2020-04-03, 17:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Finns det någon sammanfattning om detta fall för en oinsatt? Motiv, inblandade osv.

Tack på förhand.

Första inlägget i tråden länkar till det.
Citera
2020-04-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vem är HÅ? Hur kände hon honom?

Om du hade läst fup istället för att enbart ägnat dig åt L*enas trosor så hade du kanske uppmärksammat att HÅ är ett kvinnligt vittne och vän till L.
Citera
2020-04-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Säkert är det så.
Minns att IB sa något om det i en intervju när SD blivit häktad i augusti.

Samtidigt kan jag inte tänka mig att jag själv som oskyldig skulle sitta helt tyst om åklagaren frågade mig.

Det underliga blir väl att SD inte någon enda gång under förhör eller under rättegången (eller ens till sina vänner?) utbrister hur fruktansvärt det är, att han är helt oskyldig och hur hemskt det är att han är den misstänkte.

Han kör med sina "fraser" som alltid är desamma, typ; jag vet om jag är skyldig, de kommer aldrig att lösa mordet. De låter helt fel, standardiserade och saknar känslouttryck.

De han konverserar med är däremot fulla av känslor som lyser igenom texterna.

Det skulle ändå inte förvåna mig om SD inte kunde motstå frestelsen att få blänka till i strålkastarljuset för att belysa hans intelligens. Så att resonemanget är hans eget finner jag föga troligt - han låter som en skolpojke i förhören. Öööh... eeh.... Där fanns ingen tillstymmelse av något som blänkte till.. Men jag kanske har missat nåt?
Citera
2020-04-03, 17:26
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Första inlägget i tråden länkar till det.

Njaa det var ju länk till Fupen, tänkte mer en kort sammanfattning vad som hänt, vem som gissningsvis gjort vad och varför. Orkar inte läsa hela Fup.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ja så kan det vara....psykopaten sd har ju brutit ner henne under 6 års tid. Men LW hon körde ju med hot, känns inte som hon var så skönt och bräcklig egentligen....men vilsen pga SD. Även HD har ju också visat sig vara ett svin gentemot LW. Så tror jag.......Tre väldigt udda människor.

LW är ett vrak av sig själv, men samtidigt vväldigt envis och vägrar att släpas i skiten.
SD har förmodligen under åratal låtit LW tro att de skulle bli ett par, men på slutet påbörjar hon en resa från honom. Den går i slowmotion. Det säger hon själv.

Att L*ena kör med hot, som att hon kräver att de ska ses mer, att si att så känns ju helt lost. Vilket jag tror att hon är. Hon vet det själv.

Hon är brutalt ärlig och berättar utan omsvep hur hon hatar sig själv för hurdan hon har blivit. Elak mot HD t ex.

Jag är ingen expert på det här. Försöker navigera mig fram genom denna diskussion här och läsa vad andra tror och genom att läsa konversationerna.

Men fsiken om det går att få ett grepp på dessa tre personer.

Min huvudteori är att SD är orsaken till att alla tre, HD, lW och JG beter sig irrationellt. De har varit alltför nära under alltför lång tid med en person som har starka psykopatiska drag.

Han har kommit åt deras svagheter och manövrerat dom som marionetter på ett skickligt sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Aktbil 168 B, sid 1108
Chatt HÅ och L*ena:

29 apr 2018 21:50

Lena Wesström
Har inte träffat S på nära håll på länge nu. Hörs fortfarande mycket i chatten, men där är svalt och
rätt hårt. han är livrädd att jag ska klippa det sista och avslöja honom, att vi träffats hela året. Och
jag är ärligt inte rädd för att göra det. men inte sugen heller. Han kan gott vara nervös. Jag håller
honom kort

Boomshakalak..
Citera
2020-04-03, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Njaa det var ju länk till Fupen, tänkte mer en kort sammanfattning vad som hänt, vem som gissningsvis gjort vad och varför. Orkar inte läsa hela Fup.
Här är en rätt bra sammanfattande artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7MaL/dna-sparen-som-kan-falla-misstankte-45-aringen
Citera
2020-04-03, 17:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Om du hade läst fup istället för att enbart ägnat dig åt L*enas trosor så hade du kanske uppmärksammat att HÅ är ett kvinnligt vittne och vän till L.

Och om du vore lite uppmärksam så
skulle du veta att det finns två HÅ,
en man och en kvinna.
Och den konversation som Notknapparen
citerar ur var med mannen.
Citera
2020-04-03, 17:31
Medlem
Citat:
För mig är HD en gåta.
Från början var jag helt säker på att hon inte vare sig kände till mordet, eller var delaktig i det på något sätt.

Men efter att ha läst förhören med henne, och igår också läst hennes vittesförhör under rättegången har jag ändrat mig.

S*illen tyckte sig se en hårt kontrollerad kvinna. Jag tror att han har rätt.

Jag tror (och hoppas) att HD inte är involverad i mordet på något plan.

Men jag är övertygad om att hon har någon kännedom om att SD är mördaren. Att SD har berättat och eller fått henne att hjälpa till genom städningen, fått henne att servera historier till bekanta osv.

Hur mycket han har manipulerat henne genom åren är svårt att spekulera om. Sd är en mycket skicklig och slipad manipulatör. Vad HD vet på ett medvetet plan, vad hon minns, vad hon själv vill?? Vet hon det själv? Vet H*anna ven hon själv är?

Jag misstänker att hon vill det S vill. För han ser till att det är så.

Han sa i någon konversation med henne att han tagit hand om henne under alla år när hon mådde dåligt. Och hon sa (?) väl att hon var tacksam för det.

Det är SD som anser att hon ska vara tacksam för vad han har gjort för henne. Och då tycker hon det? Det är väl så det funkar om man lever med en hårt kontrollerande person? Att ens egen identitet förloras, man ser på sig själv mer och mer som sin förövare och ser världen utifrån hans position?

Att HD och SD pratar om att förinta familjen, att HD och SD 2016 redan kommunicerar i så underliga termer att HD skriver till SD "Nej hon får leva", och SD utbrister att han trodde att HD ville få bort LW, visar på en helt sjuk förskjutning i hur man pratar och tänker om liv och död. Vadå; hon får leva?
De måste ju ha pratat om det här tidigare för att komma till den kommentaren. Det är så sjukt att det går inte att förstå.

Jag kan nog säga att aldrig i livet hade jag trott att något sådant här skulle kunna hända mellan fyra olika aktörer. SD, HD, LW och JG i den sociala miljön de lever i.

Jag har fått ändra min position mycket, många gånger under de här åren.
Säkert får jag göra det fler gånger.

Det finns inga enkla svar.
Vet de själva ens?

Jag vet inte heller.
Försöker väl förstå så gott det går, men det lyckas inte.

HD borde vara livrädd. Hon borde säga allt hon vet.
Skydda sig och sina barn. Alla borde skyddas från denna man.

Varför gör hon det inte?

Tror det beror på att hon är livrädd att SD går fri och vad han kan tänkas göra då. Om hon pratar för mycket.

Hon kanske inte ser någon väg ut ur detta och har kanske dåliga "rådgivare" = sina föräldrar? "Nu glömmer vi det här tråkiga och går vidare". " Man ska inte prata för mycket". Stefan är en alldeles förträfflig man". Typ sånt.

Finns faktiskt många människor som resonerar på det viset. Gräver man ner problemet så finns det inte.
Citera
2020-04-03, 17:33
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här är en rätt bra sammanfattande artikel i Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na7MaL/dna-sparen-som-kan-falla-misstankte-45-aringen

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok. Vad vet du hittills? (om vi ska fylla i luckor)

Det jag läste i länkade artikeln ovan, ska fördjupa mig i tråden nu.
Citera
2020-04-03, 17:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tack!

Det jag läste i länkade artikeln ovan, ska fördjupa mig i tråden nu.
Användaren Honan6 tror jag har lite matnyttiga länkar i sin signatur.
Citera
2020-04-03, 17:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det skulle ändå inte förvåna mig om SD inte kunde motstå frestelsen att få blänka till i strålkastarljuset för att belysa hans intelligens. Så att resonemanget är hans eget finner jag föga troligt - han låter som en skolpojke i förhören. Öööh... eeh.... Där fanns ingen tillstymmelse av något som blänkte till.. Men jag kanske har missat nåt?

Du syftar på att försvaret har sagt till SD att vänta med att ta upp den långa lista som SD har på bristerna? Det tror jag är helt och hållet försvarets idé. Jag kanske missuppfattar dig?

Och som du säger kan han inte hålla tillbaka det han säger. Det för att han verkligen tror att han vet mer än utredarna och åklagarna och att han gillar att stå i centrum och vis hur briljant han är. Han har ingen koll på att det sätt han säger det på verkar konstigt.

SD beter sig väldigt omoget överlag, det känns inte som att det finns ett djup. Ihåligt. Ytskikt. Nästan som att han inte är på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in