2020-04-03, 16:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Frågan är ju då om man likt magsjuka också kan bli smittad från toaletter och om folk inte tvättar händerna så bra?

Magsjuka smittas ju oerhört fort.
Blanda en klorinlösning i en sprayflaska och behandla ytorna och vänta fem minuter så är risken låg för smitta.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell: 'Italien det blir nog inte så stort'

Vilken legend han är. Han har varit ute och cyklat med precis allt han sagt senaste tre månaderna.

Förstår inte hur folk kan försvara clownen Tegnell fortfarande haha!
Helt sjukt eller hur...
Citera
Medlem
Gronladans avatar
Noterar att det endast är 40 tusen bekräftat smittade världen över sedan vi nådde en miljon igår kväll. De senaste dagarna har vi ju skådat upp till ca. 100 tusen smittade per dygn. Verkar som att det har avtagit rejält bara idag, nästan lite för mycket för att det bara skulle kunna vara en svacka? Eller tar de fredagsledigt med testerna idag?
Citera
2020-04-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Har du något att tilläga ittepa?

Ja. Det är som sagt skillnad på att stoppa smittspridningen och att få ned smittspridningen till en hanterbar nivå.

Detta är vad alla länder försöker göra just nu. Få ned smittspridningen till en hanterbar nivå för att öppna samhället. Med en immunitet på cirka 15% har man väldigt goda förutsättningar för att samhället ska rulla på som vanligt, utan att det finns risk för att sjukvården blir överbelastad. Dock ska riskgrupper fortsatt vara försiktiga under en sån här situation, för sin egen skull. Gäller även vanlig säsongsinfluensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag tänker mig att antal döda är ett resultat av antal smittade. Fler smittade ger fler döda ungefär linjärt upp till den tid då iv platser inte finns för alla svårt sjuka. Då dör ännu fler.
Hur räknar du ut antalet smittade?
Dör det lika många av smittade 80- åringar som smittade 30- åringar?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Coronavirus i avloppsvattnet
https://www.vk.se/2020-03-27/coronav...avloppsvattnet

Känt från SARS 1, där nästan ett helt hyreshus blev smittat. Kommer tiilbaka upp
i luft med avdunstning.
Jepp, det där har vi pratat om långt bak i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej men det är ju inte det dom ska vara heller. Experter ska vägleda medans politiker ska fatta beslut efter experternas förslag men en politiker måste ju se till flera aspekter och det behöver inte experter. Tegnell har i sverige fått tagit på sig hatten som politiker och expert vilket är fel. Jag tycker politiker bör stå där framme och ha hjälp av experterna och nu är det tvärtom

Exakt så.

Betänk här att både FHM och Hallengren sa att dom inte hade något ansvar för att corona slingrat sig in på äldreboendena, "det måste varit något fel som begåtts hos ägaren".

Detta säger allt om våra ryggradslösa krishanterare...

Snart kommer du inte se Anders Tegnell på 14:00 pressträffarna längre, mitt stalltips.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Att det är luftburet har de sagt i Kina, Korea, Japan m.fl. länder i Sydostasien redan för flera veckor sedan.
Filmen med intervjun jag länkade till nyss är flera veckor gammal och bl.a. det sägs där.

Ja det är helt otroligt.

FHM går alltså ut med falsk information? Tänker också att viruset tycks ha spridit sig på en majoritet av alla äldreboenden. Säkerligen har många av personalen smittat vårdare bara genom att andas i samma rum. Det är nog så det går till. Är dessutom personalen smittad, men symtomfri förstår man ju att det är smittsamt som sjutton. Jag tror det är så det går till.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Tegnell var självkritisk i Skavlan. Bra egenskap iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De borde stänga ned hela landet de också.

Vad tror du det innebär på sikt då för nationen? Har du reflekterat över det någonting?

Är det värt att åsamka ännu mer förödelse när vi från flera andra länder sett att karantäner som införs sent är verkningslösa?
Citera
2020-04-03, 16:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det ser likadant ut i alla västerländska länder. Det är helt hopplöst att försöka stoppa smittan nu. Det har tom visat sig att personer kan bära runt och smittat även om de visat negativt på test. Det man i så fall hade varit tvungen att göra hade varit att isolera alla äldre tillsammans med personal och ha en rigorös testning av personalen. Men vem fan vill isolera sig i månader för att kunna ta hand om äldre?

Inte du tydligen...
Citera
2020-04-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du måste skilja på att "stoppa smittspridningen" och att "få ned smittspridningen till en hanterbar nivå".

Nej jag har hela tiden pratat om flockimmunitet, jag har inte diskuterat ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in