2020-04-03, 15:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHumanity
Är du dum på riktigt eller gör du dig till?

Bor antagligen långt ifrån våra större städer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Svensk byråkrat när dom är som bäst (eller värst?). Pratar om döden och döende som om det det vore börsnoteringar eller väderleksrapport.

Idag dagen uppdatering. Sverigefronten intet nytt (bara några döda).

Men allvarligt: bättre det än det hysteriska tonfall som sprider ut sig här från en del.

Nej. Precis som västfronten borde ha rapporterats med "hysteri"- så förtjänar såklart detta också "hysterisk" uppmärksamhet.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Danmark verkar gå samma väg som Sverige och det är underligt, eftersom man har kört en hårdare linje. Men det verkar inte ha någon effekt i Danmark. Jag misstänker att det delvis beror på närheten till Sverige. Danskar åker över sundet för att det är mera som är öppet i Sverige och blir då smittade.

Det andra kan helt enkelt ha att göra med mentaliteten. Danskarna är väl lite som svenskar. De bryr sig inte förrän de själva blir sjuka.

Användningen av munskydd är en viktig faktor om man vill minska spridningen. Kanske är danskarna lika dåliga på det som svenskarna. Sedan kan det bero på dålig beredskap. Man har inte några lager med utrustning precis som Sverige.
Skåne har ju en knappt mätbar utbredning och dödstal så den gubben går inte. Enda anledningen att åka över sundet vore för att rädda sig från smittan i Danmark.
Citera
Medlem
Blåtås avatar
Är sjukhusen fulla eller vad händer? kollar på c19.se
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hade 59 dödsfall idag, utfallet blev 51.

Men mina dödsfall baseras på att jag tror att 40700 personer kommer att stryka med och så hög kommer inte den officiella siffran att bli. Men redan nu så dör det troligvis ett antal personer per dag på äldreboenden mm som inte räknas in, så dödstalet i corona idag är säkert upp mot 59 eller mer.

Skulle jag ha ett äldreboende eller vårdhem o mina ”kunder” dör pga försumlighet med hygien, smittskydds rutiner o brist på skyddsmaterial så skulle jag mörka av bara helvete.

Det kommer antagligen bli en hel djävla härva av rättsfall där folk anklagar vårdgivare för orsakande av annans död o grav försumlighet. Då är det bettre att Farmor dör av ”något annat” bara det inte står Covid-19 i obduktionsprotokollet.
Citera
2020-04-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Tack!
Ja ge oss info sverige! Vad gör vi när mat blir lika dyrt och sällsynt som handsprit?
Kan en av dere som diskuterer her spørre en journalist som svarer på spørsmål i en av de svenske avisene, om de kan innhente informasjon om det finnes nødlager med proviant og informere befolkningen om dette?
Citera
2020-04-03, 15:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
I Stockholmsregionen så dör nu ungefär lika många per dag i corona, som det normalt dör av alla andra orsaker tillsammans.

Börjar man eventuellt slå i taket i rapporteringen? Jag har länge misstänkt att siffrorna i Sverige kommer att bli otillförlitliga tidigare än i andra länder, eftersom allt är så otroligt byråkratiskt och ska trippelkollas, speciellt när det gäller dödsfall.
Citera
2020-04-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
VARFÖR ens ha presskonferenser nu de vet ju inte ett skit! De kan ju knappt svara på en enda fråga. Hur kan dessa experter inte veta något efter så här lång tid? Majoriteten verkar ju inte ens få symtom men det stämmer väl säkert inte heller?! Vad är då vitsen med "stanna hemma om du är sjuk"

Vad händer med vaccinet? Någon uppdatering där? Varför pratar de hela tiden om 18 månaders tid för att få ett vaccin? Är det säkert att det finns då? Förklara gärna för en idiot.

Det snackas om 18 månader för att hela världen desperat försöker få fram ett. Vaccin brukar ta 5-10 år att få fram.
Citera
Avstängd
Fattar inte att kulturmänniskor kan vara så gnidiga mitt i en pandemi där människor dör som flugor. Uppenbarligen tänker de bara på pengar. Om pengar tydligen är det viktigaste för dem kanske de borde tänkt över sina karriärval. Inga pengar till kutturen!! De pengarna ska gå till sjukvården istället!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Är sjukhusen fulla eller vad händer? kollar på c19.se

Nej. Stockholm är den enda plats där det är på väg att gå mot fullt. Men resten av Sverige är lugnt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Från Aftonbladets chatt med frågor om Corona, här kommer en ny variant på svar om varför man inte ställer mer kritiska frågor.

Varför ställer journalisterna så mesig frågor!? Be myndigheterna redovisa konkret ( ge exempel på) vad de har gjort för att tex bistå/hjälpa kommuner etc med skyddsutrustning mm..Trött på svammel

Hej, jag svarade precis på en liknande fråga, men tar det gärna igen: Efter presskonferensen så sker enskilda intervjuer (som tittarna alltså inte ser), det är oftast där vi ställer våra mest kritiska frågor, eftersom vi inte vill avslöja dessa för våra konkurrenter. Dessutom är det lättare att pressa makthavare vid enskilda intervjuer än vid en stor frågestund med flera andra personer.
Nivette Dawod

<klipp>
KÄLLA.AFTONBLADET.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vad menas med denna? Är det tävling om vem av journalisterna som ställer vilka frågor? Det börjar bli snurrigare och snurrigare.
Citera
2020-04-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Har du en länk vore jag tacksam

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in