2020-04-03, 16:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Har tyvärr ingen koll på hur platserna är fördelade. Vet att försvarsmakten ställt/ställer upp sina grejer i HBG men sjukhuset är tydliga med att det tar emot patienter från hela Skåne.

Nä, det är det ju inte egentligen men Stockholmsregionen hade väl ordinarie 90? Jaja, vad ska man säga.

SBS som man säger. Skit bakom spakarna.
Finns ju även gamla avtal att skicka patienter mella köpenhamnsregionen och Skåne.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Samtidigt som vissa regioner i Spanien och Italien inte har haft något val så har många också gjort det av politiska skäl, det vill säga politiker har fattat besluten och ibland då emot sina egna experters inrådan. Kul när politikerna blir epidemiologer.

Nej men det är ju inte det dom ska vara heller. Experter ska vägleda medans politiker ska fatta beslut efter experternas förslag men en politiker måste ju se till flera aspekter och det behöver inte experter. Tegnell har i sverige fått tagit på sig hatten som politiker och expert vilket är fel. Jag tycker politiker bör stå där framme och ha hjälp av experterna och nu är det tvärtom
Citera
Medlem
What percentage of a population must be immune
for herd immunity to operate? This percentage varies
from disease to disease. For example, in the case of
measles, which is highly communicable, it has been (s.27)
estimated that 94% of the population must be immune
before the chain of transmission is interrupted. (s.28)
Gordis Epidemiology 6th ed (2019) - David D. Celentano, Moyses Szklo

Edit: For measles, R0 is often cited to be 12–18,
https://www.researchgate.net/publication/318751687_The_basic_reproduction_number_R0_of_meas les_A_systematic_review

R0 för detta virus skall vara mellan 2-3 (tror jag).
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-03 kl. 16:55.
Citera
2020-04-03, 16:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Droppsmitta och att det räcker med att tvätta händerna...

Talar egentligen inte allt för att viruset är luftburet eftersom så många blir smittade på så kort tid?

Hur sjutton skulle annars så många bli smittade? Ta alla äldreboende eller alpturister. De har säkert blivit smittade på hotell, restauranger och sedan på flyget. Det är ju enormt många som blivit smittade, men bara ett fåtal kommer till myndigheternas kännedom.

Att det är luftburet har de sagt i Kina, Korea, Japan m.fl. länder i Sydostasien redan för flera veckor sedan.
Filmen med intervjun jag länkade till nyss är flera veckor gammal och bl.a. det sägs där.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Yes, i freedom-of-everything landet har man nu stängt ned allt och kräver att alla går full muslim.

I Sverige som till och med bestämmer över när vi får köpa sprit och hur hög diskbänken får vara vill man inte gå längre än till "rekommendationer" och att "folk får lösa detta själva".

för en betraktare på avstånd med CNN på dagligen ser detta ut som att Sverige krishantering är ett gäng kycklingar som inte vågar.

Ja det är helt otroligt.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur tänker du där?
Jag tänker mig att antal döda är ett resultat av antal smittade. Fler smittade ger fler döda ungefär linjärt upp till den tid då iv platser inte finns för alla svårt sjuka. Då dör ännu fler.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor
Coronavirus i avloppsvattnet
https://www.vk.se/2020-03-27/coronav...avloppsvattnet

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att undvika att dricka avloppsvatten känns väl som en lågt hängande frukt ur smitthänseende?

Känt från SARS 1, där nästan ett helt hyreshus blev smittat. Kommer tiilbaka upp
i luft med avdunstning.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Om att ligga i respirator:

För att andra ska slippa gå igenom det Lars gick igenom, nedsövd i respirator, vill han gå ut med en vädjan.

När Lars, 38, drabbades av en svår lunginflammation sövdes han ner i respirator.

Men det var ingen fridfull sömn – i stället var han fast i mardrömsliknande hallucinationer och dödsångest.
– Drömmarna var en vandring i ett fragmenterat undermedvetande som hela tiden färgades av kroppens kamp mot sjukdomen.

– I gränslandet mellan vakenhet och sömn hade jag vanföreställningar och hallucinationer som närmast går att jämföra med en skräckfilm på repeat.

Lars: Trodde de skulle skörda mina organ
I sina hallucinationer såg Lars inälvor som kröp ur väggarna, har han tidigare berättat. Personalen på sjukhuset såg ut som gula dockor och hans fru såg ut som en animerad figur.

https://www.expressen.se/gt/lars-38-sa-var-det-att-ligga-i-respirator/
Jag har en släkting som låg nedsövd 10 dagar med respirator (slangen fastsatt i en öppning i halsen) efter en trafikolycka och han har livligt berättat om de mardrömmar han hade under den perioden. Vidriga drömmar jag inte vill återge här ens en gång. Så någon "walk in the park" tror jag inte att det är.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Undra hur stor andel som får trevliga drömmar istället, där verkligheten upplevs som 10000 gånger bättre än på jorden.

Det verkar snålas mer ketaminet eller vad man nu använder, han verkar ha pendlat mycket mellan sovande/halvvaken... Kanske är brist på narkosmedel.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja så säger Dr Fauci i USA att det är.

Dr. Fauci brukar vara före de flesta, och hans teorier stämmer oftast så tror han har rätt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du verkar vara proffs på det där, har aldrig behövt piller i mitt liv, så jag vidarebefordrar bara det man sade i radio. Personligen har jag noll koll i saken.

De få gånger man behövt uppsöka läkare, så höjer denne på ögonbrynet, när man svarar inget, på frågan vilka läkemedel man käkar...

Alltså, varför käkar folk så mycket piller? Kanske därför dom är så sjuka!
Nej jag är inget proffs men jag vet att läkaren skriver ut recept och att man inte kan hämta ut allt på en gång.
Jag såg på dokumentären om just det här med medicinbrist under pandemin. Visste inte att man hade lager i landets apotek som ska räcka i tre månader, sedan fyllas på.
Har märkt av det på apoteket också, verkar vara lite i lagren och lång väntan på läkemedelföretagen.
Skulle ha migräntabletter fick ta lite endast och komma tillbaka någon dag senare och hämta resten. Vi har inte hemma, sa de.
Verkar vara all medicin, alltså inom alla områden.
Aldrig varit med om sådant.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Ja alltså USA är en megakatastrof. Detta måste vara det värsta som hänt dom genom alla tider.
Frågan är hur väl deras karantän kommer fungera nu när det är så jävla sent och det dör över 1000 per/dygn, samtidigt som det snart kommer dö 2000/dygn.

Frågan är om dom inte helt borde strunta i all form av karantän, bortsett från riskgrupperna och rädda det som räddas kan av ekonomin.

De borde stänga ned hela landet de också.
Citera
2020-04-03, 16:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell: 'Italien det blir nog inte så stort'

Vilken legend han är. Han har varit ute och cyklat med precis allt han sagt senaste tre månaderna.
Kan det bero på att AT inte kunde tänka sig att italienarna skulle vara såpass ovarsamma?
Rimligen känner han Italiens motsvarighet till statsepidemiolog, och vet hur de planerar i normala fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in