2020-04-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
NA:s rubrik i morse
Misstänkte 45-åringen: "Polisen har gjort massor med misstag"
www.na.se/logga-in/misstankte-45-aringen-polisen-har-gjort-massor-med-misstag

Från NA:
Den misstänkte 45-åringen anser att det finns stora brister i mordutredningen.
– Jag har en lista. Det är faktiskt alldeles för mycket punkter. Det känns inte som min uppgift att ta upp det, säger han under mordrättegången.

´´– Jag har fått tips av de erfarna här att vi håller oss till att prata om brottet. Att ni sedan utreder jättekonstiga saker och missar stora viktiga saker får faktiskt vara något som faller på er sida. Vi koncentrerar oss på mig och brottet, säger han.
Åklagaren Therese Johansson pressade 45-åringen att berätta mer om vilka bristerna skulle vara. Först efter flera påtryckningar nämner den misstänkte händelsen om bakhållet i Vivallaskogen, som han ska ha hamnat i några dagar innan mordet.

– Ni har gjort det extremt tydligt att jag kvällen 11 till 12 maj antingen ska ha försökt mörda Lena eller att jag har planerat att göra det.
Den misstänkte ska enligt vittnesuppgifter ha mött en granne på natten. Grannen och hans sambo har vittnat om att det skedde efter 01.30.
– Båda har vittnat om att de inte har kollat på klockan. De har somnat på soffan och gissar på tiden. Vi har lagt fram fakta och visat var min telefon har rört sig. Det här tycker ni är superviktigt men ni har inte frågat vittnet om han har en tidslinje och om det kan vara så att han har fel.
Åklagaren ville att 45-åringen skulle ge fler exempel på brister i utredningen.
- Jag vill inte ta upp mer exempel men det finns mängder. Jag kanske säljer dem sen till lokalblaskan, säger han.

--------------

Jag tror inte "lokalblaskan" köper din historia, SD.

"Vi har lagt fram fakta och visat var min telefon har rört sig", säger SD. Han försöker förleda rätten och få alla att glömma att åklagaren har fakta. SD lämnade mobilen hemma två ggr och har sen medvetet gjort en massa raderingar i sina enheter, skrev över minnet på sin mobil när han under några få minuter tog närmare 3000 bilder emellan sina sms med HD.

En totalt regisserad tidslinje och städning av digitala spår blev inte så bra för SD såhär på slutet av rättegången. Han hade nog inte räknat med att han skulle missa att det fanns ett urklipp på en bild från LW gömd i hans enhet. Bilden som hade återskapats från hennes Telegram hittades även hos honom. Tänk vad en liten bild på en svart socka med gul strumphållare i plast kan ställa till det när en mördare tror att han har koll på alla detaljer.
Om SD hade låtit bli att försöka mästra IT-teknikerna, kanske sockan hade försvunnit i mängden av indicier, men MR Stöddig kan inte hålla tyst. Jag hade önskat att han hade fått mer taltid, för då hade nog flera grodor hoppat ur hans mun och rättssalen hade kunnat få smygfnissa.

Han pratar väldigt självsäkert och det låter som han och försvararen har haft samtal om detta. Antagligen är det just det här som advokaten har som paradnummer nästa vecka: Att visa på dessa brister i utredningen? Kanske därför han varit lite återhållsam under förhandlingarna - han satsar på att få Åsa att trilla av stolen?

Jag har såklart inte en endaste aning, men just SD's uttalande om brister osv igår gör att man börjar ana att nåt är i görningen från försvarets sida, men SD kunde inte hålla sig fram tills dess?
Citera
2020-04-03, 16:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Var det inte så att Lena ville bjuda SD på den där kakan,kvällen innan hon mördades....så jag tvivlar på att hon gått vidare

Hon kunde inte gå vidare ty hon hade växt fast i sitt tidiga sår att bli lämnad vilket personifierades av SD. Med lock och pock och hjärtformad kaka länktade hon på SD att komma den 14,a maj 2018,

Att hon blev nobbad av Cetrum för våld i nära relationer för sin stoiska vägran att lämna Stefan säger väl allt...
Hon hade kontakt med ett flertal personer som inte lyckades få henne att lämna SD, kuratorer, präster, terapeuter.

Genusmaffian är lika besatta av upprättelse från män som LW och därför ursäktar dom hur jävligt hon än betedde sig.
Åndamålen helgar medlen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-03 kl. 16:31.
Citera
2020-04-03, 16:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad gick my first real six string ut på? Vad bestod den av och hur var den gömd?

Den låg först bakom planket. Där blev den tyvärr förstörd efter 10 dagar och L*ena flyttade den till en annan plats.

Jag är sjukt dåligt insatt i geocaching med tanke på att jag har följt tråden i två år .

Men du kan titta på bilderna i just aktbil 168, sid 1245 och uppåt (man läser ju messenger konversationerna så).

Det finns länk där och även bilder där L*ena beskriver cachen kort för HÅ.

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:7ecba29748483e73d5b6f6b695bf6c2f

https://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC7E4XE&title=my-real-six-string

Jag kan säga att jag är väldigt imponerad av L*enas klurig- och knåpighet.

Så sorgligt att den plats hon valt för en ny cache (Home Soft Home, tror jag den skulle heta?) skulle bli hennes dödsplats.
Citera
2020-04-03, 16:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den låg först bakom planket. Där blev den tyvärr förstörd efter 10 dagar och L*ena flyttade den till en annan plats.

Jag är sjukt dåligt insatt i geocaching med tanke på att jag har följt tråden i två år .

Men du kan titta på bilderna i just aktbil 168, sid 1245 och uppåt (man läser ju messenger konversationerna så).

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:7ecba29748483e73d5b6f6b695bf6c2f

https://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC7E4XE&title=my-real-six-string

Så sorgligt att den plats hon valt för en ny cache (Home Soft Home, tror jag den skulle heta?) skulle bli hennes dödsplats.

Vem är HÅ? Hur kände hon honom?
Citera
2020-04-03, 16:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Förmodar du syftar på catchen som hon på jävelskap lagt in Davidssons skilsmässodatum som lösning och hånfullt inväntade att Davidssons att hinna först till den?
Citera
2020-04-03, 16:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Han pratar väldigt självsäkert och det låter som han och försvararen har haft samtal om detta. Antagligen är det just det här som advokaten har som paradnummer nästa vecka: Att visa på dessa brister i utredningen? Kanske därför han varit lite återhållsam under förhandlingarna - han satsar på att få Åsa att trilla av stolen?

Jag har såklart inte en endaste aning, men just SD's uttalande om brister osv igår gör att man börjar ana att nåt är i görningen från försvarets sida, men SD kunde inte hålla sig fram tills dess?

Säkert är det så.
Minns att IB sa något om det i en intervju när SD blivit häktad i augusti.

Samtidigt kan jag inte tänka mig att jag själv som oskyldig skulle sitta helt tyst om åklagaren frågade mig.

Det underliga blir väl att SD inte någon enda gång under förhör eller under rättegången (eller ens till sina vänner?) utbrister hur fruktansvärt det är, att han är helt oskyldig och hur hemskt det är att han är den misstänkte.

Han kör med sina "fraser" som alltid är desamma, typ; jag vet om jag är skyldig, de kommer aldrig att lösa mordet. De låter helt fel, standardiserade och saknar känslouttryck.

De han konverserar med är däremot fulla av känslor som lyser igenom texterna.
Citera
2020-04-03, 16:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vem är HÅ? Hur kände hon honom?

Jag har inte kommit så långt och vet ej. Nytt namn för mig.
Men hon chattar med honom som om de känner varandra väl. Ända fram till 13 maj, dagen före mordet.
Citera
2020-04-03, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Förmodar du syftar på catchen som hon på jävelskap lagt in Davidssons skilsmässodatum som lösning och hånfullt inväntade att Davidssons att hinna först till den?

Nej.
Citera
2020-04-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman:
Herregud va tramsigt att ni ens seriöst diskuterar en alternativ gärningsman. Ge upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, det är viktig. Vi söker väl sanningen och ska väl inte agera som en lynchmob. Vi måste diskutera tänkbara alternativa gm på ett sakligt men helst hänsynsfullt sätt.

Moschata:
Medhåller Refraktor i princip. Man ska inte lämna något åt slumpen.
Även om det pekar åt en GM bör man ha "ryggen fri".
Låt oss inte ta order om hur vi ska tänka och tycka, sånt som SD och LW ägnade sig åt.
Citera
2020-04-03, 17:13
Medlem
Citat:
Just nu är min teori att han smörat med henne den sista tiden Det för att få in en fot.
Och hon är inte stark nog. Hon är bräcklig som tusan. Klarar inte av att säga nej till honom.

Han får ut henne, enligt åklagaren tre vändor den 11-12 maj.
Det är då hon skickar en bild 01.33 på strumphållare. och enligt IT-teknikern skriver SD till LW:

"Du skickar ju ALDRIG några bilder från nattning längre"

Den texten skickas förmodligen aldrig, för den hittades aldrig i deras gemensamma chatt, utan sparades på morgonen därefter vid 06-tiden.

Den 14 maj skickar hon en bild på en loggremsa. Den är en loggremsa som han har tagit FTF på, HD loggat, LW avloggat. SD skrivit en text som börjar: Google, vill du gifta dig med mig. Mycket symbolik där för HD; SD och henne själv.

Jag tror att hans medel är löften (kanske om Kilimajaro) och att hjälpa henne med hennes opublicerade cacher som hon håller på med.

Hon dödas på en av de tre platser som hon hade planer för en ny cache. Och 11-12 maj snurrar hon nära de platser där det planerades en annan.

Vem vet vem som har förstört hennes cacher i närområdet, bla den otroligt fina "My real six string" som fanns bakom planket, exakt på mordplatsen? Kanske SD gjorde det som ett led i den hatkampanj han hade mot henne? Men också för att få chansen att "hjälpa" henne?

Hon hade inte gått vidare, men hade påbörjat en resa. Hon var gladare den sista tiden. Och lite starkare.
Men mycket bräcklig.

Aktbilaga 168 B, sid 1104
Konversatation mellan HÅ och L*ena
"29 apr 2018 22:36

L*ena
de lämnade in första papperet direkt hon medddelade att hon ville

L*ena
hon hade dem redan utskrivna, var bara It skriva på

Skulle du vilja ha honom mår det är klart?

L*ena

L*ena
jag vet ju vem han är nu

L*ena
sörjer att han inte var den jag trodde

Jo. Men ändå.

L*ena
ibland, enstaka gånger har jag njutit av hans närhet även på sistone, i vinter. Ibland går den där
känslan igenom igen, att han år fantastisk, att ingen känner mig som han, får mig att känna mig
fantastisk, att han NÄSTAN var allt jag ville ha. men det går oftast över redan innan han gått igen

Ja så kan det vara....psykopaten sd har ju brutit ner henne under 6 års tid. Men LW hon körde ju med hot, känns inte som hon var så skönt och bräcklig egentligen....men vilsen pga SD. Även HD har ju också visat sig vara ett svin gentemot LW. Så tror jag.......Tre väldigt udda människor.
Citera
2020-04-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag orkar inte kolla nu men står det inte
någonstans att hon var på VC i Varberga
för att få sjukintyg? Skulle det förklara
resrutten?

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, om hon var där efter polisförhöret den 19e. Någon som har koll på detta?

Utan att veta bakgrunden till eran diskussion här eller vilken månad ni pratar om.
Men jag gissar på att ni pratar om 19e maj och om hon var på vårdcentralen efter polisförhöret?
19e maj 2018 var en lördag. Vårdcentralen har väl i regel öppet måndag-fredag.
Citera
2020-04-03, 17:18
Medlem
Flaskbackares avatar
Finns det någon sammanfattning om detta fall för en oinsatt? Motiv, inblandade osv.

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in