2020-04-03, 12:29
Medlem
Antal dödsfall i usa påverkar inte dow nämnvärt... intressant
Citera
2020-04-03, 13:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är inte en siffra som gäller alla storbolag utan bör ses som en siffra för viss handel.

HM möter sitt dåliga cashflow med en mängd åtgärder. Permitteringar, hyresförhandlingar, kraftigt minskade nyinvesteringar och naturligtvis mindre kläder i inköp. De har dessutom en vidrigt rik storägare, så ny-emission om det värsta sker är nog en självklarhet att det funkar. Att HM går under har jag därför svårt att se.

Q1 var fantastiskt bra och HM var på väg tillbaka i stor stil. Dubbla vinsten mot den förväntade.

Q1 ger en indikation om 2021 års vinst när världen är mer normal. Med den vinstnåvån bör HM klättra över 200.
HM är naturligtvis ett av de sista bolagen att gå i konkurs. Dock allvarligt att de har så extremt mycket dyra lokaler, det är nästan deras trademark, och det är verkligen inte framtiden. HM går fett bort för mig. T.ex avanza zero har sitt största innehav i HM, det är så fel, och avanza zero går mycket riktigt sämre än jämförbara fonder trots noll-avgift.

Det är mer siffran -46% som gör mig rädd, generellt. Om du t.ex tror att HM klarar finanserna eftersom de får minskade hyror med 46% så kan du försöka gissa hur det går för bolagen som äger lokalerna, som får ta den smällen. Eller hur mycket kläder de 60.000 varslade i personalen tänker köpa det kommande året med sänkt lön.

Att sluta byta kläder varenda säsong kan mycket väl vara ett paradigmskifte som corona ger oss, liksom att inte flyga för mycket, inte samarbeta med Kina, inte åka på kryssningar. Då ligger HM sämst till i världen, som världens största företag att lura på folk kläder de inte behöver.
Citera
2020-04-03, 13:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Antal dödsfall i usa påverkar inte dow nämnvärt... intressant
Jag tror inte talen nått de nivåerna ännu. Men om de följer trenden fördubbling var tredje dag så har de 10000 döda om 2 dagar, 20000 om 5 dagar, 40000 om 8 dagar. Om 11 dagar vill jag inte veta siffrorna, och DJ kan inte vara oberörda längre.
Citera
2020-04-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror inte talen nått de nivåerna ännu. Men om de följer trenden fördubbling var tredje dag så har de 10000 döda om 2 dagar, 20000 om 5 dagar, 40000 om 8 dagar. Om 11 dagar vill jag inte veta siffrorna, och DJ kan inte vara oberörda längre.

Och du tror inte DJ kan tänka 11 dagar framåt och har redan bakat in det här?
Citera
2020-04-03, 13:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Och du tror inte DJ kan tänka 11 dagar framåt och har redan bakat in det här?
Haha, dagens roligaste, den 19 februari nådde DJ toppen ATH och kunde alltså inte ens räkna in corona. Fast det funnits öppet synligt för alla sedan december.
Citera
2020-04-03, 13:18
Medlem
Citat:
Haha, dagens roligaste, den 19 februari nådde DJ toppen ATH och kunde alltså inte ens räkna in corona. Fast det funnits öppet synligt för alla sedan december.

Finns mer information idag.

Så min fråga lyder återigen: Du tror inte, med all data som finns tillgänglig idag, att investerare inte kan räkna fram någon vettig siffra vad gäller antalet döda i corona i USA de kommande dagarna? Utan det kommer att komma som en total chock med t.ex. 10 miljoner döda i USA om 11 dagar?
Citera
2020-04-03, 13:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Finns mer information idag.

Så min fråga lyder återigen: Du tror inte, med all data som finns tillgänglig idag, att investerare inte kan räkna fram någon vettig siffra vad gäller antalet döda i corona i USA de kommande dagarna? Utan det kommer att komma som en total chock med t.ex. 10 miljoner döda i USA om 11 dagar?
Om man den 19 februari inte fattade corona, det gjorde tom FB eftersom det finns en tråd här "Varför sjunker inte börsen" där även jag skrev, så fattar man ingenting om morgondagen heller. USA-börsen har helt enkelt bevisat 19 februari att all värdering bygger på gammal skåpmat, och man har inga som helst åsikter eller kunskaper om framtiden. Vilket jag alltid trott. Corona avslöjade bluffen.
Citera
2020-04-03, 13:29
Medlem
Citat:
Om man den 19 februari inte fattade corona, det gjorde tom FB eftersom det finns en tråd här "Varför sjunker inte börsen" där även jag skrev, så fattar man ingenting om morgondagen heller. USA-börsen har helt enkelt bevisat 19 februari att all värdering bygger poå gammal slentrian, och man har inga som helst åsikter eller kunskaper om framtiden. Vilket jag alltid trott. Corona avslöjade bluffen.

Om det du skriver stämmer, håll dig borta från börsen. Köp ingenting. Du riskerar alla dina pengar.

Och jag vet för ett faktum att du har köpt för tiotals miljoner. Så du säger emot dig själv.
Citera
2020-04-03, 13:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om det du skriver stämmer, håll dig borta från börsen. Köp ingenting. Du riskerar alla dina pengar.

Och jag vet för ett faktum att du har köpt för tiotals miljoner. Så du säger emot dig själv.
I själva verket är det underbart lätt att tjäna pengar på en marknad styrd av fårskallar. Alla som får min insikt går gladeligen in på börsen och blir rika. Bäst är att göra tvärtemot fårskocken vid rätt tillfälle.

Jag litar mer på den bild av börsen jag får genom att läsa FB-inlägg än att läsa dagens kvinnliga blonda ekonomiexperter 29 år uttala sig i media.
Citera
2020-04-03, 13:45
Medlem
Citat:
I själva verket är det underbart lätt att tjäna pengar på en marknad styrd av fårskallar. Alla som får min insikt går gladeligen in på börsen och blir rika. Bäst är att göra tvärtemot fårskocken vid rätt tillfälle.

Jag litar mer på den bild av börsen jag får genom att läsa FB-inlägg än att läsa dagens kvinnliga blonda ekonomiexperter 29 år uttala sig i media.

Det fetade: irrelevant. Man får skylla sig själv om man lyssnar på "ekonomiexperter".

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga. Och varför väntar du inte med att gå in om du vet att börsen är så efterbliven som du påstår (kan inte beräkna på data som faktiskt finns tillgänglig)?
Citera
2020-04-03, 14:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
USA skulle vara open for business till påsk enligt Trump, de har fler tester och bättre koll än Sydkorea enligt Trump, det är vaccin fixat på nolltid enligt Trump.

Verkligheten slår hela tiden hål på hans skitsnack.

Tjurfälla.
Citera
2020-04-03, 14:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det fetade: irrelevant. Man får skylla sig själv om man lyssnar på "ekonomiexperter".

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga. Och varför väntar du inte med att gå in om du vet att börsen är så efterbliven som du påstår (kan inte beräkna på data som faktiskt finns tillgänglig)?
Varför skulle jag vänta? Nu har fårskocken Fear-läge, dvs de tror att de måste sälja. Då köper jag. Jag vet att börsen blir normal igen, året efter samtliga börs-kriser som varit de 50 senaste åren är de lönsammaste börs-åren som finns. Inte ens det vet fårskocken. Det är pinsamt.

Däremot kan jag inte garantera att botten är nådd. Det vet ingen. Jag har 25% cash kvar att använda om det sjunker ännu mer. I veckan blev jag faktiskt lite velig, särskilt efter HMs siffra, det är på håret att jag säljer allt och väntar en månad. Men Greed i mig säger att jag inte får missa uppgången. jar skulle riskera att missa 15mkr i uppgång för att kanske tjäna 5mkr extra genom att hitta en ännu djupare dipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in