2020-04-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Finnländare gör förmodligen misstaget att använda mask istället för tjock scarf som skydd.
Vi borde nog anställa Tegnell för att få ordning på coronan. Men å andra sidan, att sprida viruset är ju inte så svårt
Citera
2020-04-03, 15:13
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I Stockholmsregionen så dör nu ungefär lika många per dag i corona, som det normalt dör av alla andra orsaker tillsammans.

Börjar man eventuellt slå i taket i rapporteringen? Jag har länge misstänkt att siffrorna i Sverige kommer att bli otillförlitliga tidigare än i andra länder, eftersom allt är så otroligt byråkratiskt och ska trippelkollas, speciellt när det gäller dödsfall.

Blir siffrorna för höga så går regeringen in och tystar tidningarna för att svenska folket ska hålla sig lugna och ger ut propaganda siffror istället
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Tittar man på utvecklingskurvan och hur svenskarna hanterar detta. Vad talar emot dessa siffror? Vaccin kommer tidigast i slutet av 2021 om allt går perfekt till.

Det som talar emot 130 000 döda svenskar år 2020 är att många av de 90 000 som dör under ett normalt år istället avlider av covid-19 än av andra orsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Du råkar inte ha totalantal prov som togs vecka 13?
(Det var ju väldigt många fler prov en vanligt vecka 12.)

Jag har funderat litet över det där med sentinelproven, hur användbara de riktigt är i en situation när alla avråds från att söka vård för förkylnings/influensaliknande symptom.

(För Finlands del är sentinelen negativ, men senaste uppdateringen var 30.3 (eller igår, om man litar på att Covid19-översikten på THL genast skulle ta med den infon), så det är ju inte helt färskt.)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera
2020-04-03, 15:14
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nä bara massa snömos. Tänkte precis skriva i tråden;

Någon som kan sammanfatta va de säger?

Sammanfattning: ALLT är slut, vi är körda. Nu tar vi helg.
Citera
2020-04-03, 15:15
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Trevligt. Då håller du med honom om att de verkliga dödstalen för covid-19 kan visa sig vara ungefär som....en vanlig influensa!
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2002387
Dom uppskattar att dödstalen kan vara mer liknande influensa (0,1%) än SARS och MERS (9%, 10% eller 36%).

Citat:
the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%) or a pandemic influenza (similar to those in 1957 and 1968) rather than a disease similar to SARS or MERS, which have had case fatality rates of 9 to 10% and 36%, respectively.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Någon mer än jag som tycker världen ska ställa ultimatum till Kina att sluta upp med sina jävla "virusodlingar" och annars kärnvapenbomba de?
(Jag är 100% seriös)

Kina har också kärnvapen. Inget land med sådana har någonsin blivit anfallet. Det finns en anledning till det.

Fast jag håller med. Storskalig bojkott.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om man får lita på Tegnell. Vem gör det numera? Så handlar det om att det sket sig så de fick in smittan bland äldre. Man undrar ju om deras taktik sket sig varför är de fortsatt i befäl? Kanske bäst att ge några andra taktpinnen.

Ja, så gör man ju normalt i företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle jag ha ett äldreboende eller vårdhem o mina ”kunder” dör pga försumlighet med hygien, smittskydds rutiner o brist på skyddsmaterial så skulle jag mörka av bara helvete.

Det görs alldeles säkert

Citat:
Det kommer antagligen bli en hel djävla härva av rättsfall där folk anklagar vårdgivare för orsakande av annans död o grav försumlighet. Då är det bettre att Farmor dör av ”något annat” bara det inte står Covid-19 i obduktionsprotokollet.

Jag skulle vilja se utredning och åtal även när det gäller Sveriges styrande. Även då den s.k. oppositionen.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej. Stockholm är den enda plats där det är på väg att gå mot fullt. Men resten av Sverige är lugnt.
Säger vem?
Myndigheterna vill inte säga att de är kaos även ute i landet, men lugnt är de väl ingen som sagt?
Läser man rapporter från läkare och sköterskor runt om i landet så är de allt annat än lugnt, sen länge. Och de ökar hela tiden.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Vad menas med denna? Är det tävling om vem av journalisterna som ställer vilka frågor? Det börjar bli snurrigare och snurrigare.
Jag håller med dig och svaret på frågorna tolkar jag som "sköt ditt så sköter vi vårt"
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nej. Precis som västfronten borde ha rapporterats med "hysteri"- så förtjänar såklart detta också "hysterisk" uppmärksamhet.
Kanske en temperamentssak. Tror det är mer svenskt att ta det cool.

Det jag gillade i dagens rapport var att man skulle låta andra sjuka få plats. Också. Jag har väntat på en mindre operation i evigheter (10 månader) nu.
Senast redigerad av Jof 2020-04-03 kl. 15:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kanske inte bomba, men en total handelsbojkott från minst EU och USA hade nog räckt.

Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
inte bomba men vore ju bra om alla slutade köpa kinesiskt skit och dessutom västerländka varor tillverkade i kina, dvs iPhone nike adidas och vad det nu är. Sluta köp skiten !!!

Den där inställningen är tyvärr verkningslös- tror ni vi kan rubba de ekonomiskt?- de skulle skratta. ALLA skulle fortsätta köpa det billigare alternativet även om jordens undergång skulle stå på spel.
Om än inte alla- så ändå för få för att rucka de överhuvudtaget. Efter någon månads bojkott skulle alla glömma viruset och allt skulle återgå till det vanliga.
Citera
Medlem
Citat:
Nej jag hörde jag också, även om min ilska ibland slår lock för öronen på mig. Så irriterande att höra de alla stå och ha PK men ändå inte kunna ha kvalitetssäkrade svar. Gud så dumt. Säg istället, vi vet inte eller vi vill inte gå ut med det nu, för att inte skapa oro.

Tom läkaren igår i Aktuellt SVT, var helt tydlig med att han skulle behöva säga nej att ge vård till dem som han för några månader sen hade kunna ge vård.

Det är klart ett mycket svårare svar än MSBs svar som ska vara kvalitetssäkrat.

Han var mycket skicklig på att lägga ut orden. Ingen vill väl ha onödiga transporter? Alla vill väl ha vård även om det är en kvalitetssäkrad palliativ vård? Triagering vet knappast medelsvensson vad det är för något.

Alla blev nöjda i stugorna. Det är bara att fortsätta förbereda fredagsmyset och det kanske är så det ska vara?

Själv tänker jag korka upp en flaska Chianti och försöka överleva ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in