Citat:
Översatt till vår rymdutveckling så är jag närapå lika "pessimistisk."
Det var femtio år sedan vår första, nästan öppna skepp, reste till Månen och tillbaka. Och sedan dess har ingenting hänt.
Och trots att det finns "planer" på att fortsätta, så är det bara i samma anda som det första.
Kolonisationsplanerna ligger så långt i framtiden att ingen nu levande lär komma iväg.
Det har alltså snart gått etthundra år.
Och då är det "bara" fyrahundra år kvar tills det gått lika lång tid som mellan Vikingarna och Columbus.
Tiden går snabbt ... det är det enda som är säkert.
Ok ...
Så, finns det egentligen någon som tror att det kommer att gå snabbare ???
Och hur motiverar ni det isf.
Om någon föreställer sig att vi ska nå fram till motsvarigheten till idag, om kortare tid än de tusen år jag beskrev här ovan ??? Hur skulle det gå till isf, och hur mycket kortare tid hade det hänt inom ??
Översatt till vår rymdutveckling så är jag närapå lika "pessimistisk."
Det var femtio år sedan vår första, nästan öppna skepp, reste till Månen och tillbaka. Och sedan dess har ingenting hänt.
Och trots att det finns "planer" på att fortsätta, så är det bara i samma anda som det första.
Kolonisationsplanerna ligger så långt i framtiden att ingen nu levande lär komma iväg.
Det har alltså snart gått etthundra år.
Och då är det "bara" fyrahundra år kvar tills det gått lika lång tid som mellan Vikingarna och Columbus.
Tiden går snabbt ... det är det enda som är säkert.
Ok ...
Så, finns det egentligen någon som tror att det kommer att gå snabbare ???
Och hur motiverar ni det isf.
Om någon föreställer sig att vi ska nå fram till motsvarigheten till idag, om kortare tid än de tusen år jag beskrev här ovan ??? Hur skulle det gå till isf, och hur mycket kortare tid hade det hänt inom ??
Det har gått ungefär 50år, inte 100år sedan Apollo resan blev lyckad.
Jag är övertygad om att det största problemet bortsett från den hårda miljön i rymden är en ekonomisk fråga.
Vi har i dagsläget inget att vinna på att resa till andra planeter mer än att ev upptäcka något som är bra för mänskligheten eller ren äventyrsanda.
Du säger att inget har skett sen dess, ifall du enbart syftar till att landa på planeter så har du alldeles rätt. Men sanningen är den att tekniken har gått fram med extremt stora steg jämfört sedan slutet av 60-talet och det är mer än att bara tekniken har gjort framsteg.
Då var det endast USA samt Ryssland som hade kapacitet för att skicka bemannade farkoster samt ha forskning om rymden, idag har de flesta avancerade/rika länder rymdprogram och kunskap.
Ett stort steg för mänskligheten för att kunna ta sig vidare är ökad kunskap, vilket vi har fått över hela världen.
En annan viktig sak att tänka på som jag tyvärr inte har i huvudet just nu är att sedan några år tillbaka har rymden alltid varit bemannad av människor på stationen som ligger i omloppsbana.
Ett väldigt stort steg i rätt riktning om du frågar mig, att vi numera alltid har människor i rymden.
Om vi nu ska blicka framåt och försöka komma på vilka problem som kommer uppstå för människor i rymden när vi väl har kommit längre med tekniken så är nog största problemen avstånden till beboeliga planeter, hur tar vi oss fram och skyddar oss längs med vägen?
Våra kroppar är ömtåliga och i rymden finns mycket strålning, även ifall vi söver ner oss vid långa resor och bygger så tåliga skepp som möjligt så finns alltid risken för olyckor.
På dessa 50år sedan Apollo har vi kommit otroligt långt fram och jag är övertygad om ännu större utveckling de närmsta 50åren jämfört med de 50åren som passerat nu.
Så fort vi har löst artificiell gravitation så människor kan vara i rymden längre utan att riskera hälsoproblem kan vi se stora framsteg.
Men utöver allt det jag har nämnt så kan vi numera skicka ut prober långt ut i rymden och samla data, ta högkvalitativa bilder m.m.
).