2020-04-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Njaa det var ju länk till Fupen, tänkte mer en kort sammanfattning vad som hänt, vem som gissningsvis gjort vad och varför. Orkar inte läsa hela Fup.

Honan 6 har allt! Kolla hos henne.
Citera
2020-04-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Förresten: vet du om polisen gick vidare med detta? Jag vill minnas att polisen LW pratade med sa något om att detta kunde falla under allmänt åtal och att det inte var upp till LW att ta tillbaka anmälan. Eller minns jag fel?
Du minns rätt! De sa till henne att det lyder under allmänt åtal. Men de la ner ärendet i slutändan ändå.
Citera
2020-04-03, 18:33
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Vet någon om HD:s syster PO har någon form av personal-/anställningsansvar inom USÖ? Systern har ett vanligt för- och efternamn så mitt irrande på nätet kan givetsvis ha bjudit på helt felaktig ”information” kring detta.
Citera
2020-04-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För mig är HD en gåta.
Från början var jag helt säker på att hon inte vare sig kände till mordet, eller var delaktig i det på något sätt.

Men efter att ha läst förhören med henne, och igår också läst hennes vittesförhör under rättegången har jag ändrat mig.

S*illen tyckte sig se en hårt kontrollerad kvinna. Jag tror att han har rätt.

Jag tror (och hoppas) att HD inte är involverad i mordet på något plan.

Men jag är övertygad om att hon har någon kännedom om att SD är mördaren. Att SD har berättat och eller fått henne att hjälpa till genom städningen, fått henne att servera historier till bekanta osv.

Hur mycket han har manipulerat henne genom åren är svårt att spekulera om. Sd är en mycket skicklig och slipad manipulatör. Vad HD vet på ett medvetet plan, vad hon minns, vad hon själv vill?? Vet hon det själv? Vet H*anna ven hon själv är?

Jag misstänker att hon vill det S vill. För han ser till att det är så.

Han sa i någon konversation med henne att han tagit hand om henne under alla år när hon mådde dåligt. Och hon sa (?) väl att hon var tacksam för det.

Det är SD som anser att hon ska vara tacksam för vad han har gjort för henne. Och då tycker hon det? Det är väl så det funkar om man lever med en hårt kontrollerande person? Att ens egen identitet förloras, man ser på sig själv mer och mer som sin förövare och ser världen utifrån hans position?

Att HD och SD pratar om att förinta familjen, att HD och SD 2016 redan kommunicerar i så underliga termer att HD skriver till SD "Nej hon får leva", och SD utbrister att han trodde att HD ville få bort LW, visar på en helt sjuk förskjutning i hur man pratar och tänker om liv och död. Vadå; hon får leva?
De måste ju ha pratat om det här tidigare för att komma till den kommentaren. Det är så sjukt att det går inte att förstå.

Jag kan nog säga att aldrig i livet hade jag trott att något sådant här skulle kunna hända mellan fyra olika aktörer. SD, HD, LW och JG i den sociala miljön de lever i.

Jag har fått ändra min position mycket, många gånger under de här åren.
Säkert får jag göra det fler gånger.

Det finns inga enkla svar.
Vet de själva ens?

Jag vet inte heller.
Försöker väl förstå så gott det går, men det lyckas inte.

HD borde vara livrädd. Hon borde säga allt hon vet.
Skydda sig och sina barn. Alla borde skyddas från denna man.

Varför gör hon det inte?

Vi har precis samma grundsyn men jag fördömer HD i hårdare ordalag bara.

Och visst är det en gåta att hon inte tar chansen att rädda sig själv och barnen nu när chansen finns!
Citera
2020-04-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vet någon om HD:s syster PO har någon form av personal-/anställningsansvar inom USÖ? Systern har ett vanligt för- och efternamn så mitt irrande på nätet kan givetsvis ha bjudit på helt felaktig ”information” kring detta.

Troligen fel. Det finns en PO i Lindesberg som jobbar på Region Örebro.
Citera
2020-04-03, 18:44
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Honan 6 har allt! Kolla hos henne.

Japp läste igenom den nu, mycket bra sammanfattning. Tack för tipset.

Mycket försvårande omständigheter för MGM med alla tidigare hot, uttryckt hat osv. Vad är exfruns roll i det hela? Hon verkar inte vara misstänkt vad jag förstår, vad tror Flashback om hennes roll?
Citera
2020-04-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det måste väl kännas konstigt för den älskare som behövt litet tid på sig att bestämma fortsättningen ..
och vid åter konfrontation finner han att hon tagit en annan älskare ...allt med målet att förenas med SD. O.s.v.
Frågan är vad slags kriterium diagnosen ifråga har. Bygger den på endogen eller exogen grund?
Kan man förvärva border line -diagnos genom att ha en traumatisk bakgrund?

Hon hade kanske för stora krav på dem hon mötte på vägen, liksom SD oomtvistligen var uppåt väggarna fel mål att kämpa för.
Det blev "ekorrhjul" av det hela. Eller ond cirkel.

Borderline är delvis ärftligt. Som så många andra personlighetsstörningar och de flesta manifesteras oftast i åldern 3-5 år. Om inte föräldrar/vårdnadshavare bemöter det på ett konstruktivt sätt redan då, så kan det det förvärras allt mer under uppväxten och vuxenlivet. Men många klarar sig alldeles utmärkt ändå och är bra integrerade i samhället, även om tendenserna kan finnas kvar.
----------
OBS! OBS! Däremot psykopati, som man kan tänka sig att SD har, delvis pga hans iskalla sätt, sina manipulationer mot sin omgivning där det är hans ego som står i centrum för precis allt han gör samt brist på djupare känslor: det är däremot är ingen personlighetsstörning! Det är en brist i hjärnans "amygdala" och den"Prefrontala loben" och är medfödd. Den går inte att terapeuta eller medicinera bort.

Däremot tror jag att Lena var som besatt av SD och han av henne. Ett highway to hell som tydligen inte kunde stoppas.
-----
I mina ögon är det ofattbart att hon kunde välja en sån idiot som SD när det fanns så många andra hon troligen kunde få.
Citera
2020-04-03, 18:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Troligen fel. Det finns en PO i Lindesberg som jobbar på Region Örebro.

Tusen tack för svar! Då arbetar förmodligen inte både HD och hennes syster PO inom USÖ. Jag klipper härmed den kopplingen på momangen!
Citera
2020-04-03, 18:53
Medlem
En kvinna är död. Ihjälslagen med övervåld. Ett litet gäng på två personer anser att hon har sig själv att skylla. Ett större gäng anser att det är mördaren som är skyldig. Vem är skyldig? Offret eller mördaren? Det är den stora frågan. För mig är det enkelt. Men för snorisar och glorior är det enkelt: kvinnan slog ihjäl sig själv - även om hon inte höll i verktyget själv. Så vem hänger vi? Lena eller Stefan? Får vi tro den tvåhövdade pöbeln så hänger vi Lena - som redan är död. Och Sd som den oskyldige stackars förförde mannen får gå fri. Eller?
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En kvinna är död. Ihjälslagen med övervåld. Ett litet gäng på två personer anser att hon har sig själv att skylla. Ett större gäng anser att det är mördaren som är skyldig. Vem är skyldig? Offret eller mördaren? Det är den stora frågan. För mig är det enkelt. Men för snorisar och glorior är det enkelt: kvinnan slog ihjäl sig själv - även om hon inte höll i verktyget själv. Så vem hänger vi? Lena eller Stefan? Får vi tro den tvåhövdade pöbeln så hänger vi Lena - som redan är död. Och Sd som den oskyldige stackars förförde mannen får gå fri. Eller?

Har läst sammanfattningen och utifrån den så kommer MGM bli dömd för mordet på den omoraliske prästinnan.
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman:
Herregud va tramsigt att ni ens seriöst diskuterar en alternativ gärningsman. Ge upp.

Moschata:
Medhåller Refraktor i princip. Man ska inte lämna något åt slumpen.
Även om det pekar åt en GM bör man ha "ryggen fri".
Låt oss inte ta order om hur vi ska tänka och tycka, sånt som SD och LW ägnade sig åt.
Uttryckte mig lite dumt. Det var främst nivån på spekulationerna jag pratade om. Den där ”coco” verkar mest vara offer för ytterligare smutskastning från t.ex. gloriouslife
Citera
2020-04-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här är en rätt bra sammanfattande artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7MaL/dna-sparen-som-kan-falla-misstankte-45-aringen

”Polisen har också kunnat säkra blodspår från Lena Wesström på ett par av mannens skor. Åklagaren har i rätten kunnat visa en bild som mannen tog i sin telefon som visar att han hade på sig skorna – bara två timmar innan mordet.”

Har denna bild publicerats i tråden? (Ja, jag har lite dålig koll.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in