Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, precis. Min slutsats utifrån kända fakta är:
1) IM är ju mkt osäker på om GM vidrörde OP:s axel. GM kan alltså lika väl inte ha gjort det.
2) AB missuppfattade situationen. I själva verket höjde GM höger arm för att avlossa skotten.
3) Skottet kan inte ha skjutits från höger till vänster in mot t-banan/Tunnelgatan med vänster hand.
4) Skottet mot LP var förmodligen ett vådaskott. Dock finns det en detalj som talar emot det och det är att skottet mot LP var riktat mot exakt samma punkt i ryggen som skottet mot OP. Det var ej heller en "miss" i meningen dundra iväg ett blindskott ut i luften. Skottet snuddade som bekant LP:s rygg. Skillnaden mellan liv och död var 5 mm vridning av revolvern.
Men just det andra skottet har intresserat många "förståsigpåare" genom åren. Det framstår som märkligt. Det kan också ha varit så att GM avsåg att fimpa dem båda för att ta bort det närmaste vittnet.
Ang. (3) så är den tekniska analysen tydlig med att stänkbilden 12 grader åt höger visar kulbanan, och tillsammmans med de 8 graderna hö-vä genom OP visar att han vände sig ca 20 grader åt höger när han träffas (FUP p-IV avd. 2, s.37). Detta skall ställas mot det faktum att kulan hittas något till vänster bakom pelaren. Personligen är jag öppen för att kulan hamnat där den hittats av yttre åverkan, avsiktlig eller inte.
Skottet mot LP är värt en tanke. Å ena sidan är det såvitt jag vet vanliga vid politiska mord att man fokuserar på målet. Både motiv och praktiska skäl talar också för det. Å andra sidan är det inget konstigt med mördare som mördar flera offer, och är man beredd att skjuta ett offer på öppen gata så kan man väl ta ett till. Det kan inte heller uteslutas att GM hatade både OP och LP (hon var rätt osympatisk...).
Det har också spekulerats i att skottet mot LP är för att undanröja ett vittne, men det ger jag inte mycket för. Till att börja med är GM omaskerad när han med lätthet kunde haft en rånarluva att dra ned. Dessutom skjuter han bara två skott, fastän han har minst 3 kvar. Vill han bli av med vittnen så borde han panga på.
Jag tänker att GM vill döda båda, och också försöker detta. När han ser LP vända sig om och knäböja vid sin make tvekar han (medlidande, tillnyktring?).