2020-04-03, 10:55
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfack
Kanske ska kolla ifall det är en riktig läkare du går till eller om han kan kolla om du inte lider av BS
Härligt med spydiga svar! Han sa att jag skulle vaccinera mig med Pneumokockvaccin efter någon vecka från det att jag vaccinerat mig mot bakteriell lunginflammation.
Och ja det är en riktig läkare och jag lider inte av BS, vad har du för expertis för att säga som du gör?
Citera
2020-04-03, 10:55
Medlem
1169 döda i USA på ett dygn. Hoppas vi inte når dessa siffror och att usa inte får mycket mer än så
Citera
2020-04-03, 10:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdoed-och-fet
Jättekul att du engagerar dig, bra jobbat!
Skulle du kunna lägga ut det här på en hemsida så man kan zooma, klicka för att se sifrrar, och framförallt - dela till andra. Hemgjord färgläggning i paint i all ära..
Hur vågar du kritisera detta samhällsviktiga "verktyg"?!
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Korrigerat?
Jag undrar om "Antal vårdtillfällen" är ett ackumulerat tal?
Senast redigerad av persona.von.grata 2020-04-03 kl. 11:08. Anledning: Anledning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Din analys låter bra och rimlig. Vi får både hoppas att den håller samt att detta med ekonomin inte stämmer.
Man kan ju hålla tummarna. Jag tror dock att det kan bli precis tvärtom, att den ekonomiska nedgången kan bli väsentligt värre än digerdöden.

Vid digerdöden så var det få människor som överhuvudtaget ägde något mer än sin egen tid, så de hade inget att förlora. Den lilla klick som ägde allt hade nästan bara fasta egendomar, som mark, byggnader och metaller, som har ett mycket mer beständigt värde än en aktie i SAS.

När sen en tredjedel av befolkningen dog, så blev det mycket färre personer kvar att dela på tillgångarna, och arbetskraft blev en bristvara, vilket drev upp lönerna och jämnade ut förmögenhetsfördelningen i samhället. Det kunde alltså vara väldigt lönsamt att överleva digerdöden, så just den ekonomiska nedgången var nog inte så påtaglig för vanliga arbetare, tvärtom.

Men en pandemi som coronavirus, där många företag dör, men nästan alla människor överlever, är något helt annat.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag har svårt att förstå vilket poäng du provar att framföra egentligen.

Den visar ju antal döda per miljon invånare. Det är upp till dig att anse att det är meningslöst. Många vill nog inte hålla med dig.

Om du tycker det är viktigare med totalt antal döda, finns ju denna information lättare att hitta.
Du missförstår mig. När man jämför områden så måste man välja hyfsat jämförbara områden.

Att jömföra ställen med några få hundra tusen invånare med ett lan (stat) som tex New York som dels har 20 miljoner invånare men där det är en blandning av extrem storstad och extrem landsbygd gör siffrorna ointressanta.

För att det ska vara intressant måste man jämföra likvärdiga områden. Dvs där man tex har hög densitet, eller liknande antal invånare eller nåt sånt. Alternativt att man anger invånarantal, och densitet vid varje område. Det är ju så att ju mindre område, desto större skillnad gör nån enstaka död.

Sen är det klart att siffrorna är intressanta för att se hur vi ligger till i sverige kontra andra områden men det blir ändå missviasande.

Staten New York bör tex jämföras med landet Sverige eller kanske hela Skandinavien.

Vill man tex se hur stockholm ligger till bör man jämföra med tex Lombardiet. Då blir det mer rimlig jämförelse. Lombardiet har du ju iofs med i din lista.
Citera
2020-04-03, 10:57
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Det hette Pneumokockvaccin som han sa att jag skulle ta senare, varför skall jag byta läkare?

Det han pratar om är vaccin mot lunginflammation och luftvägssjukdomar. Mot sepsis finns inget vaccin. Sepsis är ett tillstånd som en rad olika sjukdomar kan ge. Inte enbart pneumokocker.

Så har han sagt att det finns vaccin mot sepsis så byt läkare.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/sepsis---blodforgiftning/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Härligt med spydiga svar! Han sa att jag skulle vaccinera mig med Pneumokockvaccin efter någon vecka från det att jag vaccinerat mig mot bakteriell lunginflammation.
Och ja det är en riktig läkare och jag lider inte av BS, vad har du för expertis för att säga som du gör?

Pneumokocker orsakar bakteriell lunginflammation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdoed-och-fet
Jättekul att du engagerar dig, bra jobbat!
Skulle du kunna lägga ut det här på en hemsida så man kan zooma, klicka för att se sifrrar, och framförallt - dela till andra. Hemgjord färgläggning i paint i all ära..

Tack så mycket, det värmer att höra.

Du kan zooma i en vanlig webbläsare, till exempel Firefox. Eller hur menar du? Klicka för att se siffror kommer jag inte implementera. Jag uppdaterar kartorna manuellt, dels för att talen kommer från extremt många källor, men som dessutom byter plats och format ofta. Sen blir det en viss kvalitetssäkring med manuell kontroll. Det görs ganska ofta fel i en del databaser märker man.

Men hur jag laddar upp png-filerna kan jag absolut kolla på. Om du eller någon har ett bättre förslag. Jag delar URL-en till själva bildfilen just för att alla ska lätt kunna zooma in, det var åtminstone tanken.

PS. Ja det är vissa fel på kartorna, men de är inte många och sällan eller aldrig på platser där det är hög spridning av Covid19, utan mer någon ö eller oblast i Ryssland som hade lite fel färg någon dag eller 3... Ska se om jag får tid att åtgärda dessa småfel, men just nu lägger jag fokus på att göra de nya kartorna varje dag.
Citera
2020-04-03, 10:58
Medlem
Lite tröttsamt när korrespondenten i Barcelona berättar om en kvinna vars 93åriga mamma (!) dog av Corona och hur ledsen och chockad den här kvinnan var..

Jag skulle bli chockad om min mamma levde till 93..

Visst är Coronan en stor tragedi för många, men den här sortens snyftstorysar bidrar inte med någonting. Har man inte fattat att livet någon gång ändå tar slut, så kanske när man själv är pensionär sen många år tillbaka är det ändå dags att inse livets realitet?

Själv är jag mest chockade över att så många läkare/sjuksköterskor har drabbats.

Utöver det är jag helt häpen över att så många vill utbilda sig till vårdyrken EFTER att ha läst om de drabbade. Människans godhet överraskar en mitt i kaoset..
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
"Den som är satt i skuld är icke fri" - Göran Persson

Och när skiten skall städas upp efter viruset kommer Kina krypande och smygande och vill köpa

Den som är satt i skuld är icke fri.
Den som inte är fri är ofri, dvs. en träl.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Toppen vet du något malaria område som har öppet nu som man kan ljuga om ? Alltså ett ställe man ska flyga till som verkar troligt

Överpris. 20 kr är normalpris. Det där är fel sort oxå, hydroxychloroquine ska det vara. Och måste kombineras med zink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in