fan ta en paus från media ett tag.
Vila hjärnan lite och få lite nya krafter.

Nej jag är mest sur.

Faktiskt riktigt sur över att ett gäng klåpare som står enormt långt från mig i allt dom gör, HBQT certifiering, genus, humanitär stormakt och all den skiten.

Nu dessutom visade sig vara helt jävla värdelösa på krishantering och utsätter min familj för direkt risk.

det går inte att hitta något positivt här och hade dom små kräldjuren krishanterat bra hade allt varit förlåtet.

Jag är också sur över att jag aldrig får känna stolthet över att vara svensk, det blir liksom bara smäll på smäll och när Sverige ligger ned lyckas landet sparka sig självt mellan benen på något mystiskt sätt.

Jag tror inte på en övergripande konspiration, detta är bara en sluten grupp som glidit för långt ifrån verkligheten.
Citera
2020-04-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag baserar min gissning på de siffror som finns från specifika populationer där sjukdomen gått hela varvet runt. Diamond Princess hade 1% dödlighet. Byar och småstäder i Norditalien som sedan länge passerat peaken hade något liknande.

Så nej, 3,4% som det pratas om är ett worst-case scenario. WHO var rätt ute hela tiden i sin lägre uppskattning, de hade precis som jag uppskattat dödligheten till 1-2%. Jag står knappast ensam här.

Diamond Princess har nu 11 döda, vilket motsvarar strax över 1,5%. Det bär fortfarande 82 sjuka, varav 10 kritiska fall som man inte vet utgången på. Skulle alla dessa 10 dö, blir det 3%. Så man vet fortfarande inte dödligheten på Diamond Princess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och vad tycker du att Stefan, den allsmäktige socialdemokraten ska göra? Det är ju inte så att man rår på naturen bara för att man är statsminister.

Om det är en orkan på väg mot Steffes hus, ska han strunta i att bygga upp skyddsluckor för fönstren då?

Argumentet att man inte kan rå på naturen är rätt märkligt. Då skulle man kunna strunta i att öht bekämpa sjukdomar eller skydda befolkningen mot naturkatastrofer på bästa möjliga sätt.

Att kämpa mot faror i naturen är väl en mänsklig uppgift ända sen man bodde ute på stäppen med nåt litet höftskynke på sig...

Steffe bör naturligtvis göra allt i sin makt för att skydda befolkningen.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej nej! Den ligger mellan 0,6 och 0,7%.
Hm många bud nu som är olika men har ett gemensamt och det är att jag har fel tal.
Jag undrar vem som har rätt siffror, alla kan inte ha det eftersom alla har olika så jag avsluta att räkna på detta och överlåter det åt er experter som ironiskt nog har helt olika siffror.
Jag räknade på ett globalt snitt inget annat.
Ha en bra kväll!

Lämnar FB för ikväll och tittar på John Campbells video från igår.
https://www.youtube.com/watch?v=fXJ3KGcUopo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in