2020-04-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Inte vad jag hört från familj i Danmark, man tänker öppna för nedstängningen har gett effekt.

Räcker ju med att titta på antalet dagliga fall för att se det, måste ju till och med du kunna se även om du inte får medge det

Norge är ju också bäst i klassen med väldigt låga dödstal.

I sverige har corona släppts lös på 80% av äldreboendena...

Nedstängningen i Danmark har inte gett någon effekt, och det var ett rent politiskt besult för att tillfredsställa oroliga väljare.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
I presskonferansen och i nyheterna så sägs det att läkemedels håller på ta slut och ska prioriteras i akutvården etc. Vilka typer av läkemedel är det dem refererar till ?

Jesus kristus..

-Finns ingen skyddsutrustning.., personal uppmanas att pruta på sin egna, o andras säkerhet..
-IVA blir fullt.., sjukhusen likaså..
-Äldreboenden nerlusade av corona..., det skiter man i..
-Mediciner börjar ta slut..
-Patetiska åtgärder politiskt, ingen handlingskraft eller vilja..

Jag vet inte hur allt slutar, men århundradets katastrof är här !
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ni som höjt priset på livsviktiga produkter, såsom handsprit, hygien och städprodukter med 1000%, önskar jag går en mycket plågsam och långdragen död till mötes i covid19! Att slå mynt av denna olycka, är bortom allt vad anständighet heter, det är det lägsta av det lägsta, i en situation där vi hjälper varandra genom den kris.

Tvi fan för dylikt bottenskrap till människor!

Så om du skulle ha en fabrik som gör handsprit skulle inte du utnyttja situationen och bli stormrik?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag och en till skulle hämta medicin. Det fanns inte. Fick vänta ett par dagar.
Fick recept på buventol. Fanns inte.
Fick sms idag att det går att hämta men ligger kvar en vecka endast.
Det märks på apotek att de har dåligt med mediciner.

De prioriterar recept vid beställningar men det är inte oväntat. De har även begränsat uttagsperioden som får vara högst 90 dagar.
Vanliga apoteket verkar ligga före de andra med väntetider.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej verkligen inte med tanke på vilket pris dom har fått betala för det. På nationell nivå är skillnaden nästan minimal när man räknar efter folkmängd. Det är ju därför dom vill lägga ner det nu.

Om siffrorna ser bättre ut än våra så har de lyckats bättre än oss. Punkt slut.

Dina spekulationer om någon akut ekonomisk nedgång är tämligen ointressant.
Citera
2020-04-03, 15:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Problemet är att deras åtgärder har fått enorma konsekvenser på landets ekonomi och på folkets personliga ekonomi samt välbefinnande.

Eftersom Sveriges situation ser likadan ut så har dom inte längre mandat att bedriva sin nedstängning. Det är inte längre gångbart. Hade Sverige haft 250 dödsfall per dag så hade Danmark ALDRIG lättat på sina åtgärder nu.
Har de sagt till dig att antalet döda i Sverige har haft avgörande för deras beslut? Fast det är klart, förstår att de är mer rädda för Sverige än för kontinenten när det gäller detta ...
Citera
Medlem
Från 22 februari.
Björn Olsen rak och tydlig om vad som kan hända.
Tegnell, förstår inte riktigt vad han säger eller menar...

https://www.tv4play.se/program/nyheter/12527972?first=10001434
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ni som höjt priset på livsviktiga produkter, såsom handsprit, hygien och städprodukter med 1000%, önskar jag går en mycket plågsam och långdragen död till mötes i covid19! Att slå mynt av denna olycka, är bortom allt vad anständighet heter, det är det lägsta av det lägsta, i en situation där vi hjälper varandra genom den kris.

Tvi fan för dylikt bottenskrap till människor!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Hoppas det kan komma mer gott ur detta, förhoppningsvis i form av bättre källkritik, förståelse för masshysteri, förberedelser för när det väl kommer en allvarlig sjukdomsspridning, etc. Får se vad som sägs när detta är över också. Problemet är att i princip alla politiker och medier i hela världen har begått samma misstag, så det kommer bli svårt att ställa dem till svars. Kanske inte det viktigaste dock.

nej, Sverige var helt ensamt med att försöka få FLOCKIMMUNITET.

Och Sverige är nu ganska ensamma att hävda att MUNSKYDD inte fungerar och att ASYMPTOMATISK spridning inte existerar.

Resten av världen har gjort rätt och kan sova om natten.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Nej verkligen inte med tanke på vilket pris dom har fått betala för det. På nationell nivå är skillnaden nästan minimal när man räknar efter folkmängd. Det är ju därför dom vill lägga ner det nu.
Och våra åtgärder har varit gratis för oss?!?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nedstängningen i Danmark har inte gett någon effekt, och det var ett rent politiskt besult för att tillfredsställa oroliga väljare.
Kanske lite tidigt att säga att det inte har gett effekt med tanke på att många döda kanske blev smittade för 3 veckor sedan
Citera
2020-04-03, 15:44
Medlem
Våra myndigheter har inte koll på någonting. Ibland döljer de sin okunnighet bakom säkerhetshänsyn. Men jag tror att de saknar koll och är inkompetenta. De använder oss som försökskaniner för testa sina hypoteser. Saxar från SVTs bevakning av FHMs pressis.

Det är på väg att bli brist på läkemedel för intensivvården, för vilka regioner gäller det?
- Det är framför allt en oro för brist på många ställen. På några ställen i landet har man haft det svårare men jag vill inte kommentera var, säger Thomas Lindén vid Socialstyrelsen.

Varför vill du inte tala om det?
- Jag har inte en så tydlig bild av hur verkligheten ser ut så jag kan inte komma med en kvalitetssäkradbild över hur det ser ut i det olika regionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in