Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Nej, det är inte en siffra som gäller alla storbolag utan bör ses som en siffra för viss handel.
HM möter sitt dåliga cashflow med en mängd åtgärder. Permitteringar, hyresförhandlingar, kraftigt minskade nyinvesteringar och naturligtvis mindre kläder i inköp. De har dessutom en vidrigt rik storägare, så ny-emission om det värsta sker är nog en självklarhet att det funkar. Att HM går under har jag därför svårt att se.
Q1 var fantastiskt bra och HM var på väg tillbaka i stor stil. Dubbla vinsten mot den förväntade.
Q1 ger en indikation om 2021 års vinst när världen är mer normal. Med den vinstnåvån bör HM klättra över 200.
HM är naturligtvis ett av de sista bolagen att gå i konkurs. Dock allvarligt att de har så extremt mycket dyra lokaler, det är nästan deras trademark, och det är verkligen inte framtiden. HM går fett bort för mig. T.ex avanza zero har sitt största innehav i HM, det är så fel, och avanza zero går mycket riktigt sämre än jämförbara fonder trots noll-avgift.
Det är mer siffran -46% som gör mig rädd, generellt. Om du t.ex tror att HM klarar finanserna eftersom de får minskade hyror med 46% så kan du försöka gissa hur det går för bolagen som äger lokalerna, som får ta den smällen. Eller hur mycket kläder de 60.000 varslade i personalen tänker köpa det kommande året med sänkt lön.
Att sluta byta kläder varenda säsong kan mycket väl vara ett paradigmskifte som corona ger oss, liksom att inte flyga för mycket, inte samarbeta med Kina, inte åka på kryssningar. Då ligger HM sämst till i världen, som världens största företag att lura på folk kläder de inte behöver.