2020-04-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
efter 8-9 dagar kan de riktigt tunga symptomen komma.

Det talar inte emot min teori.
Citera
2020-04-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag vill att sambon ska hålla sig hemma men hon har bra arbetsmoral och vill inte sätta sina kollegor i skiten. Samtidigt förlorar hon all OB och extratimmar om hon blir sjukskriven och de är ju en väldigt stor del av lönen.
Ja hoppas på att köpcentrumen snart stängs men de lär väl tyvärr inte hända. Pengar före allt annat.
Tycker att det omöjligt kan finnas behov av att handla smink och strumpbyxor just nu, men de kommer in kunder som ska köpa festkläder så dom kan klä upp sig för fester dom ska gå på osv. trots att dom känner av "pollen" i luften...

Barnen är ivriga. Tack. /J[/i]
Men argumenterar du inte mot dig själv nu? Om din sambo måste stanna hemma för att arbetsplatsen stänger då förlorar hon ännu mer pengar. Mår hon bättre då? I den bästa av alla världar kan man argumentera att ekonomin inte får gå före allt annat, jag skulle vilja påstå att ekonomin och hälsan måste gå hand i hand och även går hand i hand. Håller med dig om att smink och strumpbyxor kanske inte borde vara prio ett just nu.
Citera
2020-04-03, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu är det varje land för sig självt igen. Som jag visste att det skulle bli. Sammanslutningar mellan nationer fungerar bara i fredstid (och motsvarande). Det vill säga när de inte behövs, utan mest bara sysslar med att skriva direktiv om hur böjd en gurka får vara.
Men nu har Jan Björklund nu på TV4 Nyhetsmorgon gjort klart för vad man ska göra i EU efter Coronankrisen. Det verkligt väsentliga nämligen att ta Ungern i örat för att de utlyste undantagstillstånd bara så där. Så det kommer nog att bli ordning på EU ska du se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Instämmer en läkare som tror man kan vaccinera mot bakterier är inte riktikt frisk..

Blodförgiftning förvärrade
Forskarna undersökte flera olika medicinska tillstånd. Det visade sig att sepsis, också kallad blodförgiftning, i samband med corona-infektion var ett av de starkaste sambanden för allvarlig sjukdom.

Sepsis är en överreaktion hos immunförsvaret som respons på en infektion som kan påverka viktiga organ.

Forskarna kunde visa att patienter som visade tecken på sepsis när de togs in på sjukhuset löpte en större risk att avlida.

Finns att läsa mycket om detta. Bara att söka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Någon kommer att tala, om det så sker på dödsbädden om 40 år. Fanns det påtryckningar? Betalades mutor? Var någon på nyckelposition onykter när beslutet togs?

https://www.hd.se/2020-03-06/danska-melodifestivalen-stangs-for-publik

Dar har du allt forklarat. HR damen vadjar till publiken att ha gott omdome o att de foljer myndigheternas riktlinjer.

Hade inte Danmarks motsvarighet till Mello beslutat sig for att kora utan publik, hade inte ens diskussionen funnits i Sverige. Nu var man 'tvingade' att latsas ha en diskussion.
Som alltid, friskriv dig fran ansvar, vadja till folk, anvand ditt goda omdome o sa kor vi hela vagen in i kaklet, for pengarna ar mer viktiga o tank vilken hemsk tanke att folk som gatt och langtat efter detta fantastiska evenemang under hela vinterperioden, nu skulle ga miste om det o tvingas sitta hemma o se det hela , utan publik.

Att man hade sparat valdigt mycket manniskoliv ar sekundart i sammanhanget for de som arrangerade det hela. Chinos-byxan Tegnell hade dessutom gett klartecken!
Citera
2020-04-03, 11:44
Medlem
Och här har vi nu svaret på om FHM och Regerings lyckats lika bra som övriga länder att få folk förstå allvaret, svaret är nej.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7444982
Citera
2020-04-03, 11:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så massor som garanterat dött för 2 veckor sedan kan räddas idag med ny behandling? Källa på det?
Precis

Källa på att man kommer på nya behandlingsmetoder behöver du, och lägger sedan upp ett argumentationsfel på det.

Vad är det för fel på mänskligheten?
Citera
2020-04-03, 11:45
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
AB har gjort en lista på länder som spelar ner coronautrbrottets farlighet. Saknar Sverige på listan, vi får ju iofs höra hur farligt det är hela tiden, men handlingarna tyder ju inte på det.

https://www.aftonbladet.se/a/Adwrp3

Påminner lite om en diktatur, hur man ständigt pekar på hur dåligt det är i andra länder. Här menar man att allt är guld och gröna skogar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja det var ju också ett sätt att rädda liv.
I Sverige räcker det kanske att vi skjuter riskgrupperna om de vågar sig ut.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag vill att sambon ska hålla sig hemma men hon har bra arbetsmoral och vill inte sätta sina kollegor i skiten. Samtidigt förlorar hon all OB och extratimmar om hon blir sjukskriven och de är ju en väldigt stor del av lönen.
Ja hoppas på att köpcentrumen snart stängs men de lär väl tyvärr inte hända. Pengar före allt annat.
Tycker att det omöjligt kan finnas behov av att handla smink och strumpbyxor just nu, men de kommer in kunder som ska köpa festkläder så dom kan klä upp sig för fester dom ska gå på osv. trots att dom känner av "pollen" i luften...

Ja de verkar som många ännu inte fattar någonting.
Sen säger man att dom flesta följer rekommendationerna.
Ja men va bra.
Om 80% av vår befolkning följer rekommendationerna så är det fortfarande 2 miljoner som lever på som vanligt och sprider smittan runt om i landet... tröttsamt och idiotisk.

Jag har varit på Gotland, även om de var ganska länge sen.
Jag förstår skräcken bland de boende och sjukvården på ön.
Men det verkar inte komma något förbud eller stängning av färjorna utan man litar till rekommendationerna som vanligt.
Aftonbladet skriver:
Som tidigare nämnt har regeringen inga planer på att stoppa färjetrafiken till Gotland under påsken.
Rederiet själva meddelar dock att 85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, och att fler avbokningar väntas de närmaste dagarna.
Antalet bokningsbara sittplatser ombord har sedan tidigare begränsats för att passagerarna ska hålla avstånd till varandra.

Samtidigt kommer fortfarande frågor lit denna in till Aftonbladet:
Hej. Kan man besöka svär- och farföräldrar i Upplands väsby respektive Gotland i påsk? Det blir en snabb resa men vill veta rekommendationerna om hur man ska bete sig på vardera destination. Bör jag ta med skyddsmask? Är det farligt med astma? Smittar det snabb(are)? Barnen är ivriga. Tack. /J

Hade jag stuga på ön skulle jag lasta bilen och åka dit över påsken. Största risken är i så fall dem man möter på färjan. Smittar dom hinner man ju hem innan det bryter ut. Risken att belasta deras vård av någon annat anledning är mycket liten för de flesta.
Antagligen är det lugnare än en vanlig påsk på sjukhuset i Visby på grund av att så många stannar hemma.
Men man vet ju aldrig alla Stockholms innerstad, Lidingö, Täby och Danderyds skibums kanske åker till Gotland för vindsurfing nu när Åre stängt ner.
Citera
2020-04-03, 11:46
Medlem
Diskuterarns avatar
Är det bara jag eller var https://c19.se/ snabbare med att uppdatera dödsfall tidigare?
Citera
2020-04-03, 11:46
Medlem
fernebos avatar
932 döda i Spanien under det gångna dygnet. En marginell minskning jämfört med igår.

Totalt har 10935 avlidit och över 56 000 vårdats på sjukhus.

https://elpais.com/sociedad/2020-04-03/ultima-hora-y-noticias-del-coronavirus-en-directo.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in