2020-04-03, 12:55
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Översatt till vår rymdutveckling så är jag närapå lika "pessimistisk."
Det var femtio år sedan vår första, nästan öppna skepp, reste till Månen och tillbaka. Och sedan dess har ingenting hänt.
Och trots att det finns "planer" på att fortsätta, så är det bara i samma anda som det första.
Kolonisationsplanerna ligger så långt i framtiden att ingen nu levande lär komma iväg.

Det har alltså snart gått etthundra år.
Och då är det "bara" fyrahundra år kvar tills det gått lika lång tid som mellan Vikingarna och Columbus.
Tiden går snabbt ... det är det enda som är säkert.

Ok ...
Så, finns det egentligen någon som tror att det kommer att gå snabbare ???
Och hur motiverar ni det isf.

Om någon föreställer sig att vi ska nå fram till motsvarigheten till idag, om kortare tid än de tusen år jag beskrev här ovan ??? Hur skulle det gå till isf, och hur mycket kortare tid hade det hänt inom ??

Det har gått ungefär 50år, inte 100år sedan Apollo resan blev lyckad.

Jag är övertygad om att det största problemet bortsett från den hårda miljön i rymden är en ekonomisk fråga.

Vi har i dagsläget inget att vinna på att resa till andra planeter mer än att ev upptäcka något som är bra för mänskligheten eller ren äventyrsanda.

Du säger att inget har skett sen dess, ifall du enbart syftar till att landa på planeter så har du alldeles rätt. Men sanningen är den att tekniken har gått fram med extremt stora steg jämfört sedan slutet av 60-talet och det är mer än att bara tekniken har gjort framsteg.

Då var det endast USA samt Ryssland som hade kapacitet för att skicka bemannade farkoster samt ha forskning om rymden, idag har de flesta avancerade/rika länder rymdprogram och kunskap.
Ett stort steg för mänskligheten för att kunna ta sig vidare är ökad kunskap, vilket vi har fått över hela världen.

En annan viktig sak att tänka på som jag tyvärr inte har i huvudet just nu är att sedan några år tillbaka har rymden alltid varit bemannad av människor på stationen som ligger i omloppsbana.

Ett väldigt stort steg i rätt riktning om du frågar mig, att vi numera alltid har människor i rymden.

Om vi nu ska blicka framåt och försöka komma på vilka problem som kommer uppstå för människor i rymden när vi väl har kommit längre med tekniken så är nog största problemen avstånden till beboeliga planeter, hur tar vi oss fram och skyddar oss längs med vägen?

Våra kroppar är ömtåliga och i rymden finns mycket strålning, även ifall vi söver ner oss vid långa resor och bygger så tåliga skepp som möjligt så finns alltid risken för olyckor.

På dessa 50år sedan Apollo har vi kommit otroligt långt fram och jag är övertygad om ännu större utveckling de närmsta 50åren jämfört med de 50åren som passerat nu.

Så fort vi har löst artificiell gravitation så människor kan vara i rymden längre utan att riskera hälsoproblem kan vi se stora framsteg.

Men utöver allt det jag har nämnt så kan vi numera skicka ut prober långt ut i rymden och samla data, ta högkvalitativa bilder m.m.
Citera
2020-04-03, 13:21
Medlem
Citat:
Jag vet att många hyser stora förhoppningar om Space X och Elon Musk ...
Men själv är jag långt ifrån lika optimistiskt.

Framför allt eftersom jag mest ser hela Hypen kring Elon Musk som ett enda stort självglorifierande projekt.
Elon Musk är faktiskt inte "All That," som han vill få oss att tro.
I själva verket är han något av en idiot.

Och Space X ... det är ju faktiskt inget annat än samma sak som innan.
De har inte gjort något "nytt," inte egentligen.
De har bara försökt göra det som redan gjordes lite billigare.

Så för att fortsätta med samma jämförelseexperiment som jag gjorde i TS så har Spece X inte ens lämnat vikingarnas öppna långbåtar.
De har inte ens kommit fram till de oceangående fartyg som Columbus seglade med.

Dvs Space X raketer har ingen vidare transportkapacitet.
De kan ta med sig besättningen samt det den behöver.

Men, de kan inte ta med sig ett helt gäng, som Columbus fartyg kunde göra.
Utan det hade isf krävts en hel flotta av små raketer, som åkte tillsammans - precis som vikingarnas stora vikingatåg.

Den dag, i en framtid om kanske 500 år ...
Den dag då vi kan skicka iväg ETT enda rymdskepp, som kan ta tex 50 man som besättning och passagerare, samt fylla resten av rymdskeppet med många, många tons nyttovikt för både dit- och tillbakavägen ...
Då har vi kommit fram till motsvarigheten till Columbus.

Det funkar alltså inte att bara skicka iväg 3 st personer åt gången.
Och sen låta dessa vara kvar där, ensamma, under X antal dagar, veckor eller kanske t.o.m. år.

Det hade bara funkat om man samtidigt skickat iväg kanske 30 stycken likadana raketer.
Med 30 stycken medföljande rena transportraketer.

Visst är det spännande ändå, som det är nu.
Men ändå ...
Det är mycket långt från ett fullt funktionellt rymdfararprojekt, det är det faktiskt.

Nu är ju Elon Musk en entreprenör men han har haft drömmar om att människan skall bli ett rymdfarande släkte. Det som finns nu är begränsat. Raketer och rymdkapslar, det är inga rymdskepp. Kina utvecklar en ny kapsel som som mest kan ta 6 personer men dom kommer nog att ta upp endast 4 personer med last. Ryssland likadant men den Ryska PTS blir inte färdig förrän 2024 och den Kinesiska troligen 2021. Space X Crew Dragon är redan färdig och om inte coronan stoppar allt så gör den två rymdfärder i år men troligen endast två astronauter åt gången.Boeings Starliner går nog upp med astronauter i höst. NASAS egen Orion är väl bättre men kanske inte färdig förrän 2022 den också. Coronan ställer till det i USA nu.

Men SpaceX har ett utomordentligt team. Kan dom få den nya stora motorn att fungera har man även metan som bränsle. Och lyckas man med Starship kan man ju sända upp stora kolonier, den har ju helt andra egenskaper med den kräver lyftfarkosten Super Heavy.
Det var ju alldeles för optimstiskt att tro Starship skulle vara klar 2022. Som jag ser det i bästa fall år 2025. Men jag försäkrar dig. Dom andra farkosterna som jag skisserat är ingen utveckling. Starship är min dröm, endast den kan göra interplanetära rymdfärder, men ja vi får se.
Citera
2020-04-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Det har gått ungefär 50år, inte 100år sedan Apollo resan blev lyckad.

Jag är övertygad om att det största problemet bortsett från den hårda miljön i rymden är en ekonomisk fråga.

Vi har i dagsläget inget att vinna på att resa till andra planeter mer än att ev upptäcka något som är bra för mänskligheten eller ren äventyrsanda.

Du säger att inget har skett sen dess, ifall du enbart syftar till att landa på planeter så har du alldeles rätt. Men sanningen är den att tekniken har gått fram med extremt stora steg jämfört sedan slutet av 60-talet och det är mer än att bara tekniken har gjort framsteg.

Då var det endast USA samt Ryssland som hade kapacitet för att skicka bemannade farkoster samt ha forskning om rymden, idag har de flesta avancerade/rika länder rymdprogram och kunskap.
Ett stort steg för mänskligheten för att kunna ta sig vidare är ökad kunskap, vilket vi har fått över hela världen.

En annan viktig sak att tänka på som jag tyvärr inte har i huvudet just nu är att sedan några år tillbaka har rymden alltid varit bemannad av människor på stationen som ligger i omloppsbana.

Ett väldigt stort steg i rätt riktning om du frågar mig, att vi numera alltid har människor i rymden.

Om vi nu ska blicka framåt och försöka komma på vilka problem som kommer uppstå för människor i rymden när vi väl har kommit längre med tekniken så är nog största problemen avstånden till beboeliga planeter, hur tar vi oss fram och skyddar oss längs med vägen?

Våra kroppar är ömtåliga och i rymden finns mycket strålning, även ifall vi söver ner oss vid långa resor och bygger så tåliga skepp som möjligt så finns alltid risken för olyckor.

På dessa 50år sedan Apollo har vi kommit otroligt långt fram och jag är övertygad om ännu större utveckling de närmsta 50åren jämfört med de 50åren som passerat nu.

Så fort vi har löst artificiell gravitation så människor kan vara i rymden längre utan att riskera hälsoproblem kan vi se stora framsteg.

Men utöver allt det jag har nämnt så kan vi numera skicka ut prober långt ut i rymden och samla data, ta högkvalitativa bilder m.m.

Kan SpaceX få Starship att fungera kommer vi riktigt ut i rymden redan år 2025. Jag är övertygad om att det är rymdturism som är framtiden. Äventyr helt enkelt. Rika knösar kan betala för biljetterna, om man kan ta tillräckligt många.
Den här Crew Dragon som SpaceX har nu är ju för liten men även den skall ta ut några turister i hög bana (högre än där rymdstationen ligger) runt jorden och det blir mycket troligt år 2022. Man kan kanske använda denna kapsel även för turer runt månen. Men SpaceX har tänkt sig jättestora Starship för dessa lönsamma turistresor.
Vi behöver ta ut vetenskapsmän, geologer, astronauter, turister och äventyrare. Men utan turismen tror jag inte det finns en framtid. Folk måste börja betala vad det kostar.
Det är stora problem just nu med prototyperna av Starship men det är inte oväntat. Men man bygger hela tiden vidare när man får ett bakslag konstruerar man om och tar fram nya prototyper. Man arbetar dygnet runt.
Citera
2020-04-03, 13:48
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Jag tror inte nödvändigtvis det kommer ta så lång tid. Vi är möjligtvis bara ett fåtal briljanta insikter från självkopierande von Neumann-sonder som vi kan skicka iväg till andra planeter. Den kritiska teknologin är troligtvis "3D-skrivare" som kan skriva ut i princip vad som helst från enklare beståndsdelar, vilket jag tror vi kan uppfinna inom c:a 30 år.
Citera
2020-04-03, 14:06
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Med tanke på att benstommen försvagas i svagare gravitationsfält än vårt, så kommer människor som vistats längre tid i rymden eller på Mars, inte kunna återvända till jorden (och leva ett normalt liv åtminstone).
Så med tiden blir det väl inte längre samma släkte, dom på jorden och rymdfararna.
Nånstans på vägen kommer rymden kännas mer hemma än jorden.
Citera
2020-04-03, 14:19
Medlem
kalkryggars avatar
Hela tråden bygger på jämförelser som inte har med varandra att göra. Helt sjukt.

Själv kommer jag leva mina sista dagar på ett kombinerat äldreboende/bordell som seglar i egen bana runt solen. Det sker ju redan om 30 år (tidig pension ).

Sluta sen att skriva att Elon är en idiot och att SpaceX inte har gjort något nytt. Det visar bara att du inte har en susning om vad du talar om. Det blir ännu mer efterblivet när du jämför det med vikingar och dåtidens båtar.

Den filosofin SpaceX arbetar efter och tekniken dom har utvecklat i förhållande till filosofin är något helt annat än vad någon annan tidigare har gjort.

Men att det börjar bli tydligt att Elon sitter på en högre post än vad han själv förmodligen vill börjar bli tydligt. Han skulle nog helst vilja att det var någon kompis till honom som hade alla pengar och lät honom få jobba och båda hade samma mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Med tanke på att benstommen försvagas i svagare gravitationsfält än vårt, så kommer människor som vistats längre tid i rymden eller på Mars, inte kunna återvända till jorden (och leva ett normalt liv åtminstone).
Så med tiden blir det väl inte längre samma släkte, dom på jorden och rymdfararna.

Man löser givetvis artificiell gravitation ganska snart så är det problemet borta.
Citera
2020-04-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth

Lösningen på det problemet är väl i och för sig trivial: man roterar rymdskeppet runt dess axel, och låter ytterväggarna bli "golv"!

Det kräver en viss storlek på rymdfarkosten för att fungera effektivt. Men någon gång måste den storleken uppnås, om man vill frakta större last..!
Citera
2020-04-03, 14:28
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Tycker det är en intressant fråga, och förutsatt att fysikens lagar tillåter det så tror jag att det kommer hända först om tiotusentals tusen år.
Titta bara på Corona pandemin som exempel på hur dåliga vi är på att samarbeta.
Sen så verkar det vara stora svårigheter med gravitation och strålning för att kunna bo på t.ex. Mars. Sen lär ju en sån kolonist känna sig väldigt instängd.
Hoppas att det händer men ställer mig tveksam.
Citera
2020-04-03, 14:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Lösningen på det problemet är väl i och för sig trivial: man roterar rymdskeppet runt dess axel, och låter ytterväggarna bli "golv"!

Det kräver en viss storlek på rymdfarkosten för att fungera effektivt. Men någon gång måste den storleken uppnås, om man vill frakta större last..!

På Mars då, med mycket lägre dragningskraft än jorden?
Det blir helt enkelt för mycket arrangemang för att behålla möjligheten att fara fram och åter till jorden.
Det finns planer redan nu på att skicka folk till Mars för att stanna där.
Citera
2020-04-03, 15:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Egentligen jämför jag bara med vår egen utveckling här på Jorden.

Dvs det var ju tusen år sedan européern allra först satte sin fot på den amerikanska kontinenten.
Och det skedde i, och med, ett fordon somvar praktiskt taget lika bräckligt och litet som Apollo-raketen och dess månlandare.

Efter det dröjde det praktiskt taget femhundra år innan tekniken och viljan utvecklats tillräckligt mycket för att kunna genomföra oceanresorna på ett säkert och bekvämt sätt.
Och som dessutom kunde frakta både nyttovikt tillsammans med passagerare för kolonisation.

Men, efter det - och det var ju inte lite precis - så dröjde det ytterligare nästan femhundra år innan det till slut gick att resa transkontinentalt på bara några timmar.
Dvs ett verkligt paradigmbrytande hopp.

Översatt till vår rymdutveckling så är jag närapå lika "pessimistisk."
Det var femtio år sedan vår första, nästan öppna skepp, reste till Månen och tillbaka. Och sedan dess har ingenting hänt.
Och trots att det finns "planer" på att fortsätta, så är det bara i samma anda som det första.
Kolonisationsplanerna ligger så långt i framtiden att ingen nu levande lär komma iväg.

Det har alltså snart gått etthundra år.
Och då är det "bara" fyrahundra år kvar tills det gått lika lång tid som mellan Vikingarna och Columbus.
Tiden går snabbt ... det är det enda som är säkert.

Och femhundra år därefter, för ren kolonisation och civilisationsutveckling, innan nästa stora paradigmbrytande hopp framåt i rymdfartsutvecklingen, innan det kommer att gå att resa obehindrat fram och tillbaka mellan planeterna - på bara några timmar.

Ok ...

Om någon föreställer sig att vi ska nå fram till motsvarigheten till idag, om kortare tid än de tusen år jag beskrev här ovan ??? Hur skulle det gå till isf, och hur mycket kortare tid hade det hänt inom ??

Vem vet, kanske det även fanns någon viking som liksom du bara satt och drömde och gnällde över att behöva vänta så länge på framtida storverk?

... istället för att själv vara en av dem som bidrog till att t ex utveckla skeppsbyggarkonsten.

Fy fan vad du är patetisk som t ex gnäller på vad som faktiskt åstadkommits och på folk som faktiskt gör saker. Vad gör du själv??
Citera
2020-04-03, 16:43
Medlem
Citat:
Vilka motiv hade Columbus egentligen ...

Dvs mer än äventyrslustan, alltså.

.
Alltså va? Monetära till att börja med som punkt ett till nio, hur i hela fridens namn har du fått för dig att det ens var lite "äventyrslust"?
Citera
2020-04-03, 17:07
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Beroende på en mängd faktorer så kanske det tar 1000 år till. Kanske blir det aldrig av. I vilket fall som helst så existerar det nog ingen som bryr sig om någon som klagar på att det tar lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in